  • Data: 2021-06-30 01:10:54
    Temat: Re: Zamykanie obwodu masą
    Od: yabba <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim w samochodzie, gdzie światła
    > stopy miały cały czas podane 12V, a pedał zamykał obwód załączając masę.
    > Ale to nie każdy samochód, jedne miały tak inne na odwrót.
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    > szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Bardzo często spotykane rozwiązanie. Dzięki temu niektóre czujniki mają
    tylko jeden styk do kabla, a drugi biegun zamykają przez swoją metalową
    obudowę i masę karoserii lub silnika.
    Włącznik oświetlenia wnętrza w drzwiach jest prawie zawsze realizowany
    przez zwarcie do masy. Żarówka jest z jednej strony podłączona na stałe
    do plusa, a z drugiej strony do zrównoleglonych kilku włącznikach w
    każdych drzwiach i włącznik ręczny. Wystarczy gdziekolwiek zewrzeć do
    masy i mamy włączone oświetlenie kabiny.
    W przypadku rozłączania plusa, trzeba by każdy włącznik odwiedzić dwoma
    kablami.

    Mówimy o samochodach z klasyczną instalacją elektryczną.

    yabba