    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: O strasznych atomach
    Date: Fri, 27 Feb 2009 06:37:31 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 26.02.2009 T.M.F. <t...@n...mp.pl> napisał/a:
    > No wlasnie nie. Ze wzgledu na duza energie takiego fotonu jego potencjal
    > do jonizacji jest znikomy. Jeden foton gama nie wywolalby w komorce CCD

    I dlatego zapewne nazywa się takie promieniowanie jonizującym i ma ono
    zdolność uszkadzania np. DNA i innych rzeczy na których zwykle mniej nam
    zalezy? Oczywiscie że z górnych powłok spokojnie wywali - zresztą jak to
    sobie kurcze wyobrażasz? Światło widzialne co najwyżej wykopie ten
    elektron na nieco wyższy poziom energetyczny, gamma wywali z atomu (też
    zapewne nie zawsze). Jonizacja to właśnie taki proces.

    Nie jestem za specjalnie dobry w fizyce, ale tak na moje fenomenologiczne
    oko jest to (duża przenikliwość) związane z długością fali a nie
    BEZPOŚREDNIO z energią.

    > takiego efektu, potrzebujesz czastke, ktora masywnie zjonizuje

    To MZ kwestia prawdopodobieństwa interakcji a nie samej energii (a raczej
    zdolności do jonizacji). Jądro helu w porównaniu z fotonem to gigant i
    bardzo bardzo nie lubi być -2e.

    Wydaje mi się, że mówimy o 2ch różnych rzeczach: Ty o prawdopodobieństwie
    interakcji, ja - o samej interakcji jak już do niej dojdzie.

    > otoczenie, zeby na elemencie CCD pojawil sie mierzalny ladunek. CCD nie
    > wykrywa przeciez pojedynczych fotonow. Co innego w fotopowielaczu, gdzie

    Ponownie, to kwestia prawdopodobieństwa - nigdzie nie mówiłem, że jeden
    foton, ale też nie ma to znaczenia bo dociera ich więcej. Jak już trafią
    są skuteczniejsze.

    > Alfa o takiej energii ma zasieg kilkunastu cm w powietrzu. Ze wzgledu na

    Koledzy mówią, że kilka :) a ja praktykiem tu nie jestem.

    > energie promieniowania alfa z rozpadu toru (ok. 5MeV) jedna czastka helu
    > moze zjonizowac i w efekcie doprowadzic do emisji milionow fotonow

    Jaki jest tu mechanizm jonizacji? Nie jest to czasem kwestia energii
    kinetycznej?

    > Wlasnie nie ma takiej mozliwosci nawet teoretycznie.

    No weź - patrz wcześniejsza uwaga o prom. jonizującym.

    > fotoczula, ktora mimo wszystko jest zdecydowaine grubsza niz w CCD.
    > Izotopow emitujacych gamma w ogole sie nie stosuje, bo nawet z ekranem
    > efektywnosc rejestracji jest mala.

    CCD jest dużo czulsze od kliszy.
    T.M.F, ponownie, to są dywagacje, teoretyczne rozpatrywanie czegoś na
    podstawie niekoniecznie dobrych analogii bez konkretnych danych
    wejściowych (niechby i półempirycznych). To się pewnie da wszystko
    policzyć ale komu by się chciało. Ja się nie upieram, że to gamma, ale nie
    czuję się przekonany, że to alfa - za mało danych.

    Właściwie najprostszy sposób, który mógłby coś wnieść to ten proponowany
    przez JR - tj doswiadczalny. Zrobiłbym to trochę inaczej i walnął tuż za
    obiektyw z 1 arkusz folii aluminiowej. Chyba byłby spokój z alfa i beta?
    Jeśli by szumiało więcej niż tło a porównywalnie z poprzednimi wynikami -
    to jednak gamma. Jeśli jak tło to alfa (beta), jeśli pośrednio - to
    wszystko do kupy.

    --
    Marcin