    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <b...@g...com>
    <5c51f62e$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <5...@g...com>
    <7...@g...com>
    <1pmblnhub10i3$.8zqwk6lbawcu$.dlg@40tude.net>
    <q30iue$5ip$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Fri, 1 Feb 2019 09:42:11 +0100

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 05:46:05 +0100, HF5BS napisał(a):

    > Naładuje (wypraktykowane), ale bardzo mało. Może na światła i jedno
    > zakręcenie wystarczy...?

    > W Syrenie mierzyłem, dochodziło do ok. 14.5. Nie chciałbym, aby jakieś 16

    To byl prosty elektromagneto-mechaniczny regulator.
    Dzialal tak, jak go ktos wyregulowal, plus starzenie sprezyn,
    wypalanie stykow itp.

    Ogolnie Syrena z zapalaniem nie miala klopotow.

    > (1) z fiutkiem (z kawałkiem znaczy się), upaliło mi żarówkę w światłach,
    > zwłaszcza w środku nocy gdzieś pod Zadupicami Mniejszymi, choćby i w środku

    19V nie pali .. przynajmniej nie od razu

    > lasu w deszczową pogodę. A do tego zjarało choćby radio, że "panie, nie jedź
    > pan przez Zadupice, bo tam lokalny strumyk wywaliło i podmył drogę po
    > ulewach. Sytuacja mocno osob liwa, ale nie nierealna, jak już żzycie zdążyło
    > tu i tam pokazywać, może szczegóły były inne.

    Radia tez nie pali ... poza tym w Syrenie nie bylo radia, a w
    Zadupicach nie bylo telefonu, zeby mogli cala Polske powiadomic :-)

    O dokladne mierniki tez bylo trudno, wiec ten amperomierz to byl dobry
    pomysl ... ale w Syrenie juz go nie bylo.

    > Ty to wiesz, ja to wiem, my to wiemy. Ale czy inni wiedzą? Po co by
    > regulator zwierał wzbudzenie przy wyższych obrotach? Dla fantacji przecież
    > nie.

    Trudno mi powiedzec czy zwieral.

    > Po co je załącza przy niższych?

    To akurat wiadomo - napiecie spada, to trzeba wieksze wzbudzenie.

    > Takowoż nie jako bajeczkę dla dzieci.
    > Elektronika... Kiedyś u Ś.P. Ciotki w Ładzie, dupnęło ładowanie. Parę dni
    > tak przejeździło (dobry aku był), aż zajechał do warsztatu. Mechanik
    > stwierdził, że to regulator prądnicy AC (a niech mi który powie, że
    > alternator nie jest prądnicą, zagryzę bez litości), a może ona była DC,
    > nieważne. Że jest ten elektroniczny regulator do dupy, coś tam jeszcze się
    > mocno niepochlebnie wyraził, dał regulator elektromechaniczny i powiedział,
    > że to na lata będzie.

    Ogolnie tak. Moze niezbyt precyzyjny, ale dzialal. I mozna bylo sobie
    ustawic napiecie wedle gustu.

    Ale elektronika widac zrobila postep, bo teraz wszystkie
    elektroniczne.

    J.