  • 1. Data: 2013-08-17 08:59:35
    Temat: Retro GSM na finiszu - bateria do MCP73831T, zakłócenia EM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kończę projekt telefonu GSM w stylu retro o którym pisałem jakiś czas
    temu. Całość zbudowałem od nowa na mniejszej płytce, przy pomocy
    elementów SMD. Pozwoliło mi to między innymi na umieszczenie kontrolera
    ładowania na jednym PCB z resztą elementów. Skorzystałem z MCP73831T,
    gdyż akurat te scalaki miałem pod ręką, poza tym schemat z karty
    katalogowej składa się z zaledwie kilku elementów.

    Ponieważ jest to mój pierwszy projekt wykorzystujący zasilanie z
    akumulatorka, chciałbym zapytać o kilka kwestii:
    1) Jaki model akumulatorka będzie najbardziej odpowiedni? Schemat w
    nocie katalogowej podaje, że ma to być "single li-on cell". Czyli jak
    rozumiem odpadają zarówno aku li-pol jak i te spotykane czasem w
    projektach robotów - złożone z kilku ogniw ściśniętych koszulką
    termokurczliwą. Akumulatorek musi dostarczyć modułowi GSM maksymalnie
    1,8A w impulsie (średnio 300mA), do tego dochodzi jeszcze trochę
    elektroniki (Atmega, wtórniki w torze audio, CD4066) i dzwonek (mierzona
    wartość prądu pobieranego w trakcie jego pracy wynosiła kilkadziesiąt
    mA). Ktoś mógłby polecić jakiś konkretny model akumulatorka, który nada
    się do tego projektu? Może jakaś "bateria" od komórki?
    2) Istnieją jakieś zasobniki na takie akumulatory, które dałoby się
    przykręcić do obudowy?
    3) Możliwe jest ładowanie akumulatorka przy jednoczesnym pobieraniu z
    niego energii (jak we współczesnych telefonach komórkowych) czy też
    bezwzględnie będę musiał odłączać zasilanie przed podłączeniem ładowarki
    do gniazdka?
    4) Schemat w nocie katalogowej zawiera dwa kondensatory 4,7uF
    bocznikujące baterię i wejście (USB) ładowarki. Opis podaje, że jest to
    wartość minimalna. Wystarczy, czy powinienem raczej dać coś (dużo)
    większego, np. tantal 100-220uF?

    Zastanawia mnie też kwestia możliwych zakłóceń od cewki dzwonka. Nie
    miałem żadnych problemów podczas prób z prototypami, ale wówczas
    wszystko leżało na stole i cewka nie znajdowała się bezpośrednio przy
    elektronice. W obudowie jest niewiele miejsca i będę musiał przykręcić
    PCB na wysokich dystansach. Pod nią będzie się znajdował dzwonek. Czy
    generowane przez cewkę pole EM może być źródłem zakłóceń albo nawet
    stwarzać jakieś zagrożenie dla układu? Powinienem może zastosować jakiś
    ekran z kawałka blachy pomiędzy cewką a PCB?

  • 2. Data: 2013-08-17 13:58:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
    [..]
    > wartość prądu pobieranego w trakcie jego pracy wynosiła kilkadziesiąt
    > mA). Ktoś mógłby polecić jakiś konkretny model akumulatorka, który nada
    > się do tego projektu? Może jakaś "bateria" od komórki?

    Z opisu powyżej pasować będzie dowolna bateria z komórki, litowa
    oczywiście, polimerowe też możesz użyć, najwyżej będzie trochę
    niedoładowana (pol 4,2V, ion 4,1V), jako "zasobnika" możesz użyć
    fragment obudowy telefonu i jego styki baterii.
    [..]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 3. Data: 2013-08-18 00:04:35
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 17.08.2013 08:59, Atlantis pisze:

    > 1) Jaki model akumulatorka będzie najbardziej odpowiedni?

    Jakikolwiek, który Ci się zmieści w obudowie. Tu naprawdę nie ma co
    kombinować, dla własnego lepszego samopoczucia możesz poszukać jakiejś
    "firmówki" w stylu Varta zamiast "noname" made in CHRL. Jak popatrzysz
    na alledrogo to zdarza się, że niektórzy podają albo dane albo linki do
    kart katalogowych, np. śjakieś tam pierwsze z brzegu ogniwo 2200mAh ma
    maksymalny prąd rozładowania ponad 4A, wystarczy?

    > 2) Istnieją jakieś zasobniki na takie akumulatory, które dałoby się
    > przykręcić do obudowy?

    Opaski kablowe i ciepły klej ;)

> [...]
    > niego energii (jak we współczesnych telefonach komórkowych) czy też
    > bezwzględnie będę musiał odłączać zasilanie przed podłączeniem ładowarki

    A popatrz sam dokładnie czy Twój układ wytrzyma takie napięcie jakie
    zapoda ładowarka akumulatorowi i czy ładowarka będzie w stanie dać taki
    prąd żeby jednocześnie ładować i zasilać - przestaw na chwilę myślenie:
    masz zasilacz (ładowarkę) i zasilany układ a pomiędzy nimi zasobnik w
    postaci układu RC (Twoje ogniwo).

> [...]
    > bocznikujące baterię i wejście (USB) ładowarki. Opis podaje, że jest to
    > wartość minimalna. Wystarczy, czy powinienem raczej dać coś (dużo)

    Skoro piszą, że to minimum to więcej nie zaszkodzi. Ale upływ dużych
    kondensatorów może powoli rozładowywać ogniwo.

> [...]
    > stwarzać jakieś zagrożenie dla układu? Powinienem może zastosować jakiś
    > ekran z kawałka blachy pomiędzy cewką a PCB?

    A mnie się nasuwa "zagrożenie" w drugą stronę - przykładanie blaszyska
    do wszelakich cewek może powodować zmianę ich indukcyjności, ale to
    chyba nie ma tutaj większego znaczenia. Najprościej - sprawdź po prostu,
    przyłóż, odpal dzwonek.
    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2013-08-18 20:57:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-08-18 00:04, Jakub Rakus pisze:

    > Jakikolwiek, który Ci się zmieści w obudowie. Tu naprawdę nie ma co
    > kombinować, dla własnego lepszego samopoczucia możesz poszukać jakiejś
    > "firmówki" w stylu Varta zamiast "noname" made in CHRL. Jak popatrzysz

    Rozumiem, że mówimy o takich akumulatorkach?
    allegro.pl/i3452691546.html

    Jaka jest przewaga aku li-pol, np. takiego jak ten z poniższej aukcji?
    http://allegro.pl/i3429464392.html

> [...]
    > prąd żeby jednocześnie ładować i zasilać - przestaw na chwilę myślenie:
    > masz zasilacz (ładowarkę) i zasilany układ a pomiędzy nimi zasobnik w

    Będę używał ładowarki ze starego smartfona, która daje jakieś 2A. Sam
    układ nie ma wygórowanych wymagań co do zasilania - sam moduł przyjmuje
    wszystko pomiędzy 3V i 6V. Maksymalne napięcie dla Atmegi to 5,5V, inne
    elementy wytrzymają napięcie kilkunastu V. Najniższe napięcie
    kondensatorów to 6,3V.
    Czyli jak rozumiem nie ma innych czynników, które trzeba by wziąć pod
    uwagę przy jednoczesnym ładowaniu i korzystaniu z urządzenia?

> [...]
    > do wszelakich cewek może powodować zmianę ich indukcyjności, ale to
    > chyba nie ma tutaj większego znaczenia. Najprościej - sprawdź po prostu,

    Chciałbym po prostu się zorientować jak duże jest ryzyko wystąpienia
    jakichś problemów w związku z polem EM dzwonka. To samo z anteną GSM. Z
    jednej strony w fabrycznych komórkach wszystko jest o wiele gęściej
    upakowane, z drugiej mam wątpliwości czy np. płytka z gniazdkiem ISP i
    przyciskiem reset znajdująca się parę cm od anteny nie będzie źródłem
    jakichś problemów.

    Testy zrobię za kilka dni. Jak już pisałem na razie odpaliłem wszystko
    najpierw na płytce stykowej, potem skleciłem (ciut za duży) prototyp z
    elementów przewlekanych. Teraz kończę składać wersję SMD. Muszę jeszcze
    dodać kilka elementów, zanim odpalę całość.

  • 5. Data: 2013-08-18 21:45:15
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 18.08.2013 20:57, Atlantis pisze:

    > Rozumiem, że mówimy o takich akumulatorkach?
    > allegro.pl/i3452691546.html

    Dokładnie takie miałem na myśli.

    > Jaka jest przewaga aku li-pol, np. takiego jak ten z poniższej aukcji?
    > http://allegro.pl/i3429464392.html

    W tym przypadku masz lepszy kształt - przynajmniej tak mi się wydaje, że
    łatwiej upakujesz płaskie ogniwo.

> [...]
    > Czyli jak rozumiem nie ma innych czynników, które trzeba by wziąć pod
    > uwagę przy jednoczesnym ładowaniu i korzystaniu z urządzenia?

    Według mnie nie, najwyżej w chwili dużego poboru napięcie ładowarki
    spadnie do napięcia ogniwa.

> [...]
    > upakowane, z drugiej mam wątpliwości czy np. płytka z gniazdkiem ISP i
    > przyciskiem reset znajdująca się parę cm od anteny nie będzie źródłem

    Oj, przycisk reset na oddzielnej płytce co oznacza kawałek przewodu do
    niego czyli antenę do zbierania wszystkiego... Sprawdź to przed
    zmontowaniem, bo ja już widzę problemy. Antena GSM "raczej" nie powinna
    być problemem, który mógłby spowodować samoczynne resetowanie.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2013-08-18 22:53:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-08-18 21:45, Jakub Rakus pisze:

    > Oj, przycisk reset na oddzielnej płytce co oznacza kawałek przewodu
    > do niego czyli antenę do zbierania wszystkiego... Sprawdź to przed
    > zmontowaniem, bo ja już widzę problemy.

    Też mnie to martwi... Co prawda połączenie między płytkami nie będzie
    zbyt długie - góra jakieś 10 cm.
    Chodzi mi nie tyle o przycisk reset, co o złącze programowania ISP.
    Sygnał RST i tak trzeba doprowadzić do tego gniazdka, więc przycisk
    znalazł się tam przy okazji. Projektując główną płytkę zrezygnowałem z
    umieszczania na niej złącza programatora - zostawiłem pola lutownicze.
    Potem projektowałem dodatkowe PCB pod gniazdko ładowania (mini USB
    umieszczone w jednym z istniejących przepustów na kabel w obudowie).
    Ponieważ zostało trochę miejsca dodałem jeszcze złącze ISP i przycisk reset.

    A gdyby, tak po prostu wykonał połączenia między tymi płytkami za pomocą
    wielożyłowego przewodu w ekranie?

    Jeśli będą jakieś problemy z resetowaniem po prostu odłączę te kable.
    Raczej nie będzie za często potrzeby aktualizowania wsady do uC, a
    całość można równie dobrze zrestartować przez odłączenie zasilania. Poza
    tym włączę watchdoga.

    Podczas prób z prototypem posługiwałem się zresztą dość długą tasiemką
    do programatora. Nie zauważyłem żadnych problemów, chociaż jak
    wspominałem wówczas antena i dzwonek swobodnie leżały na stole, a teraz
    będą ściśnięte wewnątrz obudowy.

  • 7. Data: 2013-08-19 00:38:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą czy przycisk reset i (złącze ISP) na osobnym module
    faktycznie może być źródłem takich problemów? Przecież w desktopach
    pomiędzy płytą główną a przyciskiem reset na obudowie znajduje się ładny
    kawałek nieekranowanego kabla, a jakoś nie ma problemu z ciągłymi
    restartami, nawet wtedy, gdy ktoś dla lepszego chłodzenia otworzy obudowę.

  • 8. Data: 2013-08-19 00:52:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 19 Aug 2013 00:38:26 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > kawałek nieekranowanego kabla, a jakoś nie ma problemu z ciągłymi
    > restartami, nawet wtedy, gdy ktoś dla lepszego chłodzenia otworzy

    Wiesz, na pewno ten przycisk w PC nie jest bezpośrednio podłączony do
    pinu reset CPU, ale pewnie do układów pośredniczących które wpierw
    odpowiednio filtrują sygnał ze zestykow i potrafią odróżnić czy to
    było zakłócenie na kablu czy faktycznie wciśnięty (odpowiednio długo)
    przycisk ... coś kojarzę że chyba są gotowe układy pośredniczące do
    generowania reset na podstawie określonych kryteriów (np. czas
    trwania poziomu i jego kształt)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2013-08-19 16:39:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy akumulatorek może się znajdować w
    bezpośrednim sąsiedztwie cewki dzwonka?

  • 10. Data: 2013-08-19 19:30:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > Mam jeszcze jedno pytanie. Czy akumulatorek może się znajdować w
    > bezpośrednim sąsiedztwie cewki dzwonka?

    Tak