    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: O strasznych atomach
    Date: Fri, 27 Feb 2009 08:31:17 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > oko jest to (duża przenikliwość) związane z długością fali a nie
    > BEZPOŚREDNIO z energią.

    Oj, nie jesteś ;-)) Akurat długość fali promieniowania elektromagnetycznego
    jest odwrotnie proporcjonalna do energii kwantu, a więc bezposrednio związana.

    > Wydaje mi się, że mówimy o 2ch różnych rzeczach: Ty o prawdopodobieństwie
    > interakcji, ja - o samej interakcji jak już do niej dojdzie.

    Wbrew pozorom, jedno i drugie. Dlaczego zakładasz, że jak do interakcji
    dojdzie, to zostanie uwolnione dużo energii, bo czastka ma wysoka energię?
    Wcale nie. Promieniowanie X, gamma ma b. niska zdolnosc jonizacji, rozumiana
    jako gęstość jonizacji po drodze. Czyli paradoksalnie, im więskza energia tym
    większa przenikliwośc, a wiec prawdopodobienstwo rejestracji przez detektor o
    tych samych rozmiarach MALEJE. W dodatku w pojedynczych aktach oddziaływania
    tracona jest niewielka część energii cząstki i te efekty oddziaływania
    rozkładają się po całym torze.Promieniowanie korpuskularne zachowuje się
    zupełnie inaczej, przede wszystkim ma dużą gęstośc jonizacji, czyli
    prawdopodobienstwo wywołania reakcji detektora większe. No i skutecznosć
    rośnie wraz ze strata energii, więskzość jej czastki naładowane odddają w
    pobliżu granicy zasięgu.

    > Ponownie, to kwestia prawdopodobieństwa - nigdzie nie mówiłem, że jeden
    > foton, ale też nie ma to znaczenia bo dociera ich więcej. Jak już trafią
    > są skuteczniejsze.

    Własnie nie, bo wieskzośc z nich przeleci przez matryce nie oddziaływując z
    nią, tak samo, jak np.większość fotonów światła widzialnego przechodzi przez
    soczewki obiektywu.

    > CCD jest dużo czulsze od kliszy.
    > T.M.F, ponownie, to są dywagacje, teoretyczne rozpatrywanie czegoś na
    > podstawie niekoniecznie dobrych analogii bez konkretnych danych
    > wejściowych (niechby i półempirycznych). To się pewnie da wszystko
    > policzyć ale komu by się chciało. Ja się nie upieram, że to gamma, ale nie
    > czuję się przekonany, że to alfa - za mało danych.

    No własnie T.M.F. wcale nie teoretyzuje, tylko podaje przykłady z praktyki i
    tego bym sie trzymał. Jesli chodzi o gamma, to moge tylko potwierdzić,że
    grubość detektora ma zasadnicze znaczenie.
    W całej sprawie wiemy na pewno w sumie tylko tyle, ze czastki alfa nie moga
    wywolywac efektu na matrycy bezpośrednio, można więc podejrzewac scyntylację.
    Drugim źródłem może być odziaływanie promieniowania beta i ew. na końcu gamma.
    A po drodze stawiałbym jeszcze na miękkie promienie X pochodzace z procesów
    hamowania czastek alfa i beta, konwersji towarzyszącej rozpadowi toru i
    kolejnych produktów jego rozpadu, efektu Comptona itp. Chodzi o promieniowanie
    wórne z takiego zakresu widma EM,że jest w stanie np. dotrzec do matrycy, ale
    jednocześnie jest wystarczająco silnie pochłaniane [mało przenikliwe]. O
    energię do wywołania fotoefektu w krzemie bym sie nie martwił, z oczywistych
    powodów -jest jej w nadmiarze.
    Pozdrawiam
    -J.