    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: O strasznych atomach
    Date: Fri, 27 Feb 2009 09:15:10 +0100

    > I dlatego zapewne nazywa się takie promieniowanie jonizującym i ma ono
    > zdolność uszkadzania np. DNA i innych rzeczy na których zwykle mniej nam
    > zalezy? Oczywiscie że z górnych powłok spokojnie wywali - zresztą jak to

    J juz ci to wyjasnil. Z fizyki - najwiecej energii jest przekazywanej w
    wyniku zderzenia czastek o podobnej masie. Jesli jedna jest lekka
    (foton), druga ciezka (jadro, elektron) to foton przeleci praktycznie
    nie przekazujac energii elektronowi. Potencjal jonizacyjny
    promieniowania gamma jest bardzo maly, stad jest to promieniowanie
    stosowane do obrazowania w medycynie - po prostu jest najmniej
    szkodliwe. Moze ci sie to wydac szokujace ale tak jest.

    > sobie kurcze wyobrażasz? Światło widzialne co najwyżej wykopie ten
    > elektron na nieco wyższy poziom energetyczny, gamma wywali z atomu (też
    > zapewne nie zawsze). Jonizacja to właśnie taki proces.

    Ale my porownujemy promieniowanie korpuskularne z gamma. Gamma moze
    wybije pojedynczy elektron, ale taka rozpedzona czasta alfa o energii
    5MeV zrobi w okolicy masakre.

    > Nie jestem za specjalnie dobry w fizyce, ale tak na moje fenomenologiczne
    > oko jest to (duża przenikliwość) związane z długością fali a nie
    > BEZPOŚREDNIO z energią.

    Dlugosc fali i energia sa powiazane. E=hv.

    > To MZ kwestia prawdopodobieństwa interakcji a nie samej energii (a raczej
    > zdolności do jonizacji). Jądro helu w porównaniu z fotonem to gigant i
    > bardzo bardzo nie lubi być -2e.

    I o prawdopodobienstwo tu chodzi. Musisz miec proces, ktory efektywnie
    zachodzi, inaczej twoj detektor o tak mikroskopijnych rozmiarach jak
    matryca nic nie wykryje.

    > Wydaje mi się, że mówimy o 2ch różnych rzeczach: Ty o prawdopodobieństwie
    > interakcji, ja - o samej interakcji jak już do niej dojdzie.

    No i wlasnie. Przesledz rozdzial z fizyki o zderzeniach sprezystych, to
    wyjasni nieco dlaczego fotony o duzych energiach sa tak przenikliwe.

    > Ponownie, to kwestia prawdopodobieństwa - nigdzie nie mówiłem, że jeden
    > foton, ale też nie ma to znaczenia bo dociera ich więcej. Jak już trafią
    > są skuteczniejsze.

    Ale musialbys miec tysiace fotonow, zeby jedna komorka CCD to wykryla.
    Jesli prawdopodobienstwo interakcji fotonu z CCD jest male, to pierwotne
    zrodlo musialoby miec aktywnosc rzedu MBq, co oczywiscie byloby bardzo
    niezdrowe.

    > Koledzy mówią, że kilka :) a ja praktykiem tu nie jestem.

    No wiec ci mowie z praktyki.

    > Jaki jest tu mechanizm jonizacji? Nie jest to czasem kwestia energii
    > kinetycznej?

    Mozna to tak ujac, chociaz przekazywanie energii w ujeciu kwantowym
    wyglada nieco inaczej.

    > No weź - patrz wcześniejsza uwaga o prom. jonizującym.

    > CCD jest dużo czulsze od kliszy.

    Oj, mylisz sie. Na kliszy RTG sluzacej do tego celu kazda czasteczka,
    ktora zostanie pochlonieta zostawi slad. To sie oglada pod mikroskopem i
    widac miejsca gdzie czastka zostala pochlonieta w postaci czarnego sladu
    o wielkosci krysztalu halogenku typowego dla blony. Tak jest w przypadku
    alfa. Dla beta stosuje sie juz ekrany scyntylacyjne, a dla gamma nawet
    te ekrany nie sa zbyt efektywne, wiec czulosc kliszy jest mala. Ale CCD
    rowniez jest niewielka, chociaz lepsza. Teoretycznie dobre sa urzadzenia
    majace fotopowielacz, ale tu technicznie nie da sie osiagnac duzej
    rozdzielczosci obrazowania.
    Zobacz tu jak zbudowana jest gammakamera:
    http://www.microphotonics.com/xdi-VHR.html
    Zauwaz, ze ma ona scyntylator, element CCD nie reaguje na
    promieniowanie. A mimo to rejestruje tylko do 100keV. Sam CCD wymieka
    przy ok. 200nm, a do gamma jeszcze daleko.
    Jak znajde czas w poniedzialek to zrobie takie fotki z izotopami trytu i
    jodu125.