  • Data: 2014-07-17 15:14:37
    Temat: Re: Szybkość działania ASO
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 17 Jul 2014, J.F. wrote:

    > Dlaczego ? Mam zamiar (a nawet obowiazek po podpisaniu
    > umowy ... sprzedazy) przeniesc wlasnosc.
    > Jak kupie/wyprodukuje, to przeniose.

    Bo klasyfikacja (niezdefiniowana ustawowo) "umów nazwanych" działa tak,
    że jeśli w przepisach jest opisana umowa X pokrywająca się z cechami umowy
    którą zawarłeś, to ta zawarta umowa jest wg przepisów "umową X".

    Zacytuję (KC, gofin):
    +++
    Art. 605.
    Przez umowę dostawy dostawca zobowišzuje się do wytworzenia
    rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz do ich dostarczania częœciami
    albo periodycznie, a odbiorca zobowišzuje się do odebrania tych rzeczy
    i do zapłacenia ceny.
    ---

    Taka umowa NIE JEST sprzedażą w rozumieniu cywilnoprawnym, tak samo
    jak nie jest nią umowa zamiany, mimo, że w jednej i drugiej następuje
    przeniesienie własności oraz "zapłata" (w jakiejś formie).
    Można do tego próbować podejść liberalnie, czyli twierdzić, że
    "dostawa jest odmianą sprzedaży", "agencja jest odmianą zlecenia"
    itp - ale literalnie w przepisach takie podejście wygląda tak,
    że zapisano iż "stosuje się" niektóre przepisy dotyczące innej umowy.

    Oczywiscie, jakby "rzeczy" były "oznaczone co do tożsamości", byłaby
    to umowa o dzieło. Też nie byłaby umową sprzedaży.
    Różnicuje je (umowę sprzedaży od dostawy i dzieła) właśnie fakt
    "jak zrobię to będę miał" :) i tym samym oczywiste opóźnienie
    w realizacji, nabywca z góry wie, że TERAZ towaru nie da się odebrać,
    bo go nie ma. Tak samo przy komisie.

    W potocznym rozumieniu sprawę kompiluje fakt, że (ustawowa!) definicja
    "sprzedaży" w rozumieniu VAT jest *inna* niż definicja cywilnoprawna
    (w szczególności, obejmuje "świadczenia" czyli usługi, co AFAIR było
    już kiedyś przyczyną flejma na .prawo :D)
    Dlatego zastrzegam miejscami "w rozumieniu cywilnoprawnym" :D

    pzdr, Gotfryd