    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: O strasznych atomach
    Date: Sat, 28 Feb 2009 07:27:53 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 27.02.2009 T.M.F. <t...@n...mp.pl> napisał/a:
    > Owszem, ale wybije jeden elektron i poleci radosnie dalej. A ten jeden
    > elektron nie bedzie mial az takiej energii zeby wybic kolejne. Natomiast
    > alfa gdzie sie nie ruszy to cos wybije, w dodatku te wtorne elektrony
    > beda mialy na tyle duza energie, ze wybija kolejne.

    Ok.

    > Niestety nie. Najwieksza efektywnosc ma promieniowanie o dlugosci fali
    > charakterystycznej dla osrodka z ktorym zachodzi interakcja. Np.
    > substancje fluorescencyjne - pochlaniaja najefektywniej pewien waski
    > przedzial promieniowania, jak je oswietlisz promienowaniem o wyzszej
    > energii to tzw. efektywnosc kwantowa spada.

    Ależ tak. Dodałeś tylko kolejną składową. Pisałem o przypadku ogólnym.
    Przypadek szczególny to np. wielokrotnie wymieniane scyntylatory.
    Pochłaniania rezonansowego w zakresie np. podczerwieni czy UV też jestem
    świadom jakby co.

    > Taki przyklad, ktory moze ci to ulatwi. W reaktorze jadrowym powstaja
    > tzw. neutrony predkie, ktorych energia jest na tyle duza, ze nie moga
    > oddzialywac z innymi jadrami, po prostu przelatuja jak to nasze gamma.

    Nic mi nie ułatwi bo cały czas mówisz o prawdopodobieństwie zajścia
    zdarzenia a ja o samym zdarzeniu. Jakby rozpatrywać to z Twojej
    perspektywy to światło w zakresie dłuższym nie UV powinno wywierać taki
    sam wpływ na matierę jak powyżej, a jakoś jednak nie jonizuje.

    > Zeby zwiekszyc oddzialywanie i podtrzymac reakcje trzeba je spowolnic, w
    > tym celu stosuje sie moderator. Jak myslisz, co jest skuteczniejszym
    > moderatorem, olow, ktory ma ciezkie jadra, czy woda, ktora zawiera lekki
    > atom wodoru (proton)?

    Znowu mówimy o czym innym. To co Ty mi odpowiadasz to jest poziom makro,
    empiryczny, opisowy zjawiska, ja serio to rozumiem. Jeśli mogę w ramach
    misji dydaktycznej na przyszłość coś zasugerować (jakby się jeszcze kiedyś
    trafiła podobna mi uparta jednostka) to takie podejscie:

    Teza: prawdopdobnie obserwowany efekt wynika z promieniowania alfa.

    Wyjaśnienie: cząstki alfa mają niską przenikliwość (głównie bo są dość
    duże) i łatwo w coś mogą trafić. Jak już trafią to spożytkowują nie tylko
    swój potencjał jonizacyjny (-2e) ale też, jeśli nie głownie, energię
    kinetyczną (wylatują z dość dużą prędkością). W efekcie takie zderzenia
    uwalnia się sporo energii w tym jakaś część w postaci światła widzialnego.
    Promieniowanie gamma czy rentgenowskie powstające w wyniku zarówno
    procesów pierwotnych (rozpad Th) jak i wtórnych (dalszy rozpad, hamowanie
    cz. alfa, beta) dociera co prawda bezpośrednio do matrycy ale
    prawdopodobieństwo interakcji z jej materiałem jest niewielkie.

    --
    Marcin