  • 11. Data: 2014-03-16 19:09:30
    Temat: Re: Silnik krokowy i indukcja jego
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Irek N."
    > - masz za strome rampy i silnik nie daje rady z masami

    Jak daje małe przyśpieszenia to jest ok, ale mułowato oś Z chodzi.

    > - masz za słaby silnik w ogóle i z trudem pokonujesz opory przy starcie

    To jest wersja na dziś.

    > - starasz się kręcić za szybko już na starcie i nie osiągasz momentu aby
    > utrzymać rampę

    Dlatego wydłużam rampę.

    > - masz paskudny rezonans już na starcie i wypadają Ci kroki
    > - co gorsza może nie masz rampy w ogóle

    Z powodu błędu w oprogramowaniu w specyficznych warunkach oś Z szła bez
    rampy. I wteczas problem zauważyłem.
    Ale wiem kiedy to występuje i na razie nie używam tej części programu.
    Normalnie rampa działa, ale musi być długa. I trudno wyczuć jak długa. bo te
    gubienie kroków to dzieje się sporadycznie. Ale wyraźnie widać jak skracam
    rampę to częściej to się dzieje.

    > Zrób próbę, wysteruj z dłuższą rampą, posłuchaj czy nie dzwoni w trakcie
    > rozpędzania mechanika. Może poluzuj paski (niezbyt fajne są, wprowadzają
    > tarcie i wyginają osie - znam przypadku urwania ośki silnika zbyt
    > napiętym)

    Jak długa rampa to tylko inaczej brzmi silnik, nie gubi kroków, ale za wolno
    mi to chodzi. W porównaniu do X i Y.

    %2009.38.36.jpg
    %2009.38.26.jpg
    > To nadal ta oś pionowa?
    > Czyli do niczego wcześniej nie doszedłeś?

    Tak jak pisałem te kilka msc. temu, że tamte stuki to brak rampy w
    specyficznych warunkach. A co za tym idzie gubienie kroków.
    Wymieniłem zasilacz z 24 na 48 i to trochę pomogło.

    Dlatego pytam, jaki silnik tam wstawić, aby radykalnie podnieść moment przy
    starcie.
    Bo nie wiem czy każde np. 3 Nm będą takie same żwawe przy starcie.

    Robert

  • 12. Data: 2014-03-16 19:30:08
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Tu widać trochę. Wiem, że pył, ale to nie z tego powodu ma problemy
    > podnieść oś Z.

    Owszem, ale poziome też nie zabezpieczone, co gorsza masz szyny
    przykręcane od góry. Nie ma takiego zgarniacza, który by Ci obronił
    wózki :( Nawet jak dasz dodatkowy, nawet ze zbiorniczkiem smarującym -
    padnie po jakimś czasie, choć przyznaję, że niekoniecznie szybko :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 13. Data: 2014-03-16 19:43:13
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    A weź poluzuj trochę pasek. Tak dla checy... nawet jak stracisz
    dokładności, to przynajmniej dowiesz się ile Nm idzie w ciepło.

    Pamiętam że pisałeś o samohamowności osi Z... niebywałe to jest, powinna
    gwizdnąć o stół zaraz po utracie trzymania (choć przyznaję, że krokowy
    zrobi z siebie prądnicę i "światła to nie przegoni").

    Daleko jesteś, więc nie pomogę hardwarem, ale wydaje mi się, że 3Nm to
    dużo jest i powinno wywijać śrubą. Przykładowo na silniku 6.3Nm puszczam
    zbalansowany chwytak ważący około 30-35kg, śmiga jak głupi, ale z
    rampami (koło zębate fi 45mm i na nim pasek, żadnych przekładni po drodze!).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2014-03-16 20:06:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Irek N."
    > A weź poluzuj trochę pasek. Tak dla checy... nawet jak stracisz
    > dokładności, to przynajmniej dowiesz się ile Nm idzie w ciepło.

    Dlaczego nie, sprawdzę.

    > Pamiętam że pisałeś o samohamowności osi Z... niebywałe to jest, powinna
    > gwizdnąć o stół zaraz po utracie trzymania (choć przyznaję, że krokowy
    > zrobi z siebie prądnicę i "światła to nie przegoni").
    Nie pamiętam, że pisałem o samohamowności, ale pamiętam,że za mocno miałem
    skręcone oporowe i faktycznie cięzko to szło.
    Oś Z opada po wyłączeniu zasilnia. I jest tak jak piszesz, silnik hamuje,
    ale nie cały czas ale tak jakby skokami. Co 1 s zwalnia prawie do
    zatrzymania. Jak fizycznie odłączę wtyczkę to leci w dół.

> [...]
    > zbalansowany chwytak ważący około 30-35kg, śmiga jak głupi, ale z rampami
    > (koło zębate fi 45mm i na nim pasek, żadnych przekładni po

    W osi X i Y są chyba silnik 6 Nm. 15 m/min z ostrą rampą chodzą bez
    problemu, a masa to 60 kg albo więcej.
    I tak do końca nie wim ile ma Nm ten obecny silnik.

    Robert

  • 15. Data: 2014-03-16 20:19:49
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie pamiętam, że pisałem o samohamowności, ale pamiętam,że za mocno
    > miałem skręcone oporowe i faktycznie cięzko to szło.

    Było, było...

    > Oś Z opada po wyłączeniu zasilnia. I jest tak jak piszesz, silnik
    > hamuje, ale nie cały czas ale tak jakby skokami. Co 1 s zwalnia prawie
    > do zatrzymania. Jak fizycznie odłączę wtyczkę to leci w dół.

    To jest ok, może ładować czoper przez diody w mostkach H i na chwilę
    odzyskiwać życie. U mnie jak się dobrze pomacha ramionami (ale z wbitym
    emergence) to nawet sterownik potrafi wstać :)

    > W osi X i Y są chyba silnik 6 Nm. 15 m/min z ostrą rampą chodzą bez
    > problemu, a masa to 60 kg albo więcej.
    > I tak do końca nie wim ile ma Nm ten obecny silnik.

    Może być tak, że ktoś go rozebrał i się zwyczajnie rozmagnesował.
    Pogadaj może z Wobitem, masz blisko. Niech pożyczą cokolwiek sensownego,
    a jak się sprawdzi, to może warto będzie kupić (WinWin). :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2014-03-16 21:49:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Irek N."
    > Pogadaj może z Wobitem, masz blisko. Niech pożyczą cokolwiek sensownego, a
    > jak się sprawdzi, to może warto będzie kupić (WinWin). :)

    Patrzę na ich stronę
    http://www.wobit.com.pl/produkty/250/silniki-krokowe
    -dwufazowe/
    i widzę, że największy moment to 2,2 Nm przy wyprowadzeniu 4-przewodowym, i
    prądzie do 4,5 A.
    Ale zapytam, może coś doradzą.

    Robert

  • 17. Data: 2014-03-16 21:53:20
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    -dwufazowe/
    > i widzę, że największy moment to 2,2 Nm przy wyprowadzeniu

    Ja tam widzę nawet 30Nm...

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2014-03-16 22:17:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Irek N."
    > Ja tam widzę nawet 30Nm...

    Ja też, ale nie dla prądu 4,5 A i 4-przewodowe zasilanie.
    No chyba, że znowu czegoś nie wiem.

    Robert

  • 19. Data: 2014-03-28 16:49:29
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "lukasz"
    > Spróbuj przez przekaźnik przez styki NC zewrzeć cewki silnika. My robimy
    > to tak, że po włączeniu zasilania przekażnik przełącza się na styki NO i
    > łączy silnik ze sterownikiem, gdy brak napięcia - przez styki NC zwiera
    > poszczególne
    > uzwojenia silnika i silnik jest zahamowany. Też był problem z opadaniem w
    > przypadku braku napięcia.

    To powoduje całkowie zablokowanie? Czy tylko powolne opadanie?

    Robert

  • 20. Data: 2014-03-28 21:00:25
    Od: LS <l...@g...com>

    W dniu 2014-03-28 16:49, Robert Wańkowski pisze:

    > To powoduje całkowie zablokowanie? Czy tylko powolne opadanie?
    >
    > Robert

    Wiadomo że powolne opadanie, a co najciekawsze opór na wale jest tylko
    na początku, po przekroczeniu pewnej prędkości zwartego krokowca - opór
    maleje.