eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNowe opony, a ośRe: Nowe opony, a ooe
  • Data: 2011-04-09 10:00:21
    Temat: Re: Nowe opony, a ooe
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2011-04-09 05:46, JAM pisze:
    > On Apr 8, 3:38 pm, J.F.<j...@p...onet.pl> wrote:
    >>
    >> Jacku, a to nie jest tak ze to o czym piszesz dotyczy naprawde duzych
    >> predkosci na suchym asfalcie, a wtedy zuzyte opony okazuja sie calkiem
    >> dobre ?
    >>
    >> J.
    >
    > Predkosc krytyczna zalezy oczywiscie od stopnia nadsterownosci. W
    > rzeczewistych pojazdach i warunkach przy bardzo zlym doborze opon moze
    > wystapic nawet przy 100 km/h. Jest to jedna z przyczyn dlaczego
    > homologacja w wiekszosci panstw uprzemyslowionych wymaga od pojazdu
    > aby byl podsterowny i to w okreslonym minimum procencie. Pojazd zbyt
    > bliski neutralnosci lub nadsterowny nie dostanie wogole homologacji.
    > Czasami niektorzy dziennikarze pisza o pojazdach, ze sa "neutralne"
    > lub lekko nadsterowne. To najczesciej ich zludzenie. Po prostu jada
    > pojazdem, ktorzy jest blizej granicy homologacji niz samochody
    > konkurencji.

    Oczywiście - gdyby sobie ktoś chciał wyobrazić prawdziwą nadsterowność,
    to samochód podsterowny to taki w którym na szybko przejeżdżanym lewym
    łuku trzyma się kierownice skręconą w lewo. W neutralnym po złożeniu
    samochodu do zakrętu, cały łuk pokonuje się trzymając kierownicę prosto.
    A w nadsterownym na zakręcie w lewo, trzyma się ją cały czas skręconą w
    prawo.


    > Zuzyte opony rzadko maja lepsza przyczepnosc niz nowe na suchym
    > asfalcie. Opony wyscigowe sa specjalnie konstruowane tak aby przy
    > gladkim biezniku mialy wyjatkowo dobra przyczepnosc i wtedy
    > rzeczewiscie uzyskuje sie lepsza przyczepnosc niz z bieznikiem we
    > "wzorki". ale to raczej nie dotyczy zwyklych opon dla normalnych
    > pojazdow.

    No tu akurat jest odwrotnie.
    Dlatego stosując opony cywilne w sporcie, często pozbawia się je celowo
    jakiejś tam części bieżnika, żeby poprawić ich osiągi na nawierzchniach
    gdzie nie ma dużej warstwy wody.
    Bo wysoki bieżnik opony gęsto usianej rowkami podatny jest na gięcie się
    przy obciążeniach - i pewnie z powodu tego zjawiska opony ząbkują.

    Natomiast bieżnik opony sportowej na takie warunki, to slick albo
    semislick, gdzie bieżnik to dużo gumy i mało rowków, i bieżnik gnie się
    mniej - szorstkowanie takich opon robią chyba tylko ci którzy mają za
    dużo pieniędzy :)

    Co do wrażeń z jazd testowych, to objawia się to dokładnie tak jak
    piszesz - powyżej jakiejś prędkości samochód z dużo nowszymi oponami z
    tyłu niż z przodu zaczyna w zakręcie być nadsterowny.
    To są oczywiście prędkości duże (takie gdzie na zakręcie skręt przednich
    kół jest minimalny i nie powoduje znacząco większego ich obciążenia),
    ale tym zjawisko bardziej niebezpieczne.

    Bo przy dużych prędkościach, mało kto ma możliwość zapoznać się z
    zachowaniem samochodu jadącego na krawędzi.
    Zazwyczaj z takimi prędkościami jeździ się albo prosto, albo po
    delikatnych łukach.
    I jak w tych warunkach dojdzie do konieczności wykonania nagłego
    manewru, to tył odjedzie zaskakując kierowce. A opanowanie latającego
    tyłu przy prędkości stukilkudziesięciu km/h to już zadanie ciężkie,
    które ma spore szanse zakończyć się tragicznie.

    I dlatego uważam że jeżeli już ktoś musi jeździć na 2 nowych i 2
    starych, to przynajmniej ze świadomością tego. A ja osobiście wolałbym
    żeby mi tył uciekł w deszczu przy 70km/h, niż na suchym asfalcie przy
    150km/h.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: