  • 81. Data: 2009-02-26 22:37:31
    Temat: Re: O strasznych atomach
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.02.2009 T.M.F. <t...@n...mp.pl> napisał/a:
    > No wlasnie nie. Ze wzgledu na duza energie takiego fotonu jego potencjal
    > do jonizacji jest znikomy. Jeden foton gama nie wywolalby w komorce CCD

    I dlatego zapewne nazywa się takie promieniowanie jonizującym i ma ono
    zdolność uszkadzania np. DNA i innych rzeczy na których zwykle mniej nam
    zalezy? Oczywiscie że z górnych powłok spokojnie wywali - zresztą jak to
    sobie kurcze wyobrażasz? Światło widzialne co najwyżej wykopie ten
    elektron na nieco wyższy poziom energetyczny, gamma wywali z atomu (też
    zapewne nie zawsze). Jonizacja to właśnie taki proces.

    Nie jestem za specjalnie dobry w fizyce, ale tak na moje fenomenologiczne
    oko jest to (duża przenikliwość) związane z długością fali a nie
    BEZPOŚREDNIO z energią.

    > takiego efektu, potrzebujesz czastke, ktora masywnie zjonizuje

    To MZ kwestia prawdopodobieństwa interakcji a nie samej energii (a raczej
    zdolności do jonizacji). Jądro helu w porównaniu z fotonem to gigant i
    bardzo bardzo nie lubi być -2e.

    Wydaje mi się, że mówimy o 2ch różnych rzeczach: Ty o prawdopodobieństwie
    interakcji, ja - o samej interakcji jak już do niej dojdzie.

    > otoczenie, zeby na elemencie CCD pojawil sie mierzalny ladunek. CCD nie
    > wykrywa przeciez pojedynczych fotonow. Co innego w fotopowielaczu, gdzie

    Ponownie, to kwestia prawdopodobieństwa - nigdzie nie mówiłem, że jeden
    foton, ale też nie ma to znaczenia bo dociera ich więcej. Jak już trafią
    są skuteczniejsze.

    > Alfa o takiej energii ma zasieg kilkunastu cm w powietrzu. Ze wzgledu na

    Koledzy mówią, że kilka :) a ja praktykiem tu nie jestem.

    > energie promieniowania alfa z rozpadu toru (ok. 5MeV) jedna czastka helu
    > moze zjonizowac i w efekcie doprowadzic do emisji milionow fotonow

    Jaki jest tu mechanizm jonizacji? Nie jest to czasem kwestia energii
    kinetycznej?

    > Wlasnie nie ma takiej mozliwosci nawet teoretycznie.

    No weź - patrz wcześniejsza uwaga o prom. jonizującym.

    > fotoczula, ktora mimo wszystko jest zdecydowaine grubsza niz w CCD.
    > Izotopow emitujacych gamma w ogole sie nie stosuje, bo nawet z ekranem
    > efektywnosc rejestracji jest mala.

    CCD jest dużo czulsze od kliszy.
    T.M.F, ponownie, to są dywagacje, teoretyczne rozpatrywanie czegoś na
    podstawie niekoniecznie dobrych analogii bez konkretnych danych
    wejściowych (niechby i półempirycznych). To się pewnie da wszystko
    policzyć ale komu by się chciało. Ja się nie upieram, że to gamma, ale nie
    czuję się przekonany, że to alfa - za mało danych.

    Właściwie najprostszy sposób, który mógłby coś wnieść to ten proponowany
    przez JR - tj doswiadczalny. Zrobiłbym to trochę inaczej i walnął tuż za
    obiektyw z 1 arkusz folii aluminiowej. Chyba byłby spokój z alfa i beta?
    Jeśli by szumiało więcej niż tło a porównywalnie z poprzednimi wynikami -
    to jednak gamma. Jeśli jak tło to alfa (beta), jeśli pośrednio - to
    wszystko do kupy.

    --
    Marcin

  • 82. Data: 2009-02-27 07:31:17
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > oko jest to (duża przenikliwość) związane z długością fali a nie
    > BEZPOŚREDNIO z energią.

    Oj, nie jesteś ;-)) Akurat długość fali promieniowania elektromagnetycznego
    jest odwrotnie proporcjonalna do energii kwantu, a więc bezposrednio związana.

    > Wydaje mi się, że mówimy o 2ch różnych rzeczach: Ty o prawdopodobieństwie
    > interakcji, ja - o samej interakcji jak już do niej dojdzie.

    Wbrew pozorom, jedno i drugie. Dlaczego zakładasz, że jak do interakcji
    dojdzie, to zostanie uwolnione dużo energii, bo czastka ma wysoka energię?
    Wcale nie. Promieniowanie X, gamma ma b. niska zdolnosc jonizacji, rozumiana
    jako gęstość jonizacji po drodze. Czyli paradoksalnie, im więskza energia tym
    większa przenikliwośc, a wiec prawdopodobienstwo rejestracji przez detektor o
    tych samych rozmiarach MALEJE. W dodatku w pojedynczych aktach oddziaływania
    tracona jest niewielka część energii cząstki i te efekty oddziaływania
    rozkładają się po całym torze.Promieniowanie korpuskularne zachowuje się
    zupełnie inaczej, przede wszystkim ma dużą gęstośc jonizacji, czyli
    prawdopodobienstwo wywołania reakcji detektora większe. No i skutecznosć
    rośnie wraz ze strata energii, więskzość jej czastki naładowane odddają w
    pobliżu granicy zasięgu.

    > Ponownie, to kwestia prawdopodobieństwa - nigdzie nie mówiłem, że jeden
    > foton, ale też nie ma to znaczenia bo dociera ich więcej. Jak już trafią
    > są skuteczniejsze.

    Własnie nie, bo wieskzośc z nich przeleci przez matryce nie oddziaływując z
    nią, tak samo, jak np.większość fotonów światła widzialnego przechodzi przez
    soczewki obiektywu.

> [...]
    > policzyć ale komu by się chciało. Ja się nie upieram, że to gamma, ale nie
    > czuję się przekonany, że to alfa - za mało danych.

    No własnie T.M.F. wcale nie teoretyzuje, tylko podaje przykłady z praktyki i
    tego bym sie trzymał. Jesli chodzi o gamma, to moge tylko potwierdzić,że
    grubość detektora ma zasadnicze znaczenie.
    W całej sprawie wiemy na pewno w sumie tylko tyle, ze czastki alfa nie moga
    wywolywac efektu na matrycy bezpośrednio, można więc podejrzewac scyntylację.
    Drugim źródłem może być odziaływanie promieniowania beta i ew. na końcu gamma.
    A po drodze stawiałbym jeszcze na miękkie promienie X pochodzace z procesów
    hamowania czastek alfa i beta, konwersji towarzyszącej rozpadowi toru i
    kolejnych produktów jego rozpadu, efektu Comptona itp. Chodzi o promieniowanie
    wórne z takiego zakresu widma EM,że jest w stanie np. dotrzec do matrycy, ale
    jednocześnie jest wystarczająco silnie pochłaniane [mało przenikliwe]. O
    energię do wywołania fotoefektu w krzemie bym sie nie martwił, z oczywistych
    powodów -jest jej w nadmiarze.
    Pozdrawiam
    -J.

  • 83. Data: 2009-02-27 08:02:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.02.2009 J. <j...@i...pl> napisał/a:
    > Wbrew pozorom, jedno i drugie. Dlaczego zakładasz, że jak do interakcji
    > dojdzie, to zostanie uwolnione dużo energii, bo czastka ma wysoka energię?

    Nic podobnego nie zakładam. W UPROSZCZENIU model mechanistyczny: duża
    energia = szybciej lecąca kulka. Jeśli szybciej, to jak pacnie elektron to
    ten ma wiekszą szansę wylecieć z atomu. W UPROSZCZENIU, proszę się nie
    czepiać analogii.

    > Wcale nie. Promieniowanie X, gamma ma b. niska zdolnosc jonizacji, rozumiana
    > jako gęstość jonizacji po drodze. Czyli paradoksalnie, im więskza energia tym

    Ja to tu wyrażnie rozgarniczyłem. Ja się zgadzam z tym co napisałeś, ale
    rozpatruję składową prawdopodobieństwa interakcji (niska dla gammy) i
    składową skuteczności gdy interakcja zajdzie (wysoka dla gammy). Przy
    mniejszej częstotliwosci światła pradopodobieństwo interakcji jest
    wyższe, ale zdolność wybicia elektronu (jonizacji) jest niższa. Zgadza
    się?

    > Własnie nie, bo wieskzośc z nich przeleci przez matryce nie oddziaływując z
    > nią, tak samo, jak np.większość fotonów światła widzialnego przechodzi przez
    > soczewki obiektywu.

    JAK JUŻ TRAFIĄ :) Jak trafią to nie przechodzą bo trafiły.

> [...]
    > energię do wywołania fotoefektu w krzemie bym sie nie martwił, z oczywistych

    Dobrze, zaufam Wam jako praktykom, że tak jest, ale i tak jestem ciekaw
    jakby wyglądał eksperyment z cienką blaszką/folią aluminiową tuż za
    obiektywem.

    --
    Marcin

  • 84. Data: 2009-02-27 08:15:10
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > I dlatego zapewne nazywa się takie promieniowanie jonizującym i ma ono
    > zdolność uszkadzania np. DNA i innych rzeczy na których zwykle mniej nam
    > zalezy? Oczywiscie że z górnych powłok spokojnie wywali - zresztą jak to

    J juz ci to wyjasnil. Z fizyki - najwiecej energii jest przekazywanej w
    wyniku zderzenia czastek o podobnej masie. Jesli jedna jest lekka
    (foton), druga ciezka (jadro, elektron) to foton przeleci praktycznie
    nie przekazujac energii elektronowi. Potencjal jonizacyjny
    promieniowania gamma jest bardzo maly, stad jest to promieniowanie
    stosowane do obrazowania w medycynie - po prostu jest najmniej
    szkodliwe. Moze ci sie to wydac szokujace ale tak jest.

    > sobie kurcze wyobrażasz? Światło widzialne co najwyżej wykopie ten
    > elektron na nieco wyższy poziom energetyczny, gamma wywali z atomu (też
    > zapewne nie zawsze). Jonizacja to właśnie taki proces.

    Ale my porownujemy promieniowanie korpuskularne z gamma. Gamma moze
    wybije pojedynczy elektron, ale taka rozpedzona czasta alfa o energii
    5MeV zrobi w okolicy masakre.

    > Nie jestem za specjalnie dobry w fizyce, ale tak na moje fenomenologiczne
    > oko jest to (duża przenikliwość) związane z długością fali a nie
    > BEZPOŚREDNIO z energią.

    Dlugosc fali i energia sa powiazane. E=hv.

    > To MZ kwestia prawdopodobieństwa interakcji a nie samej energii (a raczej
    > zdolności do jonizacji). Jądro helu w porównaniu z fotonem to gigant i
    > bardzo bardzo nie lubi być -2e.

    I o prawdopodobienstwo tu chodzi. Musisz miec proces, ktory efektywnie
    zachodzi, inaczej twoj detektor o tak mikroskopijnych rozmiarach jak
    matryca nic nie wykryje.

    > Wydaje mi się, że mówimy o 2ch różnych rzeczach: Ty o prawdopodobieństwie
    > interakcji, ja - o samej interakcji jak już do niej dojdzie.

    No i wlasnie. Przesledz rozdzial z fizyki o zderzeniach sprezystych, to
    wyjasni nieco dlaczego fotony o duzych energiach sa tak przenikliwe.

    > Ponownie, to kwestia prawdopodobieństwa - nigdzie nie mówiłem, że jeden
    > foton, ale też nie ma to znaczenia bo dociera ich więcej. Jak już trafią
    > są skuteczniejsze.

    Ale musialbys miec tysiace fotonow, zeby jedna komorka CCD to wykryla.
    Jesli prawdopodobienstwo interakcji fotonu z CCD jest male, to pierwotne
    zrodlo musialoby miec aktywnosc rzedu MBq, co oczywiscie byloby bardzo
    niezdrowe.

    > Koledzy mówią, że kilka :) a ja praktykiem tu nie jestem.

    No wiec ci mowie z praktyki.

    > Jaki jest tu mechanizm jonizacji? Nie jest to czasem kwestia energii
    > kinetycznej?

    Mozna to tak ujac, chociaz przekazywanie energii w ujeciu kwantowym
    wyglada nieco inaczej.

    > No weź - patrz wcześniejsza uwaga o prom. jonizującym.

    > CCD jest dużo czulsze od kliszy.

    Oj, mylisz sie. Na kliszy RTG sluzacej do tego celu kazda czasteczka,
    ktora zostanie pochlonieta zostawi slad. To sie oglada pod mikroskopem i
    widac miejsca gdzie czastka zostala pochlonieta w postaci czarnego sladu
    o wielkosci krysztalu halogenku typowego dla blony. Tak jest w przypadku
    alfa. Dla beta stosuje sie juz ekrany scyntylacyjne, a dla gamma nawet
    te ekrany nie sa zbyt efektywne, wiec czulosc kliszy jest mala. Ale CCD
    rowniez jest niewielka, chociaz lepsza. Teoretycznie dobre sa urzadzenia
    majace fotopowielacz, ale tu technicznie nie da sie osiagnac duzej
    rozdzielczosci obrazowania.
    Zobacz tu jak zbudowana jest gammakamera:
    http://www.microphotonics.com/xdi-VHR.html
    Zauwaz, ze ma ona scyntylator, element CCD nie reaguje na
    promieniowanie. A mimo to rejestruje tylko do 100keV. Sam CCD wymieka
    przy ok. 200nm, a do gamma jeszcze daleko.
    Jak znajde czas w poniedzialek to zrobie takie fotki z izotopami trytu i
    jodu125.

  • 85. Data: 2009-02-27 09:28:00
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > energia = szybciej lecąca kulka. Jeśli szybciej, to jak pacnie elektron to
    > ten ma wiekszą szansę wylecieć z atomu. W UPROSZCZENIU, proszę się nie

    Owszem, ale wybije jeden elektron i poleci radosnie dalej. A ten jeden
    elektron nie bedzie mial az takiej energii zeby wybic kolejne. Natomiast
    alfa gdzie sie nie ruszy to cos wybije, w dodatku te wtorne elektrony
    beda mialy na tyle duza energie, ze wybija kolejne.

> [...]
    > mniejszej częstotliwosci światła pradopodobieństwo interakcji jest
    > wyższe, ale zdolność wybicia elektronu (jonizacji) jest niższa. Zgadza

    Niestety nie. Najwieksza efektywnosc ma promieniowanie o dlugosci fali
    charakterystycznej dla osrodka z ktorym zachodzi interakcja. Np.
    substancje fluorescencyjne - pochlaniaja najefektywniej pewien waski
    przedzial promieniowania, jak je oswietlisz promienowaniem o wyzszej
    energii to tzw. efektywnosc kwantowa spada.
    Taki przyklad, ktory moze ci to ulatwi. W reaktorze jadrowym powstaja
    tzw. neutrony predkie, ktorych energia jest na tyle duza, ze nie moga
    oddzialywac z innymi jadrami, po prostu przelatuja jak to nasze gamma.
    Zeby zwiekszyc oddzialywanie i podtrzymac reakcje trzeba je spowolnic, w
    tym celu stosuje sie moderator. Jak myslisz, co jest skuteczniejszym
    moderatorem, olow, ktory ma ciezkie jadra, czy woda, ktora zawiera lekki
    atom wodoru (proton)?

  • 86. Data: 2009-02-27 09:52:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2009, Marcin Debowski wrote:

    Pozytyw taki, że o różnościach poczytaliśmy w odpowiedzi :)
    A ja z uwagą do tego:

    > Właściwie najprostszy sposób, który mógłby coś wnieść to ten proponowany
    > przez JR - tj doswiadczalny. Zrobiłbym to trochę inaczej i walnął tuż za
    > obiektyw z 1 arkusz folii aluminiowej. Chyba byłby spokój z alfa i beta?

    A alfą i betą pewnie tak.
    Pytanie jak rozróżnisz promieniowanie wtórne, wynikłe z hamowania
    tej alfy i bety, od tego gamma co szło "prosto od obiektywu"?
    IMVHO bez narzędzi pozwalajacych "wprost" (dzięki znanemu działaniu)
    określić co i czym nam sieje kłopot w określeniu co rejestruje
    matryca w takim przypadku pozostaje.

    pzdr, Gotfryd

  • 87. Data: 2009-02-27 20:41:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.02.2009 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > IMVHO bez narzędzi pozwalajacych "wprost" (dzięki znanemu działaniu)
    > określić co i czym nam sieje kłopot w określeniu co rejestruje

    Racja. Nie pomyślałem o tym. Ale i tak w kwestii tezy podstawowej
    powiniśmy otrzymać w miarę jednoznaczną odpowiedź, bo zdaje się, że moi
    dyskusyjni przeciwnicy twierdzą, że za Jankowe wzbudzenie matrycy
    odpowiada głownie wtórne promieniowanie w zakresie światła widzialnego
    (scyntylacja) a ta przez blachę nie przejdzie.

    --
    Marcin

  • 88. Data: 2009-02-27 21:39:23
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" :

> [...]
    > odpowiada głownie wtórne promieniowanie w zakresie światła widzialnego
    > (scyntylacja) a ta przez blachę nie przejdzie.

    jeśli to _naprawdę_ Cię interesuje, to kup sobie domową jonizacyjną czujkę
    dymu z izotopem ameryku (tańsze to chyba niż Takumar, a duuuuuużo
    skuteczniejsze) i eksperymentuj powiedzmy, do woli;
    a potem złożysz ją do kupy i powiesisz np. w kuchni :)
    "niestety" z tego co ostatnio obserwuję, to jonizacyjne czujki
    domowe są na wymarciu -- zastępują je czujki optyczne, rozproszeniowe

    --
    pzdr.
    JR

  • 89. Data: 2009-02-27 22:38:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.02.2009 JR <j...@w...pl> napisał/a:
    > jeśli to _naprawdę_ Cię interesuje, to kup sobie domową jonizacyjną czujkę

    Nie jakoś obsesyjnie, w sensie że mam nieco ciekawsze rzeczy do roboty,
    ale może za jakiś czas... Jeśli nie w czujkach dymu to na 100% jakieś
    radioizotopy są w tablicach "Wyjście" które nawet mają odpowiedni
    znaczek...ale właśnie widzę, że są zwykle na trycie czyli rozpad beta.

    --
    Marcin

  • 90. Data: 2009-02-27 23:27:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.02.2009 T.M.F. <t...@n...mp.pl> napisał/a:
> [...]
    > alfa gdzie sie nie ruszy to cos wybije, w dodatku te wtorne elektrony
    > beda mialy na tyle duza energie, ze wybija kolejne.

    Ok.

> [...]
    > przedzial promieniowania, jak je oswietlisz promienowaniem o wyzszej
    > energii to tzw. efektywnosc kwantowa spada.

    Ależ tak. Dodałeś tylko kolejną składową. Pisałem o przypadku ogólnym.
    Przypadek szczególny to np. wielokrotnie wymieniane scyntylatory.
    Pochłaniania rezonansowego w zakresie np. podczerwieni czy UV też jestem
    świadom jakby co.

    > Taki przyklad, ktory moze ci to ulatwi. W reaktorze jadrowym powstaja
    > tzw. neutrony predkie, ktorych energia jest na tyle duza, ze nie moga
    > oddzialywac z innymi jadrami, po prostu przelatuja jak to nasze gamma.

    Nic mi nie ułatwi bo cały czas mówisz o prawdopodobieństwie zajścia
    zdarzenia a ja o samym zdarzeniu. Jakby rozpatrywać to z Twojej
    perspektywy to światło w zakresie dłuższym nie UV powinno wywierać taki
    sam wpływ na matierę jak powyżej, a jakoś jednak nie jonizuje.

> [...]
    > tym celu stosuje sie moderator. Jak myslisz, co jest skuteczniejszym
    > moderatorem, olow, ktory ma ciezkie jadra, czy woda, ktora zawiera lekki

    Znowu mówimy o czym innym. To co Ty mi odpowiadasz to jest poziom makro,
    empiryczny, opisowy zjawiska, ja serio to rozumiem. Jeśli mogę w ramach
    misji dydaktycznej na przyszłość coś zasugerować (jakby się jeszcze kiedyś
    trafiła podobna mi uparta jednostka) to takie podejscie:

    Teza: prawdopdobnie obserwowany efekt wynika z promieniowania alfa.

    Wyjaśnienie: cząstki alfa mają niską przenikliwość (głównie bo są dość
    duże) i łatwo w coś mogą trafić. Jak już trafią to spożytkowują nie tylko
    swój potencjał jonizacyjny (-2e) ale też, jeśli nie głownie, energię
    kinetyczną (wylatują z dość dużą prędkością). W efekcie takie zderzenia
    uwalnia się sporo energii w tym jakaś część w postaci światła widzialnego.
    Promieniowanie gamma czy rentgenowskie powstające w wyniku zarówno
    procesów pierwotnych (rozpad Th) jak i wtórnych (dalszy rozpad, hamowanie
    cz. alfa, beta) dociera co prawda bezpośrednio do matrycy ale
    prawdopodobieństwo interakcji z jej materiałem jest niewielkie.

    --
    Marcin