    Date: Mon, 20 Sep 2010 22:16:21 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Samochody pełne elektroniki...

    W dniu 2010-09-20 10:07, Karolek pisze:

    > Stawialbym na zanik napiecia (ewentualnie duzy spadek napiecia) na
    > przewodzie dajacym sygnal o wlaczonych swiatlach do radia (kiedy nie ma
    > na nim napiecia to radio swieci jasniej, a kiedy jest, radio sie
    > przyciemnia).

    Tu to działa inaczej.
    Radio jest fabryczne i ma sterowanie ściemnianiem wspólne z
    podświetleniem całej deski.
    Ten globalny poziom jasności zapamiętany jest w komputerze i nie zmienia
    się w zależności od tego czy są czy nie ma świateł.

    Nie wiem w jaki sposób jest to sterowane - bo raczej nie jest jeden PWM
    który zasila całe podświetlenie deski, bo wtedy trudno by było
    wytłumaczyć dlaczego podświetlenie radia różni się od podświetlenia deski.

    Stawiam że każdy komponent dostaje po CAN poziom jasności podświetlenia
    i każdy sam sobie zasila żaróweczki. I pewnie tu coś dociera do radia
    nie tak i powoduje takie cuda.

    > Skad spadek tego napiecia?
    > Pewnie elektryczne wspomaganie (ciagnie spory prad), przy maksymalnym
    > skrecie ma najwiekszy pobor pradu z uwagi na opor stawiany przez
    > maglownice no i musi byc to jeszcze jakos niefortunnie podlaczone, ze na
    > tym przewodzie, az tak mocno napiecie spada (albo samo radio reaguje juz
    > na niewielki spadek).

    Jak wspomaganie jest maksymalnie obciążone w innej pozycji niż
    maksymalny skręt koła to się to nie dzieje - np. jak bardzo szybko na
    postoju kręcę kierownicą (tak że wspomaganie nie nadąża).
    W dodatku dzieje się to już minimalnie przed końcem zakresu obrotu
    kierownicy.
    Myślę że raczej jest to tak że przy 100% skręceniu kierownicy
    wygenerowany zostaje dodatkowy sygnał mówiący wspomaganiu żeby przestało
    wspomagać, bo dalej już nie ma sensu. Pewnie ten sygnał leci sobie też
    po CAN, a przy okazji radio odczytuje go błędnie że ma świecić mocniej.