  • Data: 2021-07-06 12:32:25
    Temat: Re: Zamykanie obwodu masą
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies> szukaj wiadomości tego autora

    > Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim w samochodzie, gdzie światła stopy
    > miały cały czas podane 12V, a pedał zamykał obwód załączając masę. Ale to nie
    > każdy samochód, jedne miały tak inne na odwrót.
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy szukam
    > czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Część urządzeń jest wyłączana z dwóch stron i zadziała np. tylko w określonym
    położeniu stacyjki lub innego przekaźnika, który podaje +, przez co potencjalnie
    coś tam może zadziałać jak dostanie - z drugiej strony. A jak dostanie tylko -
    to nie zadziała, i w ten sposób np. zapalniczką nie wyczerpiesz sobie akumulatora.
    Dodatkowo można zapewne oszczędzić i na + dać bezpiecznik jeden dla wielu
    urządzeń bez ciągnięcia kabli ze skrzynki z bezpiecznikami do włączników i
    zpowrotem (czyli w sumie było by podwójnie, we wątku był przykład z oświetleniem
    kabiny).
    Trochę poza tematem, bo to już nie wiem czy jest często spotykane, to w nissanie
    miałem kontrolki podpięte przez diody, co pozwalało w prosty sposób zrobić
    logicznego or-a/and-a i kontrolka hamulców miała 4 źródła zapalenia (klocki,
    ręczny, niski poziom płynu, test kontrolki), a z drugiej strony były 2 (coś z
    komputera i nie wiem co drugie, bo nie miałem całego schematu), więc - mógł
    pochodzić z 3 czujników 1 drutem, a + z dwóch źródeł.
    pozdrawiam Krzysiek