  • 1. Data: 2009-02-23 13:18:43
    Temat: AF a FF/BF
    Od: j...@u...at

    Witam

    dokonalem pomiaru FF/BF dla jednego z obiektywow.
    Wyniki sa wstrzasajace.
    Wielkosc FF wzgl. BF zalezy od przyslony i ogniskowej ( w
    pomierzonym zoomie 28-105 usm)
    Oznacza to , ze jesli usuniemy te sklonnosc w warsztacie dla pewnej
    przyslony i ogniskowej , to pojawi sie ona przeciwnie dla innych
    wartosci.
    Proba okreslenia tej sklonnosci za pomoca prostych testow opisanych w
    sieci jak np przy uzyciu linijki jest bez sensu. W ten sposob nic
    sie stwierdzic pewnego nie da.

    tutaj wykresy :

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#

    XXX

  • 2. Data: 2009-02-23 13:43:14
    Temat: Re: AF a FF/BF
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@u...at pisze:
> [...]
    > Proba okreslenia tej sklonnosci za pomoca prostych testow opisanych w
    > sieci jak np przy uzyciu linijki jest bez sensu. W ten sposob nic

    To jakiś Instytut Miar i Wag? Przypomniały mi się spamy ''analogowe'' we
    wczesnych latach dziewięćdziesiątych, gdzie miałem wygrać jakieś
    miliony, a rzetelność obiecanej nagrody była podpisana podpisem Prezesa
    w obecności Wiceprezesa :)

    A ile to jest ''ostre'', ''jeszcze ostre'', ''nieostre''? Czy ''jeszcze
    ostre'' to jeszcze ostre czy już nieostre? :)

    I jeszcze - jak to jest, że jeden w życiu to ma pecha i nic mu nie
    ostrzy, a drugi używa badziewia, które działa doskonale?

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-02-23 13:55:19
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    j...@u...at pisze:

    Hej

> [...]
    > Oznacza to , ze jesli usuniemy te sklonnosc w warsztacie dla pewnej
    > przyslony i ogniskowej , to pojawi sie ona przeciwnie dla innych

    Ciekawe, moje dwa Nikkory - 24-70/2.8 i 70-200/2.8vr wymaga?y sporej
    korekty ale na obu kon'cach zoom'a wartos'c' korekty wypada identycznie.
    Druga ciekawostka jest taka, z.e z dwoma korpusami D700 obiektywy
    wymagaja; identycznej korekty.

    A Ty sie; Janko nie s'miej, przy 200mm i f2.8 BF/FF jest faktycznie bolesny.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 4. Data: 2009-02-23 16:32:59
    Od: "MarekF" <o...@w...pl>

    Uzytkownik "Kryhu" <k...@p...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > korekty ale na obu kon'cach zoom'a wartos'c' korekty wypada identycznie.
    > Druga ciekawostka jest taka, z.e z dwoma korpusami D700 obiektywy

    Na czym polega ta korekta? Czy to ingerencja w mechanizm obiektywu?
    Przestawianie soczewek?

    > A Ty sie; Janko nie s'miej, przy 200mm i f2.8 BF/FF jest faktycznie
    > bolesny.

    Co to znaczy "BF/FF bolesny"?
    Przegladajac charakterystyke np 70-300 nikora /tego tanszego, 4,5- 5,6/ ,
    juz ta charakterystyka mowi, ze na koncach gorzej ostrzy. Wiec ja staram sie
    ustawiac f przynajmniej 2 dzialki wyzej. Takze ogniskowe dla tego 70-300, to
    od 100 do 200. Tak przynajmniej ten moj sie zachowuje /na oko/.
    FF -BF , to mnie interesuje. Zalozmy, ze dla tego obiektywu przy ogniskowej
    125, przyslony 8, odleglosci ostrzenia 15m, FF to 13m, BF - 17,7m. GO 4,7m.
    W ktorym miejscu/zakresie GO jest najwieksza ostrosc, czy blizej FF, blizej
    BF, czy tez posrodku [13+(13 + 4,7/2)] czyli =15,3 m. Czy ma znaczenie przy
    AF, od ktorej strony lapie ostrosc tzn, czy przesuwa od strony FF, czy od
    BF, i w ktorym miejscu zalapie, blizej FF czy blizej BF, bo zakres to
    przeciez (GO) 4,7m, i czy to ma znaczenie? Jezeli mialoby to wplyw to czy
    uzasadnione jest np:
    zlapanie obiektu odl 15m - wyostrzenie
    zlapanie 2 obiektu np 3m - wyostrznienie
    zlapanie 1 obiektu 15m ,ostrzenie i pstryk (wtedy ostrzenie/przesuwanie
    soczewek idzie z innej strony)
    lub tez odwrotnie:
    zlapanie 1 obiektu - ostrzenie
    zlapanie drugiego obiektu - dalszego - ostrzenie
    powrot do pierwszego - ostrzenie i pstryk
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 5. Data: 2009-02-23 17:48:22
    Od: j...@a...at

    On 23 Feb., 17:32, "MarekF" <o...@w...pl> wrote:
    > Uzytkownik "Kryhu" <k...@p...pl> napisal w
    wiadomoscinews:gnu9s8$oei$1@news.onet.pl...

    > Na czym polega ta korekta? Czy to ingerencja w mechanizm obiektywu?
    > Przestawianie soczewek?

    nie

    za pomoca software w aparacie - ma on opcje w nastawieniach - korekta
    AF +- 20 pkt - w sumie b duzo - czyli ostrzy blizej/dalej.

> [...]
    > ustawiac f przynajmniej 2 dzialki wyzej. Takze ogniskowe dla tego 70-300, to
    > od 100 do 200. Tak przynajmniej ten moj sie zachowuje /na oko/.

    sa dwie rozne rzeczy , rozdzielczosc obiektywu spowodowana slabosciami
    optycznymi , jest regula ze dla otwartycH przyslon zdecydowanie spada
    ( poza nielicznymi specjalnymi obiektywami ) i czesto na koncach
    zakresu moze byc nizsza , ( czasem na jednym osiaga min , na drugim
    max ) .
    Ja pomierzylem cos innego - wplyw niedokladnosci AF na rozdzielczosc
    obrazu zarejestrowanego przez obiektyw.

    > FF -BF , to mnie interesuje. Zalozmy, ze dla tego obiektywu przy ogniskowej
    > 125, przyslony 8, odleglosci ostrzenia 15m, FF to 13m, BF - 17,7m. GO 4,7m.

    mowimy o czyms innym , FF - to front focus czyli zbyt krotklie
    ostrzenie , BF to backfocus - czyli za dalekie ostrzenie .
    Ty masz na mysli przednia i tylna granice ostrosci czyli zakres GO.

    Ja mam na mysli jak przesuwa sie plaszczyzna ostrosci w stosunku do
    tej idealnej ( do obiektu) -czyli blad ostrzenia.

    Problem polega na tym ze dla dlugiej ogniskowej ostrzy prawidlowo ,
    dla pozostalego zakresu skracajac f coraz blizej i to sporo.
    ALE : przy pelnym otwarciu zdjecia sa nieostre , po zciemnieniu do
    5,6 obiektyw rysuje rewelacajnie - miejscami lepiej od stalki czy
    drogiej L ki i to w calym zakresie ogniskowych

    z kolei jesli dokonac justacji na krotkie ogniskowe to ostrzy w calym
    zakresie przyslon ( od otwartej ) nie najgorzej choc nie
    rewelacyjnie , za to na dlugiej ogniskowej jest BF za duzy.

    czyli w praktyce :
    bez korekty obiektyw rysuje doskonale ale dopiero od 5,6 , przy
    wiekszym otwarciu zdjecia sa wyraznie nieostre
    z korekta obiektyw rysuje przecietnie za to w calym zakresie przyslon
    z wykluczeniem dlugiego konca.

    jesli skoryguje FF na krotkim koncu to pojawi sie BF na dlugim koncu -
    stad watpie , czy korekta obiektywu w warsztacie mialaby sens.

> [...]
    > BF, i w ktorym miejscu zalapie, blizej FF czy blizej BF, bo zakres to
    > przeciez (GO) 4,7m, i czy to ma znaczenie?

    rozostrzajac obiektyw robilem to raz w kierunku macro , raz w
    nieskonczonosci - zaleznosci wynikow nie stwierdzilem.

  • 6. Data: 2009-02-23 17:51:36
    Od: j...@a...at

> [...]
    > różne takie tam:www.smialek.prv.pl
    > /gdyby ze wszystkich ziemian zrobić jeden organizm powstałaby wielka menda/

    jak powszechnie wiadomo wiara czyni cuda.
    wyraznie wierzysz w to, ze masz ostro i bezblednie pracujacy AF i
    dzieki temu dokonuje sie cud.

    wykresow nie powinens przegladac , sa za trudne.
    wzorzec miary zdabedziesz najlepiej u chlopa na kleparzu .

    XXX

  • 7. Data: 2009-02-23 18:01:02
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > jak powszechnie wiadomo wiara czyni cuda.
    > wyraznie wierzysz w to, ze masz ostro i bezblednie pracujacy AF i
    > dzieki temu dokonuje sie cud.

    No to mamy cud, bo af bezbłędnie powtarza test z wątku obok dowolną
    ilość razy.

    > wykresow nie powinens przegladac , sa za trudne.
    > wzorzec miary zdabedziesz najlepiej u chlopa na kleparzu .

    To tam u niego kupowałeś tę nową jednostkę SI: ''ostre'', ''jeszcze
    ostre'', ''nieostre''? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /gdy wstaję o dziesiątej myślę, że świat jest niesprawiedliwy i to jest
    fajne/

  • 8. Data: 2009-02-23 18:09:13
    Od: j...@a...at

> [...]
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam:www.smialek.prv.pl
    > /gdy wstaję o dziesiątej myślę, że świat jest niesprawiedliwy i to jest

    tak , tak - dokladnie tam.
    jesli sie pospieszysz to jeszcze dostaniesz ostrosc i do tego jeszcze
    wzorzec miary.

  • 9. Data: 2009-02-23 19:51:03
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Uzytkownik <j...@u...at> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Witam
    >
    > dokonalem pomiaru FF/BF dla jednego z obiektywow.
    > Wyniki sa wstrzasajace.
    > Wielkosc FF wzgl. BF zalezy od przyslony i ogniskowej ( w
    > pomierzonym zoomie 28-105 usm)

    Z moich prymitywnych "testów" wynikalo, ze moze zalezec tez od odleglosci
    (np. tendencja do ostrzenia przed obiektem dla bardzo malych odleglosci (np.
    30 cm) i do ostrzenia za obiektem np. dla jednego metra. Niektórzy jeszcze
    pisali o zaleznosci od rodzaju i temperatury barwowej oswietlenia (w tym
    wypadku chodzilo chyba raczej o precyzje dzialania AF w body). Jak sie to
    wszystko zsumuje, to nie ma szans na ostre zdjecia ;) - a jesli takowe sie
    zdarzaja, to tylko dlatego, ze obiekt lub fotograf sie poruszyl ;)

    --
    Lol

  • 10. Data: 2009-02-23 19:51:44
    Od: "MarekF" <o...@w...pl>

    Uzytkownik <j...@a...at> napisal w wiadomosci
    d.googlegroups.com...
    Ja pomierzylem cos innego - wplyw niedokladnosci AF na rozdzielczosc
    obrazu zarejestrowanego przez obiektyw.

    ----------
    Rozdzielczosc zawsze kojarzyla mi sie z liczba pixeli. Kazda fota,
    przynajmniej z mojego aparatu ma zawsze 6 megapixeli (i dla mnie to jest
    rozdzielczosc) , ale zauwazylem, ze ktorys z moim programow we
    wlasciwosciach obrazu podaje /teraz dokladnie nie pamietam/ ilosc kolorow
    lub odcieni, lub ilosc roznych pixeli.
    Wydaje mi sie, ze jak nie wyostrzysz to liczba roznych px(pod wzgledem
    wartosci bitow) wzrasta. Ale
    wiadomo, jak 30% foty przeswietlonej to prawie 30% pixeli ma takie same
    wartosci. Pomyslalem, ze mowiac rozdzielczosc masz na mysli ile jest roznych
    pixeli co oczywiscie wplywa na jakosc obrazu. Ale wyobrazmy sobie obraz
    zrobiony w programie graficznym, biale tlo i 1pixel (lub 5x5px)czarny, lub
    tez kadr ktory ma wiekszosc koloru(czytaj pixeli) o takich samych
    wartosciach. Czy mozna powiedziec, ze ten obraz ma mniejsza rozdzielczosc?
    Pozdrawiam
    MarekF