eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaZapraszam do galeriiRe: Zapraszam do galerii
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!uw.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl
    !news.uni-stuttgart.de!news.belwue.de!newsfeed.ision.net!newsfeed2.easynews.net
    !ision!newsfeed3.dallas1.level3.net!newsfeed2.dallas1.level3.net!news.level3.co
    m!postnews.google.com!p6g2000vbn.googlegroups.com!not-for-mail
    From: mg <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zapraszam do galerii
    Date: Fri, 22 Apr 2011 14:10:37 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 157
    Message-ID: <a...@p...googlegroups.com>
    References: <4...@f...googlegroups.com>
    <1...@n...onet.pl>
    <53arq1m3pk4g$.152x3h6illw2z.dlg@40tude.net>
    <3...@z...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: 195.13.38.144
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1303506637 28050 127.0.0.1 (22 Apr 2011 21:10:37 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Fri, 22 Apr 2011 21:10:37 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: p6g2000vbn.googlegroups.com; posting-host=195.13.38.144;
    posting-account=LTvc3goAAABMsHxyy0KwmzwMQhQjq3rO
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en; rv:1.9.2.16) Gecko/20110319
    Firefox/3.6.16,gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:876110
    [ ukryj nagłówki ]

    > Moze brzmie jakbym sie wymadrzal ale wiem z
    > doswiadczenia, ze niewielu ludzi to rozumie.
    >
    Nie wymadrzasz sie tylko myslisz. To, ze ktos tego ewentualnie nie
    zrozumie... coz... albo jestes szalony albo ktos glupszy od ciebie :)
    Pierwszym krokiem do madrosci jest uswiadomienie sobie wlasnej glupoty
    i tu wlasnie wiekszosc ludzi ponosi porazke.

    > Tak zwana wielka fotografia, sztuka fotografii jest, mówiąc
    > dosadnie, skażona kompozycją.
    >
    Raczej jest tak, ze te zdjecia z kompozycja zostaly docenione.
    Tzn.zdjecie "skazone" kompozycja zyskuje popularnosc.
    Czy mozna miec o to pretensje?

    > Wszyscy, ktorzy zaczynaja swiadomie fotografowac zostaja nia skazeni
    >
    Jezeli uznane prace zawieraja kompozycje to kompozycja nie jest zla.
    Mamy dwie mozliwosci. Zdac sie na przypadek lub na zaczac swiadomie
    dzialac. Nie widze nic zlego w swiadomym dzialaniu.


    > Istnieje pewien nurt, za cel stawiajacy sobie czysta dokumentacje.
    > Nawet on rozumie jednak, ze kompozycji nie da sie uniknac.
    >
    Czysta fotografia jest dokumentacja. Fotografie Bressona sa czysta
    dokumentacja. Bresson wkolo powtarzal o "niemaceniu" rzeczywistosci.
    Mamy kolejna sprzecznosc :)

    > Aby z tego wybrnąć wymyślono przewrotny
    > sposób. Nie walczono z kompozycją, nie rozbijano jej tylko
    > uporządkowano. Doprowadzono do sytuacji w której stała się tak
    > oczywista, że przestała być widoczna. Np.
    >
    http://tnij.com/gurksy_budynek
    > Budynek. Nie ma co do tego wątpliwości.
    >

    Nieeeeeeeee :)
    Toz to najprostrzy przypadek kompozycji czyli "faktury" - akademickie
    wprawki. Punkt wyjscia do tego do czego doszedl Bresson.

    Gurski uprawia fotograficzne Koyaanisqatsi.
    http://www.youtube.com/watch?v=HnXb8djkp-A

    Dla mnie problem wyglada tak, ze Bresson podniosl poprzeczke tak
    wysoko, ze trudno tam doskoczyc. A to co robil powinno byc punktem
    wyjscia.

    > A co to?
    >
    > http://www.flickr.com/photos/libbyrosof/2868310951/
    >
    > Czlowiek. Jakis blizej nieokreslony facet.
    >
    Jak to co? To samo bylo w momencie wynalezienia fotografii.
    http://tnij.com/drzwi_miotla_talbot

    Czyli fotograficzne odkrywanie rzeczywistosci pt. "To nie jest fajka"
    http://tnij.com/to_nie_jest_fajka

    > Temat zdjecia stał sie istotą fotografii. Kompozycja, a co za tym
    > idzie fotograf, teoretycznie przestaly istniec. Idea ta posiada
    > ogromne znaczenie poniewaz jesli zdjecie staje się uniwersalne w
    > warstwie tresci zaczyna istniec jako byt interpretowalny. Ten budynek
    > jest uniwersalnym budynkiem, a ten facet jest uniwersalnym facetem.
    > Mozemy opowiedziec sobie o nich, a każdy z nas może to zrobic
    > inaczej.
    > Tworcy nurtu nie nazywali go.
    >...
    >...
    > Podam przykład nieoczywisty (bo Polski dokument jest tak zenujacy, że w ogole
    wstyd)
    >
    http://www.google.pl/images?q=Jeffrey+Milstein
    >
    > Samoloty.

    Jak to nie nazwali?
    Toz to typologia w czystej postaci. Lepszej definicji nie mogles
    podac.

    Tak stare jak Bresson ;)
    http://images.google.com/images?q=becher


    > Fotografia nie może mnie zmuszać do zachwytu ani pokazywać mi co to
    > jest fotografia. Ma sobie być dla siebie. Wtedy ja mogę z nią być.
    >

    No i git. Tyle ze nie trawisz Bressona. Niech bedzie, ale moze zamiast
    go negowac potraktujmy go jako punkt wyjscia. I tu zaczynaja sie
    schody... bo jak wspomnialem, trudno tak wysoko podskoczyc. A my
    myslimy o podniesieniu poprzeczki jeszcze wyzej.

    > Ty wybierasz dla mnie fragment swiata, dosłownie jakbys
    > mi przystawial do oka kartonik z wycieta ramka, a Bresson układa
    > przede mną puzle. Chcę zobaczyc swiat poza ramka i nie chce ukladac
    > puzli.
    >
    Ale zycie to poukladane puzzle i zycie to ukladanie puzzli :)

    > Ukladaja mi sie same w ułamku sekundy, znam to na pamięć, nie z
    > konkretnych zdjec ale mechanizm. Mysle sobie, lo Boze, WOW.
    >
    Puzzle sa ciekawe i nie ukladaja sie same :)
    Ulozone wygladaja na proste ale ukladanie proste nie jest.

    > W moim odczuci mozna wyjsc poza ramke gdy sie nad tym popracuje. Ale
    > trzeba wiedziec co jest w ogole grane. Potrzebny jest tu czas.. sporo
    > czasu.
    >
    > Przykład zdjęcia z osłabionym efektem ..ramki..
    >
    http://1.bp.blogspot.com/-UEgl4r8mVTE/TZ8tG8GUUoI/AA
    AAAAAAHfM/o2cZ3q6n5aw/s1600/Picture%2B63.png
    >

    Ja tu widze prosta kompozycje typu "Z" ze sztafazem.
    Bardzo prosto i klasycznie.

    > Bresson mowil o momencie decydujacym.
    > ...
    > Na momencie decydującym siedzimy wszyscy,
    > wyczekujemy Tego zdjecia. A życie sobie plynie. Tak jakby
    > fotografujacy nie widzieli czasu i przestrzeni miedzy momentami.
    >

    Na szczescie nie wszyscy:
    http://images.google.com/images?q=indecisive+moment+
    erwitt

    Tyle ze Eliott Erwitt tez jest wychowankiem Bressona.

    > Aparat fotograficzny uposledza nas. Stajemy sie wielbicielami
    > glupkowatych wybiorczych obrazkow, pieczatek, jakbysmy byli rownie
    > ograniczeni jak one.
    >
    Tak, fotografia sluzy do robienia pieczatek rzeczywistosci.
    Tak, czlowiek jest ograniczony :)

    Z natury czlowiek jest glupi i leniwy.
    Nie chcialo mu sie malowac to wynalazl fotografie do glupiego robienia
    stempelkow :)

    > Oczywistym jest dla mnie, ze tak dalej sie nie da.
    >
    Nie od dzis sie mawia, ze "fotografia sie dawno skonczyla".
    Teraz film i to 3D.

    > Obraz fotograficzny nie może być sprowadzany do opowiadania co
    > dzieje się w danym momencie. Ma trwać, pozwalać na wracanie do niego,
    > obcowanie z nim. Ma być wielowymiarowy, posiadać swój czas ciągły.
    >
    Film jak sie patrzy :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: