-
Data: 2019-02-01 13:33:35
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Tomalo <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu piątek, 1 lutego 2019 12:55:50 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Fri, 1 Feb 2019 03:37:37 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
> >> Przeciez skoro uwazasz, ze 14V nie naladuje akumulatora do pelna, to
> >> 12V nie naladuje wcale.
> >> Po prostu - to napiecie "znamionowe". Czyli "pradnica przeznaczona do
> >> samochodow z instalacja 12V". A dokladniej "instalacji o napieciu
> >> znamionowym 12V"
> >>
> >> A tak naprawde to ~14V.
> >> Zreszta pradnica jak alternator byla regulowana - to regulator
> >> wyznaczal napiecie.
> >>
> > No wcale, wcale! Stąd już prądnic się nie stosuje, gdyż prądnica o
> > mocy 1 czy 2 kW do współczesnego samochodu miałaby wielkość 2x
> > większą niż tej samej mocy alternator. Prądnica na biegu jałowym
> > wyciągała przeciętnie 12,8-13,2 V stąd powszechnie się mówi że
> > prądnica jest dwunastowoltowa. Natomiast alternator na biegu
> > jałowym wyciąga 14,2-14,4 V stąd się mówi i pisze na alternatorze
> > 14 V.
>
> I co - w ciezarowkach pradnic nie bylo, bo nie da sie zrobic 24V?
> To trzeba zrobic zrobic 14.4V, skoro taka potrzebna.
>
> Niestety - immanentna cecha pradnic, w tym i alternatorow, jest
> zaleznosc napiecia od obrotow.
> A ze w samochodzie zakres obrotow szeroki, to potrzebny jest
> regulator.
>
> Oba rodzaje maja swoje charakterystki i to juz od konstruktora zalezy
> czy da odpowiednio duza, czy szkoda mu miejsca/masy, wiec zalozy, ze
> samochod jezdzi a nie stoi, wiec na wolnych obrotach pradu dla
> wszystkich nie musi starczyc.
>
Zalety alternatorów:
- rozpoczyna dostarczanie mocy przy znacznie mniejszej prędkości obrotowej niż
prądnica
- większy zakres prędkości obrotowych w których alternator może pracować z uwagi na
brak komutatora
- większa moc niż prądnica o podobnych wymiarach
- większa maksymalna prędkość obrotowa - do 15000 obr/min (krótkotrwale do 20000
obr/min)
- samoczynne ograniczenie prądu obciążenia (pobieranego z alternatora)
- biegunowość napięcia niezależnie od kierunku obrotów
- duża niezawodność i trwałość ograniczona jedynie żywotnością łożysk
- uproszczona budowa regulatora - brak wyłącznika zwrotnego i ogranicznika prądu)
- możliwość stosowania akumulatorów o mniejszej pojemności
"Prądnice prądu stałego obecnie są stosowane rzadko gdyż, czas pracy silnika
spalinowego w stanie jałowym, przy ruchu samochodu osobowego w mieście dochodzi do
40% całego czasu pracy, a w przypadku autobusów miejskich do 60% całego czasu pracy.
Prądnica prądu stałego nie może zapewnić oddawania dostatecznej ilości energii
elektrycznej w stanie jałowym silnika, co jest spowodowane tym, że współczesne
silniki samochodowe mają duży zakres zmian prędkości obrotowej. Prądnica, bowiem,
która ma oddawać energię w stanie jałowym silnika
spalinowego, nie może niezawodnie pracować przy prędkości maksymalnej, gdyż pojawiają
się znaczne trudności związane m.in. z komutacją.
Przy pracy silnika w stanie jałowym alternator może zasilać odbiorniki elektryczne,
natomiast w przypadku zainstalowania prądnicy prądu stałego odbiorniki są zasilane z
akumulatora. Moc na jednostkę masy, otrzymana z prądnicy prądu stałego, jest
niewielka i wynosi 40÷70 W/kg. W przypadku stosowania alternatorów przy takiej samej
objętości i masie otrzymuje się maszynę o 2÷3 razy większej mocy. Moc na jednostkę
masy uzyskana z alternatora o klasycznej budowie wynosi 100÷200 W/kg. Jeszcze
korzystniejsze wskaźniki objętości i mocy na jednostkę masy otrzymuje się w przypadku
alternatorów kompaktowych.
Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardziej niezawodny od prądnicy prądu
stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze są w stojanie a
nie w wirniku, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora.
Obecnie alternatorów używa się znacznie częściej niż prądnic, ponieważ są od nich
znacznie lżejsze i zdolne do wytwarzania prądu już przy niewielkiej prędkości
obrotowej wirnika.
Istotną zaletą alternatora nad prądnicą prądu stałego jest wysoki wskaźnik
wykorzystania masy w stosunku do generowanej mocy i
możliwość znacznego obciążenia prądowego."
Następne wpisy z tego wątku
- 01.02.19 15:49 J.F.
- 01.02.19 20:18 HF5BS
- 01.02.19 20:40 HF5BS
- 01.02.19 20:58 HF5BS
- 01.02.19 21:02 J.F.
- 01.02.19 21:20 HF5BS
- 01.02.19 23:56 gienek
- 02.02.19 00:09 J.F.
- 02.02.19 11:04 Paweł Pawłowicz
- 02.02.19 14:24 Tomalo
- 02.02.19 14:32 Tomalo
- 02.02.19 16:38 RoMan Mandziejewicz
- 02.02.19 17:48 Tomalo
- 03.02.19 19:03 J.F.
- 03.02.19 19:15 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
- Podnieść masę o 0.6V
- Moduł BT BLE 5.0
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Gdańsk => Application Security Engineer <=
- 2025-01-13 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=
- 2025-01-13 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11