    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Pompa linowa (rope pump)
    Date: Tue, 30 Apr 2013 10:49:01 +0200

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 08:56:18 +0200, Andrzej S napisał(a):

    > Machnales reką na całą garsc kluczowych problemów z pompkami
    > "kiwakowymi" w tej klasie energii, które nie istnieja u pomp
    > linowych.
    > 1. Koniecznosc znacznie lepszego uszczelnienia tloka czyli tarcie.

    Czy aby na pewno ... bo to tutaj tez musi byc dosc szczelne.

    > 2. Koniecznosc uzyskania ruchu posuwisto - zwrotnego.

    Zaden problem ?

    > 3. Koniecznosc stosowania zaworu zwrotnego.

    Owszem. Wynalazek prosty, o wiele bardziej niezawodny niz ten sznurek,
    tylko trzeba na niego wpasc.
    Ale rure tez trzeba zrobic, wiec warsztat trzeba miec.

    > 4. Jesli pompa jest na górze - problem z jej smarowaniem.

    A co szkodzi na dole ? No i "abisynki" jakos nie wymagaja smarowania.

    > 5. Koniecznosc stosowania kilku pomp w ukladzie "wielofazowym"
    > - jedna mała pompka kilkanascie Hz szarpie strumieniem az dudni.

    A byl wymog ze strumien wylotowy ma byc gladki ? Zeby sie przy
    nalewaniu do wiadra nie rozbryzgiwalo ?

    > Jest gdzies w sieci praca "Pompowanie wody na przestrzeni dziejów
    > a wydatek energetyczny". Najwyżej oceniona zostala starozytna
    > pompa z oslem w kieracie i workiem na wode, który nad krawedzia
    > studni o cos zawadzal i sie wypróznial, po czym szedl po nowa wode.

    owszem, dosc wydajne.

    > Giętkie cięgło to sznurek. Dwa szyby to (przy głębokosciach
    > nascie metrów) dwie niebieskie rury PE 1 cal. F

    Rownie dobrze mozesz powiedziec ze zanurzona abisynka to to samo.
    Tlok w dol, a potem podnosi porcje wody w gore ..

    > akt - na dole jakis
    > kołowrotek, ale za to na górze wystarczy przerzucic przez wał śmigła
    > czy jakiegoś roweru.

    I jeszcze jakies kola dorabiac, a w koncu calosc czesto wyciagac w
    celu naprawy zerwanego sznurka ..

    > Mam dzialajaca pompe posuwisto - zwrotna i wiem jakie to klopoty.
    > Z duza nadzieja zerkam na te sznurki.

    No wiesz, domorosla konstrukcja na niewlasciwych materialach, to i
    klopoty :-)

    Zobacz silniki spalinowe - taki przejedzie 300kkm, powiedzmy ze 5000h
    pracy, przy 2000rpm - 600mln obrotow.
    Sprezarki powietrza w zakladach tez nie wymagaja remontu co chwile,
    albo np taka lodowka ..

    J.