  • 21. Data: 2014-06-21 17:09:30
    Temat: Re: Re: Skręt na skrzyżowaniu - który pas zajmujemy po skręcie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2014, Pszemol wrote:

    > pasie, dwupasowej jezdni na drodze głównej albo - co już przerasta moje
    > wyobrażenie o skrajnie samolubnym zachowaniu - przy skręcie w lewo z takiej
    > drogi podporządkowanej często widzę ludzi w połowie manewru, blokujących
    > dwa prawe pasy bo sobie czekają na miejsce na dokończenie skrętu w lewo!!!

    Ale jeśli dobrze zrozumiałem, opisujesz zupełnie inny element skrętu:
    to, *Z* którego pasa robiony jest skręt, a nie to *NA* który pas
    jest robiony.
    Dobrze mi wyszło?
    No to "w wersji europejskiej" na legalność takiego manewru potrzebne
    jest zezwolenie w postaci stosownego oznakowania, by default pas
    *z* którego dokonuje się skrętu powinien być skrajny ("odpowiednio").

    > Nikt na nich nie trąbi, dwa pasy zablokowane grzecznie czekają na takiego
    > nieudacznika, aż sobie biedak przejedzie... Dla mnie to jest katorga
    > psychiczna :-)
    > Wytłumaczono mi tu że jak byś im wjechał w drzwi, tak edukacyjnie, :-) to
    > jeszcze dostaniesz mandat że spowodowałeś kolizję/wypadek niepotrzebnie...
    > :-)))

    Za taką edukację nie tylko w Europie, ale i Rosji też być dostał ;)
    (hint: kamerki, bez kamery dowód rzeczywiście może być trudny)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2014-06-21 17:11:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2014, masti wrote:

    (o nakazie skrętu na "odpowiedni" pas)

    > takie przepisy były przez wiele lat. Zniknęły kilka lat temu przy którejś
    > nowelizacji PoRD

    Kojarzy ktoś, czy to nie było związane z Konwencją?
    Bo AFAIR ta zmiana jest już dość "stara".

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2014-06-21 17:20:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2014, MichaelData wrote:

    > Gotfryd Smolik news wydumał(a)
    >
    > Nie do końca się zgodzę.
    > Jesli są wymalowane linie ciągłe to przepis nie
    > pozwala na ich przekraczanie,

    Można by to przetłumaczyć na (inne) zastrzeżenie: "o ile INNY przepis nie
    stanowi inaczej". Tekst do którego była uwaga tego nie zawierał :)
    Już widzę argumentację w stylu "na .samochody napisali, że wolno
    skręcać na dowolny pas, to skręciłem" :P

    > natomiast nadal jest możliwość zajecia dowolnego pasa (z możliwych)

    Dowolnego, dowolnego, bez zastrzeżeń ;>

    > to jak z wyborem każdego zestawu smku lodów w lodziarni.
    > Masz wybór i możesz wybrac każdy ale dostępne są tylko truskawkowe :)

    Dyskwalifikuję porównanie - w odróżnieniu od lodziarni, w której
    NIE DA się kupić innych lodów, po ciągłych DA się przejechać, tym
    samym wybór nadal jest "pełny", i z prawdopodobieństwem graniczącym
    z pewnością są już tego dowody na youtubie ;)

    > Chodzi glównie o to, aby trzymać się logiki i nie tworzyć bzdurnych
    > systemów do łamania przepisów :)

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2014-06-21 17:28:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2014, Pszemol wrote:

    > Tymczasem z technicznego punktu widzenia skręcający w lewo
    > powinni poczekać aż ten mały biały pod latarnią, dostarczak za nim
    > i długi autobus z żółtym dachem skręcą sobie i dopiero potem oni
    > mogli skręcać w lewo. W końcu autobus mógłby wziąć duży zamach
    > przy skręcie w prawo i wylądować sobie za skrzyżowaniem po
    > manewrze skrętu w prawo na lewym skrajnym

    Ściślej rzecz biorąc, przepis tego wymogu nie zawiera: pozwala
    na predykcję zachowania "tamtych" ;)
    W realu, jeśli już:
    - WIDAĆ że skręcający bierze ciasny skręt
    - jest PEWNE że da się zatrzymać bez kolizji jeśli przestanie
    skręcać
    - następny toczy się jeszcze na tyle wolno, że nie będzie zmuszony
    do "gwałtownej zmiany prędkości"
    ...to nie bardzo widać miejsce na naruszenie przepisów.
    Po prawdzie, następny za nim skręcający w prawo MOŻE być
    przyblokowany, ale tylko:
    - w wyniku faktu że ten pierwszy skręcający w prawo zaprzestał skrętu
    i jedzie w poprzek pasów, ale "jemu wolno" (wtedy skręcający w lewo
    stoi aż on sobie zmieni pas *I* kolejni też sobie pozmieniają pas,
    aż do któregoś który znowu będzie robił ciasny skręt)
    - w wyniku wydawania się komuś, że pierwszeństwo daje "prawo do
    przyspieszania", co nie wygląda na prawdziwe

    > A więc czy na obrazku widać jakąś grzeczność kierowców czy
    > stosują się do jakichś przepisów na tym właśnie skrzyżowaniu?

    IMVHO jak wyżej, jeśli chodzi o legalizm.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2014-06-21 17:33:26
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > jest zezwolenie w postaci stosownego oznakowania, by default pas
    > *z* którego dokonuje się skrętu powinien być skrajny ("odpowiednio").

    Akuratnie w zacytowanym przez Ciebie fragmencie mówię o zupełnie
    innym zjawisku, którego nie obserwuję nigdzie w Europie a tylko
    w USA. Pisałem o wyjeżdzaniu z jednopasowej, podporządkowanej
    drogi, często nawet z podjazdu pod swój dom i skręcie w lewo w taki
    sposób w ulicę dwupasową że blokuje się dwa pasy w czasie manewru!

    > Za taką edukację nie tylko w Europie, ale i Rosji też być dostał ;)
    > (hint: kamerki, bez kamery dowód rzeczywiście może być trudny)

    Co bym dostał? Jechałem prosto, po moim pasie, i gościu wjechał
    mi przed maską skręcając w lewo i niespodziewanie się zatrzymał
    w pół manewru - "nie zdążyłem" się zatrzymać... :-)))

  • 26. Data: 2014-06-21 17:52:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > do "gwałtownej zmiany prędkości"
    > ...to nie bardzo widać miejsce na naruszenie przepisów.

    Tylko że czasem skręt w lewo u Ciebie wymagałby nie tylko
    spokojnej analizy tych, co jadą spokojnie w prawo, ale również
    "myknięcia" sprawnego w dziurze w potoku pomiędzy samochodami
    jadącymi prost z naprzeciwka, i wtedy może się okazać że jak się
    "nie dogadasz" z jadącym z przeciwka i skręcającym w prawo,
    który Ci zablokuje sprawną ucieczkę ze skrzyżowania na Twój lewy
    pas a akurat próbujesz myknąć w lewo przed nadjeżdzającą
    z przeciwka rozpędzoną na zielonym betoniarką to może się to
    dla Ciebie bardzo źle skończyć a gościu z betoniarki też może dostać
    opier*** i po premii że beton dowiózł z opóźnieniem... już zastygły ;-)

> [...]
    > - w wyniku wydawania się komuś, że pierwszeństwo daje "prawo do
    > przyspieszania", co nie wygląda na prawdziwe

    Tu już mi nawet nie chodzi o jakieś "prawo" a raczej powszechne
    zrozumienie i konwencję: skręcam w lewo, ląduję na lewym pasie,
    mimo że za 200 metrów po skręcie będę skręcał w prawo, aby
    właśnie na samym skrzyżowaniu nie zmieniać pasów tylko już po.
    To samo przy skręcie w prawo, miło byłoby, gdyby skręcający
    wylądował po skrzyżowaniu na prawym skrajnym, mimo że mu
    "pasuje" za chwilę skręcać w lewo to fajnie byłoby gdyby manewr
    zmiany pasa na lewy zrobił już nieco dalej od skrzyżowania...

    Takie o to marzenia inżyniera który lubi analizować i optymalizować ;-)

  • 27. Data: 2014-06-21 23:08:54
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 21 Jun 2014 13:59:01 +0000 (UTC), masti napisał(a):

    > tak z głowy nie pamiętam, ale na pewno zmiana była kilka-kilkanaście lat
    > temu. Niestety nasi posłowie uwielbiają grzebać w PoRD bo wydaje im się,
    > że się znają :)
    >
    > Trzebaby przekopać nowelizacje wstecz :(

    W 1992 roku było już tak jak teraz, więc ta zmiana musiała być przed wojną.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 28. Data: 2014-06-22 18:40:17
    Od: MichaelData(R) <s...@o...com>

    Gotfryd Smolik news wydumał(a) w
    news:Pine.WNT.4.64.1406211713540.2256@quad :
> [...]
    > Już widzę argumentację w stylu "na .samochody napisali, że wolno
    > skręcać na dowolny pas, to skręciłem" :P

    Może dlatego uściśliłem ze wskazaniem na znaki poziome, bo trudno doszukac
    się w PORD takich przepisów a wprowadzanie "mętnego" slowa "przepis"
    sugeruje szukanie w PORD/nowelizacjach itd, co nie kazdemu się chce. Stad
    pytanie otwierajace wątek.

> [...]
    > samym wybór nadal jest "pełny", i z prawdopodobieństwem graniczącym
    > z pewnością są już tego dowody na youtubie ;)

    Da się. Oczywiscie łamiac prawo, podobnie jak z przekraczaniem lini cągłej.
    Zmuszasz takiego lodziarza bronią i robi Ci lody jakie chcesz :]

    --
    Michael________(TM)