  • Data: 2012-11-27 12:39:51
    Temat: Re: Polska slabizna R&D
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Porozbierane. http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_decommissioning

    > No i pytanie czy nie ma sensu zostawic go pracujacego, zeby miec
    > informacje o mozliwych problemach dla innych elektrowni w/g tego
    > samego projektu zbudowanych ... tylko ze to juz zaczyna wygladac jak
    > "testowanie u klienta" :-)

    Metal podlega mechanizmom zniszczenia. Po okresie projektowej eksploatacji nie można
    tego używać, bo wybuchnie.

    > No coz - z jednej strony tylko 1.75 powaznej awarii doswiadczylismy, z
    > drugiej - nieznany obszar, to sie naprawde daje doglebnie sprawdzic ?

    Wszystko się da. Doskonała większość spektakularnych katastrof obiektów technicznych
    to jakaś forma zaniedbania. Rozwaliło się nie dlatego że nie dało się spradzić, tylko
    dlatego że nie sprawdzono.

    > Nie Konradzie, mnie nie chodzi o mikro, mnie chodzi o makro.
    > Jak policzyc, ze projektowany uklad reaktora zapewni wspolczynnik
    > powielania taki jak trzeba, w okolicach 1.0, z odpowiednim zapasem
    > regulacji. Tak mi sie wydaje ze to wymaga danych empirycznych, i to
    > trudnych do przeniesienia na wiekszy model.

    To nie mój temat, ale jest mnóstwo literatury, poszukaj sobie. Z tego co w pierwszej
    lepszej Wikipedii znajdziesz, to podany przez Ciebie RBMK to bardzo dobry przykład,
    bo on z natury jest niestabilny i sterowanie musi być zaprojektowane i wykonane
    bardzo starannie. No i trzeba było poczekać na głupotę graniczącą z sabotażem, żeby
    wydarzył się Czernobyl...
    Konrad