    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: O strasznych atomach
    Date: Fri, 27 Feb 2009 10:28:00 +0100

    > Nic podobnego nie zakładam. W UPROSZCZENIU model mechanistyczny: duża
    > energia = szybciej lecąca kulka. Jeśli szybciej, to jak pacnie elektron to
    > ten ma wiekszą szansę wylecieć z atomu. W UPROSZCZENIU, proszę się nie
    > czepiać analogii.

    Owszem, ale wybije jeden elektron i poleci radosnie dalej. A ten jeden
    elektron nie bedzie mial az takiej energii zeby wybic kolejne. Natomiast
    alfa gdzie sie nie ruszy to cos wybije, w dodatku te wtorne elektrony
    beda mialy na tyle duza energie, ze wybija kolejne.

    > Ja to tu wyrażnie rozgarniczyłem. Ja się zgadzam z tym co napisałeś, ale
    > rozpatruję składową prawdopodobieństwa interakcji (niska dla gammy) i
    > składową skuteczności gdy interakcja zajdzie (wysoka dla gammy). Przy
    > mniejszej częstotliwosci światła pradopodobieństwo interakcji jest
    > wyższe, ale zdolność wybicia elektronu (jonizacji) jest niższa. Zgadza
    > się?

    Niestety nie. Najwieksza efektywnosc ma promieniowanie o dlugosci fali
    charakterystycznej dla osrodka z ktorym zachodzi interakcja. Np.
    substancje fluorescencyjne - pochlaniaja najefektywniej pewien waski
    przedzial promieniowania, jak je oswietlisz promienowaniem o wyzszej
    energii to tzw. efektywnosc kwantowa spada.
    Taki przyklad, ktory moze ci to ulatwi. W reaktorze jadrowym powstaja
    tzw. neutrony predkie, ktorych energia jest na tyle duza, ze nie moga
    oddzialywac z innymi jadrami, po prostu przelatuja jak to nasze gamma.
    Zeby zwiekszyc oddzialywanie i podtrzymac reakcje trzeba je spowolnic, w
    tym celu stosuje sie moderator. Jak myslisz, co jest skuteczniejszym
    moderatorem, olow, ktory ma ciezkie jadra, czy woda, ktora zawiera lekki
    atom wodoru (proton)?