  • 31. Data: 2024-07-03 10:33:54
    Temat: Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jul 2024 23:09:00 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Matko Bosko. Wiesz w ogĂłle jakie funkcje ma MPPT?

    Z nazwy sądząc, to MPPT :-)
    Tzn to jest funkja podstawowa, moĹźe i ma inne.

    > Matko Bosko II
    > Masz pierwszy/lepszy:
    > https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-mppt-10a
    -bluetooth-volt-12380307324

    No i pisze - regulator solarny ładowania.

    A potem przyjezdzasz Ty, i zużywasz prąd z aku :-)
    Albo nie przyjezdzasz, zuzywaja prąd alarm i kamery, a niebo
    pochmurne.

    > Nie. Nie nazwał bym tego rozładowaniem nawet. Tutaj nawet cyklu nie ma.

    Przecietny pojazd zapala w 2s lub krĂłcej.
    Diesel zimą, to musi swiece podgrzać, wiec z 10s ale mniejszy prąd.

    > To inna sprawa.

    Ale się zdarza. I akumulator wtedy cierpi.

    > Ale nie kilka pod rząd.

    Z odstepem co najmniej minuty. IMO - nie powinno mu przeszkadzać.

    > Nie wiem czy wiesz ale w ładowaniu AGM też się
    > zmieniło. Stare kwasowce ładowało się dłuuugo małym prądem, żeby je
    > naładować w 100% czasem nawet 10h.

    W samochodzie było po prostu stałe napięcie. najpierw troche ponad
    14.0V, potem nastała moda na niższe, 13.8 np.
    A potem zaczęli cudować z ładowaniem, to juz nikt nic nie wie.

    Rozładowany aku przy takim napięciu bierze na początku duży prąd,
    potem coraz mniejszy.

    > AGM absorbuje szybciej w sensie, Ĺźe
    > można go naładować bardziej skutecznie w krótszym czasie.

    I być może o to chodzi - jest dużo rozruchów, trzeba intensywniej
    ładować, podniesli napięcie, i zwykły aku już tego nie znosi dobrze.

    Ale czemu AGM znosi?

    J.

  • 32. Data: 2024-07-03 11:00:45
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 03.07.2024 o 10:33, J.F pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > A potem przyjezdzasz Ty, i zużywasz prąd z aku :-)
    > Albo nie przyjezdzasz, zuzywaja prąd alarm i kamery, a niebo

    Kurwa, "wieprze przed perły"

    cyt z linka:

    Napięcie ładowania MPPT:14.5 (przy 25°C)

    Napięcie BOOST:14/14.8V (przy 25°C)

    Napięcie Equalization:14/15V (przy 25°C)

    Napięcie Float:13/14.5 (przy 25°C)

    Odłączenie odbiorników przy niskim napięciu:10.8~11.8V/21.6~23.6V SOC1~5

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Napięcie ponownego podłączenia:11.4~12.8V/23.2~25.6V
    [...]
    > W samochodzie było po prostu stałe napięcie. najpierw troche ponad
    > 14.0V, potem nastała moda na niższe, 13.8 np.
    > A potem zaczęli cudować z ładowaniem, to juz nikt nic nie wie.

    Wystarczy sobie zamontować woltomierz i patrzeć na wskazania. Obecne
    auta mają nawet pomiar temperatury skorelowany z napięciem ładowania,
    żeby nie zagotować akumulatora.

    > Rozładowany aku przy takim napięciu bierze na początku duży prąd,
    > potem coraz mniejszy.
    Tak i tutaj należy ustalać jego wartość. Od tego jest teraz elektronika,
    która kiedyś była prymitywna. To się zmieniło.

    > I być może o to chodzi - jest dużo rozruchów, trzeba intensywniej
    > ładować, podniesli napięcie, i zwykły aku już tego nie znosi dobrze.
    >
    > Ale czemu AGM znosi?

    Bo ma inną budowę :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 33. Data: 2024-07-03 15:05:50
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-07-01 13:32, J.F wrote:

    > A one tam szeregowo, czy równolegle?

    Są połączone tak - <https://i.imgur.com/KfcyhKl.jpeg>, więc chyba
    równolegle.

    > A nie są trochę wieksze ?

    Przeglądałem opisy akumulatorów na stronach i podczas przeglądania np.
    Allegro trochę się przeraziłem, bo u niektórych sprzedawców podane
    wymiary były większe od tego, co zmierzyłem w UPS-ie (i rozmiarów
    starych baterii), czyli 150/151x94/95x64/65.

    Okazało się, że niektórzy podawali wymiary (tzn. wysokość 100 mm,
    zamiast 94/95- ta mnie najbardziej interesuje ze względu na metalowy
    języczek - ogranicznik akumulatora w UPS-ie występujący z obu stron w
    podstawie obudowy, widoczny na wcześniejszym zdjęciu) razem ze złączem
    Faston.

    Wpisałem jeszcze w Google frazę: "AGM 12v 9Ah battery dimensions" i
    wyskoczyły mi strony, m.in. te:

    <https://ups.aecups.com/negozio/battery/battery-12-v
    -9ah/>
    <https://www.battery-direct.com/12v-9ah-battery-hr9-
    12.html>,

    które podają, że wymiary obudów akumulatorów AGM-a 9Ah są takie same,
    jak tych AGM-ów o pojemności 7-7,2Ah.

    [...]

    > Przerzucenie produkcji do Chin jest normą, zakup "pod własną marką"
    > też, ale odkąd pamiętam, to te aku w UPS jakoś krótko wytrzymywały.
    > A niby mają świetne warunki pracy - stale naładowane.

    A propos Allegro to przeglądając oferty i akumulator AGM 9Ah Green
    Cell-a ktoś w recenzjach wrzucił zdjęcie pokazujące uzyskane maksymalne
    obciążenie w amperach na tym akumulatorze, minimalny prąd odcięcia oraz
    pojemność o jakieś 2,5Ah niższą od deklarowanych 9Ah. Więc 7Ah mogą mieć
    jeszcze mniej i może faktycznie warto wstawić akumulator o większej
    pojemności (o ile wymiary obudowy akumulatora pozwolą go upchnąć w
    urządzeniu). Obstawiam, że Qoltec ma podobną jakość.

    -

    Zanim wysłałem ten post to jeszcze przeglądam sobie komentarze recenzji
    akumulatorów 9Ah Qoltec i dla tego -
    <https://allegro.pl/oferta/qoltec-wydajny-akumulator
    -agm-12v-9ah-max-135a-lopnglife-ups-skuter-zabawki-1
    2370631007>
    również w komentarzy jest, że pojemność jest niższa od deklarowanej.

    Ciekawe, czy to odnosi się to też do tego akumulatora -
    <https://allegro.pl/oferta/qoltec-akumulator-agm-12v
    -9ah-bezobslugowy-wydajny-longlife-do-15715939639>,
    czy tylko do zielonego.

    Swoją drogą to na zielonym, na obudowie skąpo z informacjami
    technicznymi. Ładny szarozielony i nic poza tym.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 34. Data: 2024-07-03 16:02:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Głównie chodzi o "wzbudzenie" reakcji chemicznych, które po latach
    > "zamierają".

    No zamierają, bo nie są potrzebne (bo aku nie jest rozładowywany). Ale to
    przecież nie jest zardzewiała śruba, którą trzeba rozruszać, bo się
    zastała, zardzewiała i nie ruszy.

    Co odpowiada za to, że reakcja chemiczna (zamiana PbO2 z płyty dodatniej
    na PbSO4 i H2O oraz Pb z płyty ujemnej na PbSO4) miałaby się "zastać" i
    nie chcieć ruszyć, gdy będzie pobierany prąd?

    > Miałem taki aku od GSM, z demobilu, żelowy Pb... 150Ah i nie był
    > ładowany kilka lat, 15 letni miał 7V.

    No to jest zasiarczenie (w zasadzie zasiarczanienie), wynikające z
    nadmiernego rozładowania (choćby i samorozładowania). To zupełnie inny
    mechanizm i inny przypadek niż w przypadku akumulatora, który sobie stoi
    podłączony do ładowania przez kilka lat.

    > Co do odwrotnej funkcji, ładowany AGM ciągle, podobnie się to zachowuje
    > ale trzymanie aku w buforze (UPS) powoduje zasiarczanie i spadek
    > pojemności.

    Dlaczego miałby się zasiarczać, skoro gdy jest cały czas naładowany, to
    siarka utrzymuje się w kwasie siarkowym i nie tworzy się na płytach
    krystaliczny siarczan ołowiu? Siarczan ołowiu tworzy się, gdy akumulator
    jest rozładowywany.

    Czyli w naładowanym aku masz PbO2, Pb i H2SO4. W rozładowanym do zera
    masz, teoretycznie, PbSO4 i H2O. W rozładowanym częściowo jest sytuacja
    pośrednia (część ołowiu i tlenku ołowiu zareagowała z kwasem, tworząc
    siarczan ołowiu i wodę, a część nie). A to siarczan ołowiu krystalizuje.

    Generalnie mam wrażenie, że "zastanie" się akumulatora stale ładowanego to
    jest jakiś mit (choć taki akumulator może umrzeć na inne sposoby, może np.
    wyparowanie wody?), ale jeśli nie, to chciałbym zrozumieć, jaki proces
    chemiczny za tym stoi.

    --
    W kinie:
    - Wolicie popcorn słodki czy słony?

  • 35. Data: 2024-07-04 07:50:13
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Jak długo może leżeć "na półce" żelowy akumulator typu stosowanego do UPS?

  • 36. Data: 2024-07-04 12:12:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Jul 2024 11:00:45 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 03.07.2024 o 10:33, J.F pisze:
    > [...]
    >
    > Kurwa, "wieprze przed perły"

    Bylo pisac, żebym poczytał szczegółowe parametry.

    > cyt z linka:
    > Napięcie ładowania MPPT:14.5 (przy 25°C)

    No, i to byłoby chyba za duzo, ale możliwe, ze potem obniża.

    > Napięcie BOOST:14/14.8V (przy 25°C)

    14 brzmi ciekawie, ale co to BOOST ?

    > Napięcie Equalization:14/15V (przy 25°C)
    > Napięcie Float:13/14.5 (przy 25°C)

    > Odłączenie odbiorników przy niskim napięciu:10.8~11.8V/21.6~23.6V SOC1~5

    Ale to juz aku rozładowane. I wtedy zaczyna się zasiarczanie.

    > Napięcie ponownego podłączenia:11.4~12.8V/23.2~25.6V

    Hm, jak to rozumiec?
    Odbiorników nie podłaczy póki nie osiągnie choć 11.4V ?

    > Wystarczy sobie zamontować woltomierz i patrzeć na wskazania. Obecne
    > auta mają nawet pomiar temperatury skorelowany z napięciem ładowania,
    > żeby nie zagotować akumulatora.

    https://batteryworld.varta-automotive.com/en-be/why-
    special-battery-start-stop

    > Tak i tutaj należy ustalać jego wartość. Od tego jest teraz elektronika,
    > która kiedyś była prymitywna. To się zmieniło.

    No ale najwyraźniej ten duży prąd akumulatorowi w samochodzie nie
    szkodził. A przynajmniej niektórym akumulatorom :-)

    > Bo ma inną budowę :)

    Śmiem twierdzić, ze obecność maty szklanej na elektrochemię nie
    wpływa. Mylę się?

    Z tego co pisze Varta:
    -AGM mają niższą rezystancję wewnętrzną ... ciekawe czemu.
    Wieksza powierzchnia płyt?
    -kilka innych zalet, to IMHO pokłosie powyzszego.

    -mogą operować na częsciowym naładowaniu ... i znów jestem ciekaw,
    czemu ...

    o odpornosci na przeładowanie nie piszą ... nieistotna, czy też nie
    lubią?

    J.

  • 37. Data: 2024-07-04 12:16:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 Jul 2024 07:50:13 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Jak długo może leżeć "na półce" żelowy akumulator typu stosowanego do UPS?

    Jak nie ładujesz, to niedługo.

    Jak będziesz ładował co miesiąc, to IMHO długo.

    ładowanie nie jest takie trywialne.

    J.

  • 38. Data: 2024-07-04 12:30:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Jul 2024 14:02:20 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

> [...]
    > na PbSO4 i H2O oraz Pb z płyty ujemnej na PbSO4) miałaby się "zastać" i
    > nie chcieć ruszyć, gdy będzie pobierany prąd?

    Tak mądre książki i strony piszą, ze PbSO4 krystalizuje w jakąś trwałą
    postać, która potem opornie reaguje pod prądem.
    Tylko że:
    -w UPS aku stale pod prądem, to PbSO4 nie powinno być na elektrodach,
    -jak już skrystalizuje, to trudno go ruszyć (zasiarczenie), i 15 minut
    nie wystarczy - będą straty na pojemności,
    -to, co się udało naładować, to nie wiadomo jak długo się na płytach
    utrzyma.

> [...]
    > siarka utrzymuje się w kwasie siarkowym i nie tworzy się na płytach
    > krystaliczny siarczan ołowiu? Siarczan ołowiu tworzy się, gdy akumulator

    Przyłączam się do pytania :-)

> [...]
    >
    > Generalnie mam wrażenie, że "zastanie" się akumulatora stale ładowanego to

    Stale ładowanego, to też mi się tak wydaje.

    Kiedys pisałem, jak przemierzyłem takie stare z UPS.
    Napiecie spoczynkowe - prawidłowe.
    Napięcie pod prądem 5A - duzy spadek. No i dlatego UPS przestaje
    działać. Z powodu ubytku wody?

    Napięcie pod prądem 10A ... a tu się coś stało, i teraz dostarcza 1mA.
    Korozja jakiegoś wewnętrznego połączenia, które sie przy tych 10A
    przerwało?

    > (choć taki akumulator może umrzeć na inne sposoby, może np.
    > wyparowanie wody?),

    Jest w miarę szczelny, to parowania nie powinno być.
    Elektroliza? Pierwsza podejrzana, tylko jak sprawdzic?
    Następne może zważe przed użyciem.
    Elektroliza nie powinna jakoś "nabąblować" żelu?

    Poza tym wody można dolać.

    > ale jeśli nie, to chciałbym zrozumieć, jaki proces
    > chemiczny za tym stoi.

    Też się chętnie dowiem.
    Ale nie na tyle, żeby sekcję aku robić w domu - za duże straty :-)

    J.

  • 39. Data: 2024-07-04 12:50:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Jul 2024 15:05:50 +0200, Krystek wrote:

    > Są połączone tak - <https://i.imgur.com/KfcyhKl.jpeg>, więc chyba
    > równolegle.

    Jak widać - równolegle.
    Zwarcie jednoczesne w dwóch połączonych szeregowo mniej prawdopodobne,
    ale jak UPS nie zauważy, to może tak rok pracować, i drugi aku też się
    dorobi zwarcia.

    Zwarcie jednoczesne w dwóch połączonych równolegle też mało
    prawdopodobne, więc możliwe, ze jeden ma zwartą celę i stłamsił
    napięcie ładowania - a drugi sprawny.
    No chyba, ze, podobnie - jeden się zwarl, UPS nie zauważył,
    popracował jeszcze długo, i drugi się zwarł.

> [...]
    > języczek - ogranicznik akumulatora w UPS-ie występujący z obu stron w
    > podstawie obudowy, widoczny na wcześniejszym zdjęciu) razem ze złączem

    A w dodatku te języczki są w dwóch wersjach - wąskie i szerokie.
    U Ciebie są wąskie, i konektory też chyba wąskie.

> [...]
    12.html>,

    > które podają, że wymiary obudów akumulatorów AGM-a 9Ah są takie same,

    20% ... może po prostu postęp :-)

> [...]
    > pojemności (o ile wymiary obudowy akumulatora pozwolą go upchnąć w
    > urządzeniu). Obstawiam, że Qoltec ma podobną jakość.

    Chinska jakość wielką niewiadomą jest. Może będą normalne, może
    kiepskie, może bardzo złe.
    Ale czasem przesadzą z parametrami, u wtedy wiadomo, ze to nie może
    być prawda :-)
    Ale czy jest choć "normalnie" ?

    A wpadła mi właśnie reklama
    https://megabat.pl/o-megabat/

    Hm ... kolejna marka made in China ?

    J.

  • 40. Data: 2024-07-04 14:03:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > -w UPS aku stale pod prądem, to PbSO4 nie powinno być na elektrodach,

    Dokładnie o to mi cały czas chodzi.

    > Jest w miarę szczelny, to parowania nie powinno być.

    Może to "w miarę" w skali lat nie wystarcza.

    On nie może być w 100% szczelny, bo by go mogło przy gazowaniu rozerwać.
    Są zawory. Chyba po prostu te gumowe koreczki robią za zawory. No i teraz
    pytanie, czy te koreczki są w 100% szczelne, gdy ciśnienie jest normalne.

    > Też się chętnie dowiem.
    > Ale nie na tyle, żeby sekcję aku robić w domu - za duże straty :-)

    Ja mogę zrobić, mam jakieś trupy, ale przede wszystkim chciałbym
    potwierdzić, że takie zjawisko (konieczność rozruszania akumulatora, który
    przez wiele lat był stale podłączony do ładowania) naprawdę występuje. Ja
    się z nim nie spotkałem.

    --
    W szkole:
    - Proszę pani - mówi Jasio do nauczycielki. - Nie chcę panią straszyć,