  • Data: 2010-09-14 05:33:46
    Temat: Re: Neon - gazowa ciekawostka
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> szukaj wiadomości tego autora

    PcmOL wrote:

    > Wyrzeźbiłem sobie zasilacz WN do neonu na SG3525, trafie ze starego TV i 2
    > x IRF540 wydłubanych ze starego UPS. Przetwornica PP w otwartej pętli.

    > 2. Przy wypełnieniach ciut poniżej maksymalnego, świecący słup gazu
    > lokalnie zmienia swoją średnicę i zmiany te dość szybko przemieszczają się
    > w rurze. (jakby szybko przeciągany świecący sznur z nawleczonymi
    > świecącymi kulami. ) Małymi zmianami wypełnienia można zmieniać prędkość
    > przemieszczania się zgrubień i kierunek też się da. Zjawisko wygląda dość
    > niesamowicie.

> [...]

    osobiscie z braku 'neonow' bawilem sie swego czasu lampami kwarcowymi
    (wysokopreznymi) . da sie w nich uzyskac podobne efekty. oczywiscie rury nie
    nalezy obserwowac bezposrednio.

    nie wiem dokladnie na czym polega ten efekt, ale wydaje mi sie ze wynika to
    ze zjawiska grupowania sie elektronow.
    w koncu sporo z tej jonizacji ktora obserwujesz spowodowana jest emisja
    elektronow z elektrod, cisnienie jest niskie...

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Klistron troche podobnie jak w tej lampie.
    wyemitowane elektrony 'powolne' maja mniejsza predkosc itd.
    w neonie oczywiscie ich predkosci sa niewielke - co wynika z przylozonego
    napiecia (klistrony operuja przy tysiacach woltow...) no i obecnosci gazu.

    ad. jeszcze teorii ze te efekty bezposrednio zaleza od emisji jest to
    ze uzywanie zwyklych 'neonowek' z generatorem wysokiego napiecia powoduje ze
    bardzo szybko sie zuzywaja.na powierzchni elektrod cos sie napyla, i pozniej
    nie chca za bardzo dzialac przy nominalnym napieciu. a moze to gaz sie czyms
    zatruwa? tak czy siak sama jonizacja nie spowodowalaby jakichs wiekszych
    zmian (tak mi sie wydaje przynajmniej)

    kolejna sa zabawy ludzi w budowe malych lamp 'crt' operujacych w prozni
    ktorej bardzo daleko od doskonalosci.

    http://www.sparkbangbuzz.com/crt/crt6.htm przypatrz sie jak wygladaja
    eksperymenty :) obrazki powinny ci cos przypominac :)