-
11. Data: 2014-03-16 19:09:30
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Irek N."
> - masz za strome rampy i silnik nie daje rady z masami
Jak daje małe przyśpieszenia to jest ok, ale mułowato oś Z chodzi.
> - masz za słaby silnik w ogóle i z trudem pokonujesz opory przy starcie
To jest wersja na dziś.
> - starasz się kręcić za szybko już na starcie i nie osiągasz momentu aby
> utrzymać rampę
Dlatego wydłużam rampę.
> - masz paskudny rezonans już na starcie i wypadają Ci kroki
> - co gorsza może nie masz rampy w ogóle
Z powodu błędu w oprogramowaniu w specyficznych warunkach oś Z szła bez
rampy. I wteczas problem zauważyłem.
Ale wiem kiedy to występuje i na razie nie używam tej części programu.
Normalnie rampa działa, ale musi być długa. I trudno wyczuć jak długa. bo te
gubienie kroków to dzieje się sporadycznie. Ale wyraźnie widać jak skracam
rampę to częściej to się dzieje.
> Zrób próbę, wysteruj z dłuższą rampą, posłuchaj czy nie dzwoni w trakcie
> rozpędzania mechanika. Może poluzuj paski (niezbyt fajne są, wprowadzają
> tarcie i wyginają osie - znam przypadku urwania ośki silnika zbyt
> napiętym)
Jak długa rampa to tylko inaczej brzmi silnik, nie gubi kroków, ale za wolno
mi to chodzi. W porównaniu do X i Y.
>> https://www.dropbox.com/s/raum3x58n1jl1gd/2014-03-14
%2009.38.36.jpg
>> https://www.dropbox.com/s/60rl4lug50ht4j2/2014-03-14
%2009.38.26.jpg
> To nadal ta oś pionowa?
> Czyli do niczego wcześniej nie doszedłeś?
Tak jak pisałem te kilka msc. temu, że tamte stuki to brak rampy w
specyficznych warunkach. A co za tym idzie gubienie kroków.
Wymieniłem zasilacz z 24 na 48 i to trochę pomogło.
Dlatego pytam, jaki silnik tam wstawić, aby radykalnie podnieść moment przy
starcie.
Bo nie wiem czy każde np. 3 Nm będą takie same żwawe przy starcie.
Robert
-
12. Data: 2014-03-16 19:30:08
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Tu widać trochę. Wiem, że pył, ale to nie z tego powodu ma problemy
> podnieść oś Z.
Owszem, ale poziome też nie zabezpieczone, co gorsza masz szyny
przykręcane od góry. Nie ma takiego zgarniacza, który by Ci obronił
wózki :( Nawet jak dasz dodatkowy, nawet ze zbiorniczkiem smarującym -
padnie po jakimś czasie, choć przyznaję, że niekoniecznie szybko :)
Miłego.
Irek.N.
-
13. Data: 2014-03-16 19:43:13
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
A weź poluzuj trochę pasek. Tak dla checy... nawet jak stracisz
dokładności, to przynajmniej dowiesz się ile Nm idzie w ciepło.
Pamiętam że pisałeś o samohamowności osi Z... niebywałe to jest, powinna
gwizdnąć o stół zaraz po utracie trzymania (choć przyznaję, że krokowy
zrobi z siebie prądnicę i "światła to nie przegoni").
Daleko jesteś, więc nie pomogę hardwarem, ale wydaje mi się, że 3Nm to
dużo jest i powinno wywijać śrubą. Przykładowo na silniku 6.3Nm puszczam
zbalansowany chwytak ważący około 30-35kg, śmiga jak głupi, ale z
rampami (koło zębate fi 45mm i na nim pasek, żadnych przekładni po drodze!).
Miłego.
Irek.N.
-
14. Data: 2014-03-16 20:06:04
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Irek N."
> A weź poluzuj trochę pasek. Tak dla checy... nawet jak stracisz
> dokładności, to przynajmniej dowiesz się ile Nm idzie w ciepło.
Dlaczego nie, sprawdzę.
> Pamiętam że pisałeś o samohamowności osi Z... niebywałe to jest, powinna
> gwizdnąć o stół zaraz po utracie trzymania (choć przyznaję, że krokowy
> zrobi z siebie prądnicę i "światła to nie przegoni").
Nie pamiętam, że pisałem o samohamowności, ale pamiętam,że za mocno miałem
skręcone oporowe i faktycznie cięzko to szło.
Oś Z opada po wyłączeniu zasilnia. I jest tak jak piszesz, silnik hamuje,
ale nie cały czas ale tak jakby skokami. Co 1 s zwalnia prawie do
zatrzymania. Jak fizycznie odłączę wtyczkę to leci w dół.
> Daleko jesteś, więc nie pomogę hardwarem, ale wydaje mi się, że 3Nm to
> dużo jest i powinno wywijać śrubą. Przykładowo na silniku 6.3Nm puszczam
> zbalansowany chwytak ważący około 30-35kg, śmiga jak głupi, ale z rampami
> (koło zębate fi 45mm i na nim pasek, żadnych przekładni po
> drodze!).
W osi X i Y są chyba silnik 6 Nm. 15 m/min z ostrą rampą chodzą bez
problemu, a masa to 60 kg albo więcej.
I tak do końca nie wim ile ma Nm ten obecny silnik.
Robert
-
15. Data: 2014-03-16 20:19:49
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Nie pamiętam, że pisałem o samohamowności, ale pamiętam,że za mocno
> miałem skręcone oporowe i faktycznie cięzko to szło.
Było, było...
> Oś Z opada po wyłączeniu zasilnia. I jest tak jak piszesz, silnik
> hamuje, ale nie cały czas ale tak jakby skokami. Co 1 s zwalnia prawie
> do zatrzymania. Jak fizycznie odłączę wtyczkę to leci w dół.
To jest ok, może ładować czoper przez diody w mostkach H i na chwilę
odzyskiwać życie. U mnie jak się dobrze pomacha ramionami (ale z wbitym
emergence) to nawet sterownik potrafi wstać :)
> W osi X i Y są chyba silnik 6 Nm. 15 m/min z ostrą rampą chodzą bez
> problemu, a masa to 60 kg albo więcej.
> I tak do końca nie wim ile ma Nm ten obecny silnik.
Może być tak, że ktoś go rozebrał i się zwyczajnie rozmagnesował.
Pogadaj może z Wobitem, masz blisko. Niech pożyczą cokolwiek sensownego,
a jak się sprawdzi, to może warto będzie kupić (WinWin). :)
Miłego.
Irek.N.
-
16. Data: 2014-03-16 21:49:24
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Irek N."
> Pogadaj może z Wobitem, masz blisko. Niech pożyczą cokolwiek sensownego, a
> jak się sprawdzi, to może warto będzie kupić (WinWin). :)
Patrzę na ich stronę
http://www.wobit.com.pl/produkty/250/silniki-krokowe
-dwufazowe/
i widzę, że największy moment to 2,2 Nm przy wyprowadzeniu 4-przewodowym, i
prądzie do 4,5 A.
Ale zapytam, może coś doradzą.
Robert
-
17. Data: 2014-03-16 21:53:20
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Patrzę na ich stronę
> http://www.wobit.com.pl/produkty/250/silniki-krokowe
-dwufazowe/
> i widzę, że największy moment to 2,2 Nm przy wyprowadzeniu
> 4-przewodowym, i prądzie do 4,5 A.
> Ale zapytam, może coś doradzą.
Ja tam widzę nawet 30Nm...
Miłego.
Irek.N.
-
18. Data: 2014-03-16 22:17:26
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Irek N."
> Ja tam widzę nawet 30Nm...
Ja też, ale nie dla prądu 4,5 A i 4-przewodowe zasilanie.
No chyba, że znowu czegoś nie wiem.
Robert
-
19. Data: 2014-03-28 16:49:29
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"lukasz"
>>> Jakoś nie bardzo wierzę że on ma 1,3Nm, albo w nazwie jest błąd albo
>>> silnik jest bardzo stary. Widać że śruba jest zakurzona, może są duże
>>> opory. Przy odczepionym pasku, podnosząc wózek - śruba kulowa powinna
>>> sama się obracać.
>> Silnik może stary, kupiłem używany taki aby ośką, mocowaniem pasował.
>> Jak wyłączę zasilanie to oś Z opada.
>> Robert
> Spróbuj przez przekaźnik przez styki NC zewrzeć cewki silnika. My robimy
> to tak, że po włączeniu zasilania przekażnik przełącza się na styki NO i
> łączy silnik ze sterownikiem, gdy brak napięcia - przez styki NC zwiera
> poszczególne
> uzwojenia silnika i silnik jest zahamowany. Też był problem z opadaniem w
> przypadku braku napięcia.
To powoduje całkowie zablokowanie? Czy tylko powolne opadanie?
Robert
-
20. Data: 2014-03-28 21:00:25
Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
Od: LS <l...@g...com>
W dniu 2014-03-28 16:49, Robert Wańkowski pisze:
> To powoduje całkowie zablokowanie? Czy tylko powolne opadanie?
>
> Robert
>
>
Wiadomo że powolne opadanie, a co najciekawsze opór na wale jest tylko
na początku, po przekroczeniu pewnej prędkości zwartego krokowca - opór
maleje.