    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilacz Low Drop 13,8V 20A
    Date: Mon, 24 Aug 2009 12:11:25 +0200

    kola schrieb:
    > Sa dwa rodzaje zasilaczy, impulsowe i liniowe. Mnie interesuje tylko
    > liniowy. Mam zamiar nawet powymieniac wszystkie impulsowe w postaci wtyczek
    > ( do modemu, routera, i innych), na liniowe, ze wzgl, na du?y poziom
    > zak^(3)ócen~.

    Może wymienisz zasilacze impulsowe marki China Export na takie, które
    nie zakłócają? Osobiście jestem w posiadaniu dwóch zasilaczy o podobnych
    parametrach: jeden liniowy 13.8V/25A (ze sporą rezerwą, trafo ma 600W)
    własnej roboty, oraz komercyjny 13.8V/30A peak, 20A ciągłe. Ani jeden,
    ani drugi nie robi różnicy. Nic nie sieje, nie ma specjalnych przepięć i
    oscylacji w przypadku nagłej zmiany obciążenia. Ponieważ stosuję je do
    nadajnika przy telegrafii full-bk, obciążenie zmienia się od 2 do 20A
    kilka(naście) razy na sekundę. I możesz mi wierzyć, zakłócenia bym
    usłyszał w odbiorniku. Np. nieźle się narobiłem, by odkłócić klawiaturę
    komputera.
    A zasilacz liniowy jest bardzo prosty w konstrukcji: trafo toroid
    (załączany dwustopniowo, coby zmniejszyć udar prądu). Za tym prostownik
    (z kondensatorami równolegle do diod), za tym kondensatorek 0.2F/40V
    plus parę mniejszych (1mikro, 100n, 1n). Elementem wykonawczym jest
    bateria 6x2N3055, sterowana przez 1x2N3055 i BD139 (bo takie miałem).
    Wsio zrobione na elementach dyskretnych i dużo kondensatorów ze względu
    na panoszące się wszędzie pole EM. Wzorowałem się na zasilaczu do FT709
    (chyba), oprócz zmiany stopnia wyjściowego dorobiłem jeszcze crow bar
    przeciwprzepięciowy (na szybkim tyrystorze + automat nadprądowy).
    Schemat gdzieś mi się jeszcze w domu pałęta. Ale low drop to nie jest,
    bo na wyjściu prostownika luzem mam około 22V. Ale ustrojstwo waży
    jakieś 15kG, ten impulsowy chyba niecałe 2kG.

    Waldek