  • Data: 2010-11-18 18:37:16
    Temat: Re: Tuner radiowy strojenie
    Od: " Wmak" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr <p...@k...net.pl> napisał(a):

    > Witam
    > Trafił do mnie tuner z dziwną przypadłością.
    > Jest to dość stary tuner marki Universum T4682A, na oko gdzieś z połowy lat
    > 90-tych. Osoba od której go dostałem twierdzi że zawsze działał dobrze,
    > ostatnie 5 lat spędził z różnych przyczyn w piwnicy. I teraz odbiera z
    > przesunięciem 0,1MHz, tzn. jeśli stacja nadaje na 100 MHz to jego trzeba
    > nastawić na 100,1 MHz. Nie przeszkadza mi to, ale ciekawi, czy wszystkie
    > tunery po latach tak będą miały czy temu ta piwnica zaszkodziła? I jak to
    > ewentualnie skorygować?

    To jest normalny objaw starzenia się rdzeni w filtrach dyskryminatora.

    Zakładam typowy schemat ze scalakiem w pośredniej FM.
    Najlepiej znaleźć w internecie aplikację scalaka i zidentyfikować obwód
    rezonansowy detektora.
    Jeśli są dwa ze sobą sprzężone, to zająć się tym podłączonym bezpośrednio do
    scalaka.
    Przygotować niemagnetyczny śrubokręt dopasowany do rdzenia - twardy plastik,
    czasem wystarczy zatemperować wykałaczkę.
    Jeśli w rdzeniu jest sześciokątny otwór, to potrzebny specjalny klucz, bo przy
    kręceniu "byle czym" rdzeń często pęka.

    Znaleźć w okolicy scalaka pośredniej punkty pomiarowe oznaczone "zero det"
    (bardzo często są dwie szpilki obok siebie) i podłączyć pomiędzy nie
    woltomierz.
    W czasie ręcznego precyzyjnego przestrajania radia wokół częstotliwości stacji
    napięcie pomiędzy tymi punktami powinno zmieniać się od minus kilku voltów do
    plus kilku woltów - musi zmieniać znak.

    Ustawić skalę cyfrową na częstotliwość, na której rzeczywiście (według spisu)
    nadaje stacja FM - przy włączonym mutingu może być głucho, przy wyłączonym
    mogą być zniekształcenia i brak stereofonii.
    Delikatnie pokręcić rdzeniem cewki dyskryminatora tak, by woltomierz pokazał
    zero napięcia >< gotowe!
    Jeśli nie da się znaleźć punktów "zero det" albo brak woltomierza to pokręcać
    rdzeniem tak, by radio zagrało w stereo a przy przeszukiwaniu automatycznym
    zakresu (jeśli jest taka funkcja) w obydwu kierunkach radio zatrzymywało się
    na rzeczywistej częstotliwości nadajników FM.

    Zwykle trzeba obrócić rdzeń o max. pół obrotu w lewo lub w prawo by "naprawić"
    tuner.

    Wmak