    Subject: Re: Pradu zabraklo
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <5d037ea9$0$510$65785112@news.neostrada.pl> <1...@m...org>
    <5d03924a$0$31100$65785112@news.neostrada.pl> <d...@m...org>
    <5d039a73$0$528$65785112@news.neostrada.pl> <1...@m...org>
    <d...@g...com>
    <5d05e8d2$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <5d060a0e$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <5d060d79$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d07e540$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Shrek <...@w...pl>
    Date: Mon, 17 Jun 2019 21:51:39 +0200

    W dniu 17.06.2019 o 21:06, J.F. pisze:

    > Raczej oni, bo Solina ponoc pelni bardzo istotna role w krajowym systemie.
    > Nawet gdy nie pracuje.

    Tak jak pisałem - mają wyspę. System energetyczny Ukrainy jest
    podzielony na kilka systemów - jeden z nich to bursztynowy (po ichnemu
    bursztynski) i jest on połączony i zsynchronizowany z naszym
    europejskim. Przez niego głównie sprzedają energię elektryczną (głównie,
    bo sprzedają jeszcze Mołdawi - głowy nie dam, ale na 99% Mołdawia jest
    zsychronizowana z Ukraińskim czyli "poradzieckim" IPS/USP).

    > Tez prawdopodobne .. ale z drugiej strony - czy bylby jakis problem
    > zsynchronizowac caly kraj?

    Bardzo duży. Jest taki plan - zakłada on synchronizację w 2025 roku -
    już w tej chwili praktycznie nierealny. Najpierw trzeba by odłączyć
    Ukrainę od UPS/UPS (poradziecki), musiałaby udowodnić, że jest stabilny
    i dopiero potem mogliby się wpiąć do "nas". Dotyczy to również
    "pribałtyki" przy czym on sobie prawdopodobnie poradzą. Choć ruscy tu
    mieszają jak mogą. Uprzedzając pytania od Litwinów mamy prąd przez
    przekształtniki po strnie litewskiej, umożliwiające spięcie różnych
    systemów.

    Mają taki (w sumie trochę karkołomny plan), żeby dwie elektrownie
    atomowe przepiąć do bursztynowej wyspy i sprzedawać do nas - ale
    karkołony z wielu powodów - od tego, że wtedy może zabraknąć im, a tego
    się nie przełącza po prostu guzikiem, do tego, że raczej nikt nie będzie
    kupował gigawatów od niestabilnego politycznie partnera, gdzie jeszcze
    dodatkowo Rosja potrafi namieszać w stystemie energetycznym (Ukraincy
    nie kontrolują części swojego systemu w Donbasie, nie wiem czy Krym się
    przepiął do Rosji, czy dalej na krzywy ryj są w ukraińskim systemie).

    > Kto biegly w ukrainskim - czy im ... chyba z rok temu, tez sie sie
    > zegarki spoznialy ?

    Pewnie cały czas się spóźniają. Raczej nie spóźniały razem z naszymi, bo
    nie są z nami spięci (poza tą bursztynową wyspą)

    Shrek