  • Data: 2010-09-11 19:20:52
    Temat: Re: Neon - gazowa ciekawostka
    Od: "PcmOL" <...@...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Ja nie mam na co narzekać. Do dziś uważam, że program nauczania fizyki
    > był wtedy interesujący (nie było przecież nakazane, by zanudzać, a o
    > wszystkim można mówić w sposób interesujący), a przede wszystkim spójny.
    > Tyleż prądu to się akurat pani od fizyki trochę bała, więc sam musiałem
    > te wszystkie rury do cewki Ruhmkorffa podłączać.

    Moja pami od fizyki miała dość słabe pojęcie o zagadnieniach elektrycznych.
    Najbardziej bała się, że zechce mi się wdawać z nią w polemikę, ale oceną
    dała ok.
    > Dlaczego komuna była i co z tego dla świecenia neonów wynikało? No,
    > akurat o tym tak dobrze jak o fizyce w szkole nie uczono. Ale człowiek
    > najlepiej się uczy jak widzi doświadczenia. Ja ich widziałem dużo, więc
    > się w końcu dowiedziałem.

    Kij z komuną - była, minęła. Interesującym zagadnieniem jest przepływ pradu
    w gazie.
    Coś mi się wydaje dziwna powolność rekombinacji jonów, żeby F rzędu
    dziesiątek kHz wywołała zjawiska falowe.
    No ale może tak być. Lokalna ujemna rezystancja też.
    > Program nauczania przyjmował XIX-wieczne podejście do tej wiedzy.
    > Różne ciemnie Crooksa i Faradaya, to i owszewm, ale bez wdawania
    > się w teorie, które w międzyczasie się pojawiły do wieku XX.
    > No i bardzo dobrze -- bo gdyby zaczęto przytruwać o rzeczach,
    > których uczeń szkoły podstawowej pojąć nie może, to by z tego nic
    > dobrego nie było. Albo gdyby mówiono, że stare teorie są po prostu
    > nieprawdziwe, a teraz już wiemy "jak jest naprawdę", ale to zbyt
    > trudne żeby tu opisać. Mam wrażenie, że niestety autorzy dziejszych
    > podręczników i programów nauczania tak właśnie robią.

    Trudno wyrokować, co uczeń może, czego nie, a czego mu się nie chce. Różnie
    bywa.

    > Proszę sprawdzić doświadczalnie i wszystko opisać.

    Sprawdzę najpierw jak się zachowa w pobliżu zwykłego magnesu.

    > Tutaj wielu się interesuje tym, jak to z tą elektrodą będzie.

    Tutaj kończy się moja umiejętność czytania ze zrozumieniem.

    P.