    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Skutki braku ABS-u
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 6 Aug 2012 23:14:18 +0200

    On Mon, 6 Aug 2012 20:43:31 +0200, Przemysław Czaja wrote:

    > Użytkownik "t?"

    > Rodzi się pytanie, czy hamowałeś kiedyś ostro na PROSTEJ suchej drodze
    > autem bez abs?
    > Coś się tam stało niewątpliwie, niestety nie wiem co, ale na 100% nie
    > była to sprawa braku ABS, auto ze sprawnymi hamulcami tak się nie
    > zachowuje.

    To co tam widać to dość moim zdaniem jednak nieopanowanie samochodu bez
    ABS.

    Kierowca osobówki hamuje awaryjnie blokując koła.
    Zbliża się do osobówki którą chce ominąć mieszcząc się między osobówką a
    ciężarówką.
    Kręci kierownicą w lewo, ale samochód na zablokowanych kołach nie reaguje -
    odruchowo skręca więc kierownicę mocniej.
    W tym momencie prawdopodobnie odpuszcza hamulec, albo wjeżdża na
    przyczepniejszą nawierzchnię i z tą mocno skręconą kierownicą nagle skręca
    w lewo pod ciężarówkę.

    Moim zdaniem gdyby samochód miał ABS to kierowca nie popełniłby takiego
    błędu, bo podczas awaryjnego hamowania miałby auto na tyle sterowne że
    zmieściłby się między osobówką a ciężarówką.