eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNapięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?Re: Napięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?
    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Napięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu
    bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?
    Date: Mon, 9 Sep 2024 10:50:49 -0000 (UTC)

    Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:

    > Pomiar impedancji pętli zwarcia, który pokazuje, że w kuchni jest
    > znacznie większa impedancja jak w tej Twojej gniazdkowtyczce, może
    > świadczyć o tym, że w budynku jest starego typu sieć zasilająca w
    > układzie z uziemieniem (czyli obecne TT).

    IMO mało prawdopodobne, żeby tam było TT.

    > Nie znasz się na prądzie to odpuść sobie i poszukaj elektryka.

    Co do tego (i reszty) to niestety zgoda. Z siecią energetyczną margines
    bezpieczeństwa jest bardzo mały, trzeba wiedzieć co się robi, zanim się
    zacznie robić.

    > Samo zerowanie wykonane w instalacji z uziemieniem powoduje, że pomiędzy
    > obudowami urządzeń mogą się utrzymywać niebezpieczne dla zdrowia i życia
    > potencjały. Ponadto w razie awarii przewodu neutralnego gdzieś w budynku
    > lub w sieci zasilającej lub też pojawienie się tzw. prądów błądzących w
    > ziemi, tym Twoim połączeniem zerującym może popłynąć taka wartość prądu,
    > że ta wtyczka zaświeci się jak żarówka i stanie w ogniu.

    Ktoś gdzieś opisywał (nie pamiętam kto i nie pamiętam gdzie, jakiś film na
    YouTube), że instalacja gdzieś była tak spierniczona, że cały budynek
    zasilał się przez jeden uziom. Odłączył uziom, bo coś robił, poszły iskry,
    prąd w sąsiednim budynku odcięło. Gdzieś upaliło N i nikt o tym nie
    wiedział przez lata.

    Z takich dziwnych historii pamiętam jeszcze psa, który zawsze szczekał,
    zanim dzwonił telefon. Za każdym razem. Paranormalny jakiś. Co się
    okazało:

    - pies był przypięty do łańcucha
    - łańcuch był przypięty do słupka uziemiającego linię telefoniczną (to nie
    było w Polsce ani w czasach, które pamiętam)
    - uziemienie było spierniczone
    - prąd dzwonienia zamykał się do ziemi przez psa, ale rezystancja psa
    i ziemi była za wysoka, żeby zadzwonił telefon
    - prąd nie był wystarczający do zadzwonienia telefonu, ale wystarczył,
    żeby porazić psa
    - pies zaczynał szczekać i w końcu sikał z bólu
    - osikana przez psa ziemia miała większą przewodność
    - prąd dzwonienia, płynąc przez wilgotną ziemię, wzrastał
    - kolejne dzwonki już dawały radę zadzwonić telefonem

    Podobna dziwna historia była z mailami, które nie dochodziły na odległość
    większą, niż kilka kilometrów, ale to już na grupę o sieciach, a nie o
    elektronice (winne było ustawienie timeoutu w sendmailu, ktoś ustawił zero
    bo myślał, że wyłączy timeout, a to ustawiło jakiś minimalny timeout rzędu
    milisekund).

    --
    Ulicami miasta uciecha w popłochu starsza kobieta, a za nią biegnie
    mężczyzna i bije ją