  • Data: 2018-10-04 21:15:03
    Temat: Re: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 4 Oct 2018 20:29:10 +0200, Marek S napisał(a):

    > Tak też założyłem - dlatego przestałem czytać.

    > Jest jeszcze jedna rzecz. Nie jeden raz słyszałem w warsztatach
    > samochodowych o tym, że zwraca się uwagę na "płaskość" charakterystyki
    > Nm. Jaki to ma sens (o ile w ogóle) skoro i tak moc się liczy? Jeśli moc
    > = moment * obroty to wynika z tego, że przyrost mocy z obrotami będzie
    > liniowo rosnący przy płaskiej charakterystyce Nm.

    Dokładnie, dlatego równy moment w szerokim zakresie obrotów, to ogólnie
    silnik mało elastyczny, wymagający do pracy skrzyni biegów - właśnie
    dlatego że dużą moc uzyskuje tylko przy wysokich obrotach.

    Jest to typowa charakterystyka silnika spalinowego gdzie ten moment wynika
    z ograniczenia ilości mieszanki pojemnością silnika (razy ciśnienie
    doładowania) i tego że jedyna opcja na zwiększenie mocy, to robienie tego
    częściej (czyli zwiększanie obrotów).

    Oczywiście nadal bardziej elastyczny jest ten z płaskim wykresem momentu,
    od takiego gdzie ten moment rośnie wraz z obrotami.

    > Tymczasem byłoby
    > idealnie aby Nm spadały wraz z obrotami - to wtedy mielibyśmy cały czas
    > pełną dostępną moc. A więc odwrotnie do powyższego fetyszu mechaników.

    To by było bardzo idealnie :)
    Mniej-więcej tak właśnie jest w przypadku napędu elektrycznego, dlatego
    Tesla nie potrzebuje skrzyni biegów.

    Natomiast fetysz mechaników bierze się z istotnej wyższości momentu
    stałego, nad momentem rosnącym (czyli mającym w ogóle bardzo słaby dół).

    Natomiast moment opadający w przypadku silników spalinowych
    charakterystyczny jest dla jednostki z jakąś niewydolnością układu
    dolotowego, w którym po prostu ciśnienie w kolektorze spada wraz ze
    wzrostem obrotów.