-
Data: 2018-10-04 21:15:03
Temat: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Thu, 4 Oct 2018 20:29:10 +0200, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-10-02 o 22:35, Tomasz Pyra pisze:
>
>>
>>> Gdzieś napisali obrazowo, że KM to przyspieszenie a Nm to siła uciągu.
>>
>> To musiało być na tej samej stronie gdzie było o płaskiej ziemii i
>> szczepionkach służących do depopulacji planety ;)
>
> Tak też założyłem - dlatego przestałem czytać.
>
>>> Jakim cudem zatem masę 1800kg
>>> rozpędzam do setki poniżej 7s? Nie mam pojęcia.
>>
>> No to żeby pojęcie jakieś się pojawiło myśl wyłącznie o mocy silnika.
>> Moc przy obrotach z którymi akurat jedziesz.
>> Wymiar mocy bardzo ładnie z grubsza determinuje zarówno przyspieszenie
>> (jako stosunek mocy do masy) i prędkość maksymalną (jako pierwiastek
>> stosunku mocy do oporu aerodynamicznego).
>
> Jest jeszcze jedna rzecz. Nie jeden raz słyszałem w warsztatach
> samochodowych o tym, że zwraca się uwagę na "płaskość" charakterystyki
> Nm. Jaki to ma sens (o ile w ogóle) skoro i tak moc się liczy? Jeśli moc
> = moment * obroty to wynika z tego, że przyrost mocy z obrotami będzie
> liniowo rosnący przy płaskiej charakterystyce Nm.
Dokładnie, dlatego równy moment w szerokim zakresie obrotów, to ogólnie
silnik mało elastyczny, wymagający do pracy skrzyni biegów - właśnie
dlatego że dużą moc uzyskuje tylko przy wysokich obrotach.
Jest to typowa charakterystyka silnika spalinowego gdzie ten moment wynika
z ograniczenia ilości mieszanki pojemnością silnika (razy ciśnienie
doładowania) i tego że jedyna opcja na zwiększenie mocy, to robienie tego
częściej (czyli zwiększanie obrotów).
Oczywiście nadal bardziej elastyczny jest ten z płaskim wykresem momentu,
od takiego gdzie ten moment rośnie wraz z obrotami.
> Tymczasem byłoby
> idealnie aby Nm spadały wraz z obrotami - to wtedy mielibyśmy cały czas
> pełną dostępną moc. A więc odwrotnie do powyższego fetyszu mechaników.
To by było bardzo idealnie :)
Mniej-więcej tak właśnie jest w przypadku napędu elektrycznego, dlatego
Tesla nie potrzebuje skrzyni biegów.
Natomiast fetysz mechaników bierze się z istotnej wyższości momentu
stałego, nad momentem rosnącym (czyli mającym w ogóle bardzo słaby dół).
Natomiast moment opadający w przypadku silników spalinowych
charakterystyczny jest dla jednostki z jakąś niewydolnością układu
dolotowego, w którym po prostu ciśnienie w kolektorze spada wraz ze
wzrostem obrotów.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.10.18 00:16 LordBluzg(R)
- 05.10.18 10:03 J.F.
- 05.10.18 11:33 ks
- 05.10.18 12:00 ks
- 05.10.18 12:11 J.F.
- 05.10.18 12:17 ks
- 05.10.18 12:31 J.F.
- 05.10.18 17:02 Marek S
- 05.10.18 17:07 Marek S
- 08.10.18 10:57 ks
- 08.10.18 11:01 ks
- 08.10.18 11:20 J.F.
- 08.10.18 11:23 J.F.
- 08.10.18 14:25 LordBluzg(R)
- 08.10.18 21:47 PiteR
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nowy VW 208 :-)
- ile Tesla ma gwarancji?
- OT Silnik sie przegrzewa
- Zakaz wjazdu
- Nie zawsze wchodzi jedynka
- Samochody na wodę
- miszczowie parkowania
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Tesla na złom
- Nie matura lecz chęć szczera ...
- Najlepszy akumulator 12V
- Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- silnik-chwilówka
Najnowsze wątki
- 2025-03-23 Nowy VW 208 :-)
- 2025-03-23 ile Tesla ma gwarancji?
- 2025-03-22 OT Silnik sie przegrzewa
- 2025-03-22 Przenoszenie przez wifi na nowego Androida
- 2025-03-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-03-22 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-22 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-22 Warszawa => NMS System Administrator <=
- 2025-03-22 Warszawa => Analityk IT (projekty z obszaru telco) <=
- 2025-03-22 Orzeczenie TSUE
- 2025-03-22 Warszawa => Operations Support Systems (OSS) Team Leader <=
- 2025-03-22 Warszawa => Scrum Master <=
- 2025-03-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-03-22 Warszawa => BI Developer / Analityk BI <=
- 2025-03-22 Warszawa => IT Recruiter <=