-
Data: 2011-04-09 22:43:18
Temat: Re: Nowe opony, a ooe
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-04-09 19:58, JAM pisze:
> On Apr 9, 4:00 am, Tomasz Pyra<h...@s...spam.spam> wrote:
>>
>> No tu akurat jest odwrotnie.
>> Dlatego stosując opony cywilne w sporcie, często pozbawia się je celowo
>> jakiejś tam części bieżnika, żeby poprawić ich osiągi na nawierzchniach
>> gdzie nie ma dużej warstwy wody.
>> Bo wysoki bieżnik opony gęsto usianej rowkami podatny jest na gięcie się
>> przy obciążeniach - i pewnie z powodu tego zjawiska opony ząbkują.
>
> Bardzo mocno zalezy to od nawierzchni i tego czy jest sucha czy mokra.
Oczywiście.
Zużyte opony są lepsze na suchym, nowe na mokrym.
Generalnie zgadzam się że lepsze powinny być z tyłu, tyle że powstaje
ten problem, że w zależności od warunków zmienia im się ta lepszość.
>> I dlatego uważam że jeżeli już ktoś musi jeździć na 2 nowych i 2
>> starych, to przynajmniej ze świadomością tego. A ja osobiście wolałbym
>> żeby mi tył uciekł w deszczu przy 70km/h, niż na suchym asfalcie przy
>> 150km/h.- Hide quoted text -
>
> Nie doradzaj tego innym bo to zla rada. Samochody nadsterowne sa
> bardzo niebezpieczne i dla wielu moga oznaczac powazny wypadek. Na
> mokrej nawierzchni o taki wypadek na dodatek znacznie latwiej.
Nie jest to też takie binarne.
Statystyki mówią że najgorsze wypadki to sucha jezdnia, a bezpieczny
samochód powinien być sterowny przede wszystkim w tych niebezpiecznych
warunkach.
Kolejna sprawa to ta nadsterowność i podsterowność.
Tak jak piszesz - samochody są podsterowne.
Ale suchy parametr to nie wszystko - istotne jest raczej to jak samochód
zachowa się w "próbie łosia" niż statycznym łuku, a tu już nawet
podsterowny samochód umie wypiąć tył.
A generalnie im samochód jedzie szybciej i po bardziej przyczepnej
nawierzchni, tym staje się bardziej podatny na wytrącenie tyłu z równowagi.
W praktyce może się okazać, że na mokrym przy niższych prędkościach,
nawet z tymi starszymi oponami z tyłu, naturalna podsterowność samochodu
nadal przeważa i samochód jedzie stabilnie. Tak naprawdę dopiero
aquaplanning tu wybije tył z równowagi (co zresztą z tyłu dzieje się
najpierw nawet jak są 4 równe opony).
A na suchej nawierzchni, przy dużej prędkości, nowe opony z tyłu mogą
się okazać słabsze niż przednie i wytrącić tył z toru jazdy.
I piszę powyższe na podstawie moich konkretnych doświadczeń.
Kupiłem nowy samochód który miał dwie opony już łyse. Kupiłem chwilowo
tylko dwie nowe (takie same jak stare, tylko nowe).
Jako że samochód nowy, nieogarnięty i w dodatku z tych bardziej
"neutralnych", to nowe poszły do tyłu - zgodnie z teorią.
I dokładnie okazało się to co piszę - przy wyższych prędkościach na
suchym bywały takie atrakcje:
http://www.youtube.com/watch?v=WBNJof102sA&t=1m00s
Po zamianie przód<->tył samochód przestał być nerwowy przy dużych
prędkościach, natomiast jeździłem nim tak jeszcze jakiś czas, również po
mokrym, śniegu i lodzie (a opony letnie), całkiem szybko na sportowych
treningach i żadnych niebezpiecznie nadsterownych ciągot samochodu nie
zauważyłem, pomimo że nowe opony były z przodu.
Oczywiście dopiero dokupienie kolejnych 4 nowych opon spowodowało że
samochód jeździ teraz tak jak powinien :)
Następne wpisy z tego wątku
- 09.04.11 23:56 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 10.04.11 00:49 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 10.04.11 03:06 JAM
- 12.04.11 06:37 Filip KK
- 12.04.11 06:51 Filip KK
- 12.04.11 06:54 Filip KK
- 12.04.11 06:55 Filip KK
- 12.04.11 13:37 MarcinJM
- 12.04.11 19:29 JAM
- 12.04.11 20:39 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 20:42 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 20:59 Michał Baszyński
- 12.04.11 20:58 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 21:00 Adam Płaszczyca
- 12.04.11 21:01 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
Najnowsze wątki
- 2025-01-30 Gdańsk => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-30 Zielona Góra => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-30 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-30 DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- 2025-01-30 Błonie => Administrator systemów <=
- 2025-01-30 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-30 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-30 Faktura z czech.
- 2025-01-29 "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- 2025-01-29 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-29 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-29 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-29 Poznań => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-29 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-01-29 Warszawa => Junior Rekruter <=