  • 1. Data: 2014-03-15 21:12:02
    Temat: przedwzmacniacz do mikrofonu
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Posiadany cyfrowy rejestrator dźwięku Zoom H1 przy współpracy z
    mikrofonem elektretowym stereo Audio-Technica Pro-24CM (z własnym
    zasilaniem) rejestruje niestety nieco za mały poziom sygnału - w
    porównaniu z wbudowanymi mikrofonami brakuje około 10-12dB. Wypadałoby
    więc dołożyć jakiś prosty przedwzmacniacz. Na jakim wzmacniaczu
    operacyjnym go oprzeć oczekując maksymalnej miniaturyzacji? Obudowa może
    mieć nawet raster 0,5mm ale ważny jest też zakres zasilania - by można
    było zasilić przedwzmacniacz jednym ogniwem litowym albo dwoma bateriami
    guzikowymi. Niski pobór prądu w stanie spoczynku mógłby sprawić, że
    możliwa byłaby rezygnacja z wyłącznika zasilania.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2014-03-15 23:17:13
    Temat: Re: przedwzmacniacz do mikrofonu
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-03-15 21:12, badworm pisze:
> [...]
    > porównaniu z wbudowanymi mikrofonami brakuje około 10-12dB. Wypadałoby
    > więc dołożyć jakiś prosty przedwzmacniacz. Na jakim wzmacniaczu

    Jak chcesz opampa audio, to wyszukiwarka TI podaje:
    TL97x, LME4972x, OPA166x
    Tylko że one trochę prądu biorą jednak. Według opisu są oczywiście
    superhiper, ale to tak może być.

> [...]
    > guzikowymi. Niski pobór prądu w stanie spoczynku mógłby sprawić, że
    > możliwa byłaby rezygnacja z wyłącznika zasilania.

    To może raczej coś w stylu LMV1012, LMV1032? A może PGA2500/05? Trochę
    trzeba tego wszystkiego poszukać, ale chyba da się złapać.

    U innych producentów nie szukałem.

    Wymagania oczywiście sprzeczne - nic szczególnego, ale na jakiś
    specjalnie mały prąd to bym nie liczył, a i to pod warunkiem, że
    wzmacniacz będzie zaraz za mikrofonem, bo potem to jeszcze dochodzi
    poziom ograniczenie wynikające z niskiego zasilania.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2014-03-15 23:39:03
    Od: LS <l...@g...com>

> [...]
    > guzikowymi. Niski pobór prądu w stanie spoczynku mógłby sprawić, że
    > możliwa byłaby rezygnacja z wyłącznika zasilania.

    http://snoops.de/camcorder.html

    Wymień rezystory i podnieś napięcie do 10V, a później wzmacniaj. Swoją
    drogą wyjątkowo badziewny sprzęt jak za tą cene, bez obrazy:)
    Przynajmniej mogli dać jedno tranzystorowy wzmacniacz.

    Sony ecm_ts125.pdf pierwszy link z gógiela.

  • 4. Data: 2014-03-16 18:12:32
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 15 Mar 2014 23:39:03 +0100, LS napisał(a):

> [...]
    > Przynajmniej mogli dać jedno tranzystorowy wzmacniacz.
    > Sony ecm_ts125.pdf pierwszy link z gógiela.

    Dzięki za linki. Suregujesz wymienić te rezystory 680ohm czy przerobić
    układ na wzór tego ze schematu w punkcie 2.1? Diody germanowe mógłbym
    zastąpić diodami Schottky'ego - takie mam w szufladzie. Co masz na myśli
    z tym podnoszeniem napięcia? Zoom H1 z tego co zmierzyłem daje 2,5V na
    zasilanie (a sam korzysta z jednego paluszka) więc i tak więcej niż
    idzie z baterii mikrofonu.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 5. Data: 2014-03-18 23:41:11
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 15 Mar 2014 23:17:13 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

> [...]
    > wzmacniacz będzie zaraz za mikrofonem, bo potem to jeszcze dochodzi
    > poziom ograniczenie wynikające z niskiego zasilania.

    A czy MCP6052 Microchipa by się nadał? Pobór prądu malutki, rail-to-rail
    na wyjściu i wejściu, zasilanie od 1,8V i do kupienia w TME :) Ten
    przedwzmacniacz nie musi mieć dużego poziomu sygnału na wyjściu -
    okazuje się, że rejestratorowi przy ustawieniu poziomu nagrywania na 100
    wystarczy raptem kilkadziesiąt mV.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2014-03-20 19:33:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-03-18 23:41, badworm pisze:

> [...]
    > przedwzmacniacz nie musi mieć dużego poziomu sygnału na wyjściu -
    > okazuje się, że rejestratorowi przy ustawieniu poziomu nagrywania na 100

    Może i wystarczy... Trochę szumi, ale z drugiej strony... może nie tak
    bardzo. Poza tym on jest taki trochę wolny, więc za dużo to z niego nie
    wyciągniesz. Popatrz na sugerowane aplikacja - nie ma tam nic o audio,
    ani tym bardziej o wzmacniaczu mikrofonowym. Możesz spróbować - jak coś
    nie będzie tak jak byś chciał, to wtedy się zastanowimy czy coś się da z
    tym zrobić.

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2014-03-23 10:24:20
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 20 Mar 2014 19:33:04 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

> [...]
    > ani tym bardziej o wzmacniaczu mikrofonowym. Możesz spróbować - jak coś
    > nie będzie tak jak byś chciał, to wtedy się zastanowimy czy coś się da z

    Z tych wzmacniaczy, które wcześniej wymieniłeś to widzę w TME tylko
    LME49720 ale jedną sztukę i w DIP :/ Z dostępnych tam wzmacniaczy w SMD
    o wstępnie pasującyh parametrach widzę jeszcze LM6142
    (http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm6142.pdf) i MCP6472
    (http://www.tme.eu/pl/Document/037824ff513a1cc56f59c
    cf7d7254416/mcp6471_2_4.pdf).
    Co o nich sądzisz?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2014-03-23 22:54:35
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-03-23 10:24, badworm pisze:

> [...]
    > LME49720 ale jedną sztukę i w DIP :/ Z dostępnych tam wzmacniaczy w SMD
    > o wstępnie pasującyh parametrach widzę jeszcze LM6142

    Patrz na interesujące Ciebie parametry i podejmij decyzję.
    Prąd zasilania - oczywiste,
    Pasmo - pamiętaj że to jest dla wzmocnienia jednostkowego i jak chcesz
    wzmocnić bardziej to pasmo poleci w dół.
    Szumy - porównaj z innymi wzmacniaczami.
    Na moje szybkie przeliczanie 9bez zbytniego zastanawiania się) szumy
    lm6142 są trochę większe od szumów TBA231 używanego jako wzmacniacz do
    głowicy w starych magnetofonach szpulowych (pierwsze Arie). Według mnie
    powinien być OK, ale naprawdę to oprócz parametrów scalaczka równie
    ważny będzie nawet rysunek ścieżek itd.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2014-03-24 23:11:41
    Od: LS <l...@g...com>

    W dniu 2014-03-16 18:12, badworm pisze:

> [...]
    > z tym podnoszeniem napięcia? Zoom H1 z tego co zmierzyłem daje 2,5V na
    > zasilanie (a sam korzysta z jednego paluszka) więc i tak więcej niż

    Po pierwsze podnieś napięcie do 3-4V, wyciśniesz co się da z mikrofonu,
    dodatkowo zasilisz tym opampa.

    Na chwile obecną zrób test z dowolnym wzmacniaczem i sprawdź czy poziom
    szumów z mikrofonu ci odpowiada, bo może się okazać że nie ma co
    wzmacniać, a mikrofon w rejestratorze ma inne wymiary, stąd jego lepsza
    czułość.

    http://circuits.datasheetdir.com/273/MAX4062-circuit
    s.jpg

    W mikrofonach studyjnych wkładka pojemnościowa ma większe wymiary i jest
    wstępnie polaryzowana 20-100V więc ten Fet ma co wzmacniać.
    http://imageshack.com/a/img27/116/wlsj.jpg

    Max4466 jest prosty, jak następnym razem będę działał coś z mikrofonem
    elektretowym to ściągnę rozwiązanie z MAX4062, wzm. różnicowy jako
    pierwszy stopień może być dobry.

    A jak już jesteśmy przy audio, to zachorowałem na przetwornik
    elektrostatyczny, słuchawki albo głośnik. Nie kupno tylko zrobienie
    ofkorz, bo wydać 90k PLN to trzeba mieć niedostatek komórek glejowych
    pod kopułą:) I ciągnąć co najmniej złote a najlepiej platynowe druty od
    transformatora do naszego pokoju odsłuchowego.

    O taki klon, widziałem że ludzie kopiują:
    http://www.stax.co.jp/Export/SR009e.html
    Audiofile podniecają się że tam jest 500V i napięcie niebezpieczne dla
    życia, co da się obalić wyliczając prąd płynący przez 20M ohm, ale niech
    tam audiofile mają swój dreszczyk emocji z napięciem 500V na głowie.

    Głośnik elektrostatyczny jako ciekawostka:
    http://3.bp.blogspot.com/_ibE3Y5-W39Q/S-nh-_8QvbI/AA
    AAAAAAAIw/f0fLLIz7cxs/s1600/002.JPG

    Ot tak, czasem mam fazę na estetyczne audio:) Pluje sobie w brodę że
    wywaliłem kiedyś ruski czy ukraiński klon ortodynamicznej yamahy,
    słuchawki echo xxxxx.

  • 10. Data: 2014-03-25 08:34:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-03-24 23:11, LS pisze:

    > http://circuits.datasheetdir.com/273/MAX4062-circuit
    s.jpg

    I to jet właściwe podejście - zabawa z opampami przy tak słabych
    sygnałach wymaga sporo wysiłku z doborem właściwie wszystkiego, tym
    bardziej, że nie są określone warunki i ocena musi być subiektywna.

    Pozdrawiam

    DD