  • 91. Data: 2009-02-28 01:13:34
    Temat: Re: O strasznych atomach
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" :

    > Nie jakoś obsesyjnie, w sensie że mam nieco ciekawsze rzeczy do roboty,
    > ale może za jakiś czas... Jeśli nie w czujkach dymu to na 100% jakieś
    > radioizotopy są w tablicach "Wyjście" które nawet mają odpowiedni
    > znaczek...ale właśnie widzę, że są zwykle na trycie czyli rozpad beta.

    nawiązując do tematu wątku, ale niestety będąc zdecydowanie na bakier
    z tematyką grupy, to wypada stwierdzić, że atomy rozpadają się
    wszędzie wokół i ... jeszcze dalej, i gdzie indziej :)

    żużel w pustakach domu w którym mieszkasz, pięknie potrafi
    podnieść nawet kilka razy tzw. promieniowanie tła;
    nawet dziś gdybyś zebrał wystarczającą ilość grzybków
    (od katastrofy w Czernobylu minęło zaledwie 23 lata) ...

    a co do scyntylacyjnej metody detekcji promieniowania,
    to poza czułością, jej podstawowa zaleta to również możliwość
    prostej analizy spektrometrycznej, czyli analizy widma
    energetycznego rejestrowanego promieniowania -- dzięki temu
    stajemy się kryminologami badającymi linie papilarne, otaczających
    nas strasznych złoczyńców :) -- ale bez przesady tych grzybków dziś,
    trzeba by naprawdę dużo (tak z kilka kg suszonego materiału),
    aby w ogóle móc zarejestrować pik cezowy i to w znacznej
    izolacji od tła (komora pomiarowa o ściankach grubości
    kilkunastu/kilkudziesięciu cm Pb)

    --
    pzdr.
    JR

  • 92. Data: 2009-03-07 21:53:45
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek 26 luty 2009 09:44, Marcin Debowski wyraził następujacą opinię:

    > Cyferblaty zegarków sprawdzałeś?

    Na zajęciach z fizyki kumpel podstawił taki zegarek pod czujnik, dawał sporo
    więcej niż próbka z namaszczeniem wyciągana szczypcami z ołowianego
    pojemnika ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --