-
Data: 2018-10-04 21:15:03
Temat: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Thu, 4 Oct 2018 20:29:10 +0200, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-10-02 o 22:35, Tomasz Pyra pisze:
>
>>
>>> Gdzieś napisali obrazowo, że KM to przyspieszenie a Nm to siła uciągu.
>>
>> To musiało być na tej samej stronie gdzie było o płaskiej ziemii i
>> szczepionkach służących do depopulacji planety ;)
>
> Tak też założyłem - dlatego przestałem czytać.
>
>>> Jakim cudem zatem masę 1800kg
>>> rozpędzam do setki poniżej 7s? Nie mam pojęcia.
>>
>> No to żeby pojęcie jakieś się pojawiło myśl wyłącznie o mocy silnika.
>> Moc przy obrotach z którymi akurat jedziesz.
>> Wymiar mocy bardzo ładnie z grubsza determinuje zarówno przyspieszenie
>> (jako stosunek mocy do masy) i prędkość maksymalną (jako pierwiastek
>> stosunku mocy do oporu aerodynamicznego).
>
> Jest jeszcze jedna rzecz. Nie jeden raz słyszałem w warsztatach
> samochodowych o tym, że zwraca się uwagę na "płaskość" charakterystyki
> Nm. Jaki to ma sens (o ile w ogóle) skoro i tak moc się liczy? Jeśli moc
> = moment * obroty to wynika z tego, że przyrost mocy z obrotami będzie
> liniowo rosnący przy płaskiej charakterystyce Nm.
Dokładnie, dlatego równy moment w szerokim zakresie obrotów, to ogólnie
silnik mało elastyczny, wymagający do pracy skrzyni biegów - właśnie
dlatego że dużą moc uzyskuje tylko przy wysokich obrotach.
Jest to typowa charakterystyka silnika spalinowego gdzie ten moment wynika
z ograniczenia ilości mieszanki pojemnością silnika (razy ciśnienie
doładowania) i tego że jedyna opcja na zwiększenie mocy, to robienie tego
częściej (czyli zwiększanie obrotów).
Oczywiście nadal bardziej elastyczny jest ten z płaskim wykresem momentu,
od takiego gdzie ten moment rośnie wraz z obrotami.
> Tymczasem byłoby
> idealnie aby Nm spadały wraz z obrotami - to wtedy mielibyśmy cały czas
> pełną dostępną moc. A więc odwrotnie do powyższego fetyszu mechaników.
To by było bardzo idealnie :)
Mniej-więcej tak właśnie jest w przypadku napędu elektrycznego, dlatego
Tesla nie potrzebuje skrzyni biegów.
Natomiast fetysz mechaników bierze się z istotnej wyższości momentu
stałego, nad momentem rosnącym (czyli mającym w ogóle bardzo słaby dół).
Natomiast moment opadający w przypadku silników spalinowych
charakterystyczny jest dla jednostki z jakąś niewydolnością układu
dolotowego, w którym po prostu ciśnienie w kolektorze spada wraz ze
wzrostem obrotów.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.10.18 00:16 LordBluzg(R)
- 05.10.18 10:03 J.F.
- 05.10.18 11:33 ks
- 05.10.18 12:00 ks
- 05.10.18 12:11 J.F.
- 05.10.18 12:17 ks
- 05.10.18 12:31 J.F.
- 05.10.18 17:02 Marek S
- 05.10.18 17:07 Marek S
- 08.10.18 10:57 ks
- 08.10.18 11:01 ks
- 08.10.18 11:20 J.F.
- 08.10.18 11:23 J.F.
- 08.10.18 14:25 LordBluzg(R)
- 08.10.18 21:47 PiteR
Najnowsze wątki z tej grupy
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
Najnowsze wątki
- 2025-03-08 Cięcie wysokich tui
- 2025-03-08 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-03-08 Prawo "gminne"
- 2025-03-08 Warszawa => Senior Recruiter <=
- 2025-03-08 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-08 Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-07 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-07 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS