-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: ks <k...@g...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
Date: Thu, 4 Oct 2018 11:02:42 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 62
Message-ID: <pp4kvo$l5e$1@node2.news.atman.pl>
References: <pojang$rmr$1@node2.news.atman.pl> <povqe2$20t$1@node1.news.atman.pl>
<pp0h3r$np3$1@node1.news.atman.pl>
<y4lsectn5m4z$.sevymonif77d.dlg@40tude.net>
<pp26da$ahv$1@node1.news.atman.pl>
<1...@g...com>
NNTP-Posting-Host: 94.124.6.200
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1538643768 21678 94.124.6.200 (4 Oct 2018 09:02:48 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 4 Oct 2018 09:02:48 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.9.1
In-Reply-To: <1...@g...com>
Content-Language: pl
X-Antivirus: Avast (VPS 181003-20, 2018-10-03), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2640898
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018.10.03 o 15:49, s...@g...com pisze:
> W dniu środa, 3 października 2018 05:41:48 UTC-5 użytkownik ks napisał:
>> W dniu 2018.10.02 o 22:35, Tomasz Pyra pisze:
>>> Natomiast te sławne "niuty" takie proste w liczeniu już nie są, bo nawet w
>>> obrębie jednego modelu, bardzo podobnej masie Golf 3 2.8VR6 ma 235Nm i 7.6s
>>> do 100km/h, a 1.9TDI też ma 235Nm i 11.0s.
>>> W dodatku rowerzysta ma "niutów" jeszcze więcej - mniej-wiecej tyle samo co
>>> bolid F1 ;)
>>>
>>
>> Akurat tutaj mamy prosto - moment silnika dla disela idzie przez inne
>> przełożenie i na kołach ma 2/3 mocy benzynówki. U twórcy wątku było inaczej, bo
>> moce aut były zbliżone (a w rezultacie momenty silników bardzo różne) i
>> rezultacie na kołach było +- to samo, więc ścigali się mniejwięcej równo.
>>
>> Ale jeszcze jedna rzecz o której nikt nie wspominal: swoboda w zmianie obrotów
>> samego silnika. Weźmy np 600km ferrari i 600km diesla. Diesel z jest mocny, ale
>> ciężki 'w środku', bo ma wyższy moment obrotowy i działają większe siły i musi
>> być mocniej zbudowany, w rezultacie cykl od 800 do 3000 i spowrotem do 800
>> obrotów zajmuje ze 3sekuny. Może uciągnąć wagon, ale nawet bez obciążenia nie
>> rozpędzisz się nim szybko i nie zmienisz szybko biegu. Leciutki silnik ferrari
>> rozkręca się 'na luzie' od 2000 do 7000 do 2000 w 1-2 sekundy, bo ruchome części
>> ważą 1/5 tego co w diselu. Możesz wykorzystać pełny zakres obrotów i moc silnika
>> z dwóch biegów w 3-4 sekundy. No i biorąc pod uwagę niska masę samochodu i
>> ogólnie dużą moc masz przyspieszenie do 100km/h w 3,5s. Diesel ledwo w tym
>> czasie osiągnie z 50 km/h i zaczniesz zmieniać bieg. Fakt, że do tego disela
>> możesz doczepić wagon węgla i przyspieszenie się znacząco nie zmieni,
>
> Ale zdecyduj sie, Waga silnika i osprzetu to nie wagon a wg ciebie raz
przyspieszenie zmienia a raz nie.
> Zdecyduj sie bo sie kupy nie trzyma.
dla mnie jest ok. diesel o identycznym jak benzyna czasie do 100 ma większy
moment obrotowy i nadrabia w czasie przyspieszania, ale traci w czasie zmiany
biegów. Z powodu straty na biegach diesel musi dawać więcej mocy na koła, czyli
dodanie tej samej masy mniej obciąży disela, stąd mniejsze straty na
przyspieszeniu. Taka mam intuicję i moje doświadczenia z samochodami
potwierdzają - moja benzynka po załadowaniu 4 osobami znacząco zmniejsza
przyspieszenie, ale jak miałem kiedyś (równocześnie z tą benzyną) disela, to
ilość osób w środku nie miała żadnego znaczenia na przyspieszenie, tak samo jak
to, czy jadę pod górę czy po prostym :) po prostu ten silnik moc miał, ale wolno
się rozkręcał i obroty wolno spadały...
Może współczesne disele osobowe jak te z przykładów w innej gałęzi wątku takiego
efektu nie będą mieć, ale te stare na pewno.
>
> A LMP1 audi z LeMans niejako przeczy calemu wywodowi.
> Zreszta pojawienie sie turbodizli w innych wyscigach tez nieco podkopuje obraz
dizla jako niesportowego silnika.
>
Przecież piszę, że nie całego silnika tylko ruchomych części... żeby mieć tą
samą prędkość i moc na kołach przy niższych obrotach max wału w diselu trzeba
wałem napędzać przekładnię o mniejszym przełożeni, czyli trzeba wałem mocniej
kręcić, więc sam wał i cały osprzęt musi być znosić większe obciążenia, a
najprościej zrobić go z większej ilości materiału, więc w sumie cały układ
będzie cięższy. O ile rozpędzić go możesz szybko, bo masz moc, to nie ma chyba w
silniku niczego, co by go hamowało poza oporami i sprężaniem, więc musisz
odczekać aż oborty same spadną do poziomu kolejnego biegu, bo kołami to raczej
nie chcemy hamować. W tym czasie benzynowy silnik zdąży już zapiąć i dokręcić do
końca następny bieg :)
A LMP1 to tylko dowód na to, że zrobienie lekkiego w środku disela jest możliwe,
tylko trzeba użyć innych materiałów, co we wyścigach jest ok, bo koszty się nie
liczą. A generalnie całą ta ścieżkę rozwoju lekkich diseli właśnie zamykają, bo
disele idą w piach...
pozdrawiam Krzysiek
Następne wpisy z tego wątku
- 04.10.18 11:06 ks
- 04.10.18 11:40 J.F.
- 04.10.18 12:45 J.F.
- 04.10.18 12:46 robot
- 04.10.18 13:28 LordBluzg(R)
- 04.10.18 13:53 J.F.
- 04.10.18 20:16 Marek S
- 04.10.18 20:29 Marek S
- 04.10.18 21:15 Tomasz Pyra
- 05.10.18 00:16 LordBluzg(R)
- 05.10.18 10:03 J.F.
- 05.10.18 11:33 ks
- 05.10.18 12:00 ks
- 05.10.18 12:11 J.F.
- 05.10.18 12:17 ks
Najnowsze wątki z tej grupy
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
Najnowsze wątki
- 2024-12-27 Rzeszów => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-27 Kraków => Application Security Engineer <=
- 2024-12-27 Gorzów Wielkopolski => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2024-12-27 Wrocław => Solution Architect (Java background) <=
- 2024-12-27 kladka Zagorze
- 2024-12-27 Poznań => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-27 Gdańsk => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-27 Katowice => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-27 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-27 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2024-12-27 Warszawa => Administrator Bezpieczeństwa IT <=
- 2024-12-27 zasniecie
- 2024-12-27 Kraków => Key Account Manager <=
- 2024-12-26 zapora Zagorze
- 2024-12-26 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=