    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Quo vadis Nokia?
    Date: Sat, 21 Nov 2009 13:10:10 +0100

    On Sat, 21 Nov 2009 11:46:19 +0100, franc wrote:
    >Wychodze z zalozenia ze telefon jest wtedy dobry, kiedy spelnia oczekiwania
    >uzytkownika.

    Tylko jakie sa te oczekiwania ? Bo ja oczekuje ze bedzie mial 17"
    ekran i bedzie sie miescil w kieszonce, bedzie "wszystkomajacy" i
    tani, bedzie lekki i z bateria starczajaca na tydzien ..

    >Ostatnio jednak mam wrazenie (czy tylko ja?), ze Nokia sama bladzi w swiecie
    >komorek. Stworzyla nowa serie X, promowana od dlugiego czasu seria N jako
    >multimedialna zeszla troche na psy. Nowych aplikacji nie ma wiele
    >(sensownych),

    Aplikacje tworza inni programisci.
    Trzeba im stworzyc warunki do pracy .. i do zarobku.
    A w ramach zarobku jest tez ilosc klientow.

    Nokii cos faktycznie kiepsko wyszlo.

    >Moze sie myle, ale mam wrazenie, ze powazni
    >producenci gier czy chociazby nawigacji Tomtom rowniez nie traktuja powaznie
    >Nokii.

    Jest TT na Symbiana, jest Garmin XT, wiec nie jest tak zle.

    Tylko tu jest pewien rozdzwiek interesow - obie firmy zyja tez ze
    sprzetu. Wiec niekoniecznie chca Nokie popierac.
    I dalsza strona medalu - nawigacje w biedronce mozna kupic za 200zl.
    Wiec ilosc klientow na wypasiona nokie spada.

    I byc moze problemy techniczne - czy wolne procesory obsluza
    wspolczesna nawigacje, czy nawigacja nie rozladuje baterii w pol
    godziny ?

    >Kolejne, dotykowe serie - bardzo fajne, ale czy to na pewno one beda
    >"kregoslupem" Nokii jaki do tej pory tworzyly N-series i E-series?

    To chyba szerszy problem i nie tylko nokii - w malym urzadzeniu z
    duzym ekranem nie ma miejsca na klawiature. A niektorzy klienci nadal
    ja lubia. Tylko ze lubia tez okienkowe programy, gdzie trzeba klikac w
    okreslony punkt. No i kolko sie zamyka.

    Byc moze po prostu nadal zostana dwie wersje - z klawiatura i bez,
    dopoki klienci beda obie kupowac. Tylko ze wtedy dochodzi psychologia
    - jak klient ma za duzy wybor, to mysli, mysli .. i wychodzi nie
    kupiwszy. A potem przypadkiem trafia do sklepu Apple :-)

    >A moze wlasnie OVI ma byc tym, co jest modne dzisiaj coraz bardziej, czyli
    >pewna namiastka 'cloud computing' w wersji mobilnej? Zdjecia na Ovi, gry z
    >Ovi, muzyka z Ovi, przyjaciele na Ovi.....

    Ja pewnie stary zgred jestem bo jakos mnie nie ciagnie, ale rozne
    "portale spolecznosciowe" furore zrobily.
    Tylko to niekoniecznie musi byc scisle powiazane z telefonem.

    Predzej ten appstore - bedzie ulatwienie w zakupie dla klienta, to
    bedzie tez ulatwienie w zarobku dla programisty.
    Tylko jeszcze trzeba spoleczenstwa ktore tak chetnie chce placic za
    przydatne, lub malo przydatne gadzety.

    A tak jeszcze z czasem .. praca, samochod, nie ma czasu na granie, na
    czytanie, zostaje radio/mp3/audioksiazki.
    Przydalby sie syntezator mowy, zeby z tekstu czytal :-)

    J.