  • Data: 2021-01-05 20:09:29
    Temat: Re: Zawracanie gitary
    Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-01-05 o 18:34, Konrad Anikiel pisze:

    > A powiedz mi czy we Francji można było citoyenna pozbawić wolności? Bo jak chcesz
    porównywać niewolnictwo polskie (gdzie niewolnikami byli miejscowi) z niewolnictwem
    francuskim, gdzie po niewolników trzeba było wybrać się do Afryki, no to wiesz, nie
    na temat piszesz.

    Nie chcę ciągnąć tego tematu dalej, bo trudno polemizować ze
    stereotypami dawno zdementowanymi przez historyków.

    "Historycy nadal toczą spory o to, jak wyglądała sytuacja chłopów, ale
    kilka kwestii zdołano wyjaśnić. Chłopi nie byli niewolnikami -
    dysponowali własnością użytkową ziemi, a majątek ruchomy był ich
    własnością prywatną, którą mogli, z wyjątkiem zwierząt hodowlanych,
    swobodnie rozporządzać. Mogli również zawierać umowy - słowem: zachowali
    osobowość prawną. "

    https://www.wilanow-palac.pl/pospolstwo_czyli_prawo_
    zycia_i_smierci_w_rzeczypospolitej.html

    WM