    Date: Wed, 05 Jan 2011 14:05:41 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zabijamy się nawzajem z powodu wolności na drogach?
    <ifoaq7$kfn$1@inews.gazeta.pl> <ifoc94$oki$1@inews.gazeta.pl>
    <ifsnv0$mo7$1@inews.gazeta.pl> <ift2af$oek$1@inews.gazeta.pl>
    <ifuphk$8ah$1@inews.gazeta.pl>
    <m...@4...com>
    <4d23a1fb$0$2454$65785112@news.neostrada.pl>
    <r...@4...com>
    <4d2440a6$0$2447$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...com>
    <4d245b9b$0$2484$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@4...com>

    > lepiej. Ale czy na obecnym poziomie zadłużenia (gdy jest na poziomie
    > PKB w ogóle jest jeszcze możliwe?

    Od 20 lat się tak mówi i pewnie jeszcze długo się będzie mówiło.
    To są zobowiązania na tyle długoterminowe i elastyczne że zapewne jest
    to możliwe - potrzebna jest tu tylko wola zrobienia tego. Oczywiście
    przy poniesieniu kosztów.

    Bo póki co państwo zachowuje się jak ktoś kto kupił kredyt na mieszkanie
    na 30 lat, ale ponieważ szkoda mu sobie z pensji odejmować na ratę, to
    ratę kredytu hipotecznego spłaca kredytem gotówkowym, a kredyt gotówkowy
    spłaca pożyczkami z jakiegoś providenta.

    Na krótką metę takie podejście daje nawet lepsze rezultaty, ale tylko na
    krótką.

    Kolejną sprawą jest jeszcze policzenie tych wszystkich socjalnych
    zobowiązań.
    Same już zaciągnięte zobowiązania emerytalne wielokrotnie przewyższają
    roczny PKB czy oficjalnie podawaną wartość długu publicznego.
    I to właśnie emerytury są najdroższym problemem z socjalnych zobowiązań
    państwa.

    Dobrym pomysłem były tu OFE. Nawet nie licząc na to że to cudownie
    uzdrowi system, ale przynajmniej części tego zobowiązania ktoś weźmie na
    siebie. A zawsze lepiej działa coś co ma właściciela - nawet jeśli jest
    to dług.

    > zgadzam się. Niestety.

    I na to w zasadzie nie ma rady.
    Stąd pomysł tych wszystkich kotwic budżetowych i tym podobnych
    ograniczników zadłużenia.
    Tyle że trzeba uczciwie policzyć wszystkie długi i zobowiązania. Bo
    obecne nieuwzględnienie w długu publicznym państwowych zobowiązań
    emerytalnych to typowa kreatywna księgowość.