-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lub
lin.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!newsgate.news.xs4all.nl!194.109.133.84.MIS
MATCH!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed5.news.xs4all.nl!xs4all!news.glorb.com!border3
.nntp.dca.giganews.com!border1.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!nx02.iad
01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Sat, 09 Apr 2011 10:00:21 +0200
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.15) Gecko/20110303
Thunderbird/3.1.9
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Nowe opony, a ooe
References: <inei20$b4k$1@sunflower.man.poznan.pl> <inej8d$sf8$1@news.onet.pl>
<info83$gj5$1@inews.gazeta.pl>
<e...@p...googlegroups.com>
<v...@4...com>
<7...@f...googlegroups.com>
In-Reply-To: <7...@f...googlegroups.com>
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 68
Message-ID: <4da01214$0$2458$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.11.74.39
X-Trace: 1302336021 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2458 83.11.74.39:8671
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2361276
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2011-04-09 05:46, JAM pisze:
> On Apr 8, 3:38 pm, J.F.<j...@p...onet.pl> wrote:
>>
>> Jacku, a to nie jest tak ze to o czym piszesz dotyczy naprawde duzych
>> predkosci na suchym asfalcie, a wtedy zuzyte opony okazuja sie calkiem
>> dobre ?
>>
>> J.
>
> Predkosc krytyczna zalezy oczywiscie od stopnia nadsterownosci. W
> rzeczewistych pojazdach i warunkach przy bardzo zlym doborze opon moze
> wystapic nawet przy 100 km/h. Jest to jedna z przyczyn dlaczego
> homologacja w wiekszosci panstw uprzemyslowionych wymaga od pojazdu
> aby byl podsterowny i to w okreslonym minimum procencie. Pojazd zbyt
> bliski neutralnosci lub nadsterowny nie dostanie wogole homologacji.
> Czasami niektorzy dziennikarze pisza o pojazdach, ze sa "neutralne"
> lub lekko nadsterowne. To najczesciej ich zludzenie. Po prostu jada
> pojazdem, ktorzy jest blizej granicy homologacji niz samochody
> konkurencji.
Oczywiście - gdyby sobie ktoś chciał wyobrazić prawdziwą nadsterowność,
to samochód podsterowny to taki w którym na szybko przejeżdżanym lewym
łuku trzyma się kierownice skręconą w lewo. W neutralnym po złożeniu
samochodu do zakrętu, cały łuk pokonuje się trzymając kierownicę prosto.
A w nadsterownym na zakręcie w lewo, trzyma się ją cały czas skręconą w
prawo.
> Zuzyte opony rzadko maja lepsza przyczepnosc niz nowe na suchym
> asfalcie. Opony wyscigowe sa specjalnie konstruowane tak aby przy
> gladkim biezniku mialy wyjatkowo dobra przyczepnosc i wtedy
> rzeczewiscie uzyskuje sie lepsza przyczepnosc niz z bieznikiem we
> "wzorki". ale to raczej nie dotyczy zwyklych opon dla normalnych
> pojazdow.
No tu akurat jest odwrotnie.
Dlatego stosując opony cywilne w sporcie, często pozbawia się je celowo
jakiejś tam części bieżnika, żeby poprawić ich osiągi na nawierzchniach
gdzie nie ma dużej warstwy wody.
Bo wysoki bieżnik opony gęsto usianej rowkami podatny jest na gięcie się
przy obciążeniach - i pewnie z powodu tego zjawiska opony ząbkują.
Natomiast bieżnik opony sportowej na takie warunki, to slick albo
semislick, gdzie bieżnik to dużo gumy i mało rowków, i bieżnik gnie się
mniej - szorstkowanie takich opon robią chyba tylko ci którzy mają za
dużo pieniędzy :)
Co do wrażeń z jazd testowych, to objawia się to dokładnie tak jak
piszesz - powyżej jakiejś prędkości samochód z dużo nowszymi oponami z
tyłu niż z przodu zaczyna w zakręcie być nadsterowny.
To są oczywiście prędkości duże (takie gdzie na zakręcie skręt przednich
kół jest minimalny i nie powoduje znacząco większego ich obciążenia),
ale tym zjawisko bardziej niebezpieczne.
Bo przy dużych prędkościach, mało kto ma możliwość zapoznać się z
zachowaniem samochodu jadącego na krawędzi.
Zazwyczaj z takimi prędkościami jeździ się albo prosto, albo po
delikatnych łukach.
I jak w tych warunkach dojdzie do konieczności wykonania nagłego
manewru, to tył odjedzie zaskakując kierowce. A opanowanie latającego
tyłu przy prędkości stukilkudziesięciu km/h to już zadanie ciężkie,
które ma spore szanse zakończyć się tragicznie.
I dlatego uważam że jeżeli już ktoś musi jeździć na 2 nowych i 2
starych, to przynajmniej ze świadomością tego. A ja osobiście wolałbym
żeby mi tył uciekł w deszczu przy 70km/h, niż na suchym asfalcie przy
150km/h.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.04.11 12:11 Robert Rędziak
- 09.04.11 19:33 Artur Maśląg
- 09.04.11 19:58 JAM
- 09.04.11 21:17 J.F.
- 09.04.11 22:43 Tomasz Pyra
- 09.04.11 23:56 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 10.04.11 00:49 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 10.04.11 03:06 JAM
- 12.04.11 06:37 Filip KK
- 12.04.11 06:51 Filip KK
- 12.04.11 06:54 Filip KK
- 12.04.11 06:55 Filip KK
- 12.04.11 13:37 MarcinJM
- 12.04.11 19:29 JAM
- 12.04.11 20:39 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
Najnowsze wątki
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-20 "betamaxy" i inne voip-y dzisiaj
- 2024-11-21 Strach się bać
- 2024-11-21 Koniec smrodów
- 2024-11-20 Krematorium
- 2024-11-20 Taki tam szkolny problem...
- 2024-11-20 LIR2032 a ML2032
- 2024-11-20 SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- 2024-11-21 Środa Wielkopolska => Konsultant SAP <=
- 2024-11-21 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-21 Wrocław => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-21 Kraków => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-21 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=