  • Data: 2013-08-18 00:04:35
    Temat: Re: Retro GSM na finiszu - bateria do MCP73831T, zakłócenia EM
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 17.08.2013 08:59, Atlantis pisze:

    > 1) Jaki model akumulatorka będzie najbardziej odpowiedni?

    Jakikolwiek, który Ci się zmieści w obudowie. Tu naprawdę nie ma co
    kombinować, dla własnego lepszego samopoczucia możesz poszukać jakiejś
    "firmówki" w stylu Varta zamiast "noname" made in CHRL. Jak popatrzysz
    na alledrogo to zdarza się, że niektórzy podają albo dane albo linki do
    kart katalogowych, np. śjakieś tam pierwsze z brzegu ogniwo 2200mAh ma
    maksymalny prąd rozładowania ponad 4A, wystarczy?

    > 2) Istnieją jakieś zasobniki na takie akumulatory, które dałoby się
    > przykręcić do obudowy?

    Opaski kablowe i ciepły klej ;)

    > 3) Możliwe jest ładowanie akumulatorka przy jednoczesnym pobieraniu z
    > niego energii (jak we współczesnych telefonach komórkowych) czy też
    > bezwzględnie będę musiał odłączać zasilanie przed podłączeniem ładowarki
    > do gniazdka?

    A popatrz sam dokładnie czy Twój układ wytrzyma takie napięcie jakie
    zapoda ładowarka akumulatorowi i czy ładowarka będzie w stanie dać taki
    prąd żeby jednocześnie ładować i zasilać - przestaw na chwilę myślenie:
    masz zasilacz (ładowarkę) i zasilany układ a pomiędzy nimi zasobnik w
    postaci układu RC (Twoje ogniwo).

    > 4) Schemat w nocie katalogowej zawiera dwa kondensatory 4,7uF
    > bocznikujące baterię i wejście (USB) ładowarki. Opis podaje, że jest to
    > wartość minimalna. Wystarczy, czy powinienem raczej dać coś (dużo)
    > większego, np. tantal 100-220uF?

    Skoro piszą, że to minimum to więcej nie zaszkodzi. Ale upływ dużych
    kondensatorów może powoli rozładowywać ogniwo.

    > Zastanawia mnie też kwestia możliwych zakłóceń od cewki dzwonka. Nie
    > miałem żadnych problemów podczas prób z prototypami, ale wówczas
    > wszystko leżało na stole i cewka nie znajdowała się bezpośrednio przy
    > elektronice. W obudowie jest niewiele miejsca i będę musiał przykręcić
    > PCB na wysokich dystansach. Pod nią będzie się znajdował dzwonek. Czy
    > generowane przez cewkę pole EM może być źródłem zakłóceń albo nawet
    > stwarzać jakieś zagrożenie dla układu? Powinienem może zastosować jakiś
    > ekran z kawałka blachy pomiędzy cewką a PCB?

    A mnie się nasuwa "zagrożenie" w drugą stronę - przykładanie blaszyska
    do wszelakich cewek może powodować zmianę ich indukcyjności, ale to
    chyba nie ma tutaj większego znaczenia. Najprościej - sprawdź po prostu,
    przyłóż, odpal dzwonek.
    Jakub Rakus