eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNapięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do
    UPS?
    Date: Thu, 4 Jul 2024 12:30:58 +0200

    On Wed, 3 Jul 2024 14:02:20 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > No zamierają, bo nie są potrzebne (bo aku nie jest rozładowywany). Ale to
    > przecież nie jest zardzewiała śruba, którą trzeba rozruszać, bo się
    > zastała, zardzewiała i nie ruszy.
    >
    > Co odpowiada za to, że reakcja chemiczna (zamiana PbO2 z płyty dodatniej
    > na PbSO4 i H2O oraz Pb z płyty ujemnej na PbSO4) miałaby się "zastać" i
    > nie chcieć ruszyć, gdy będzie pobierany prąd?

    Tak mądre książki i strony piszą, ze PbSO4 krystalizuje w jakąś trwałą
    postać, która potem opornie reaguje pod prądem.
    Tylko że:
    -w UPS aku stale pod prądem, to PbSO4 nie powinno być na elektrodach,
    -jak już skrystalizuje, to trudno go ruszyć (zasiarczenie), i 15 minut
    nie wystarczy - będą straty na pojemności,
    -to, co się udało naładować, to nie wiadomo jak długo się na płytach
    utrzyma.

    > Dlaczego miałby się zasiarczać, skoro gdy jest cały czas naładowany, to
    > siarka utrzymuje się w kwasie siarkowym i nie tworzy się na płytach
    > krystaliczny siarczan ołowiu? Siarczan ołowiu tworzy się, gdy akumulator
    > jest rozładowywany.

    Przyłączam się do pytania :-)

    > Czyli w naładowanym aku masz PbO2, Pb i H2SO4. W rozładowanym do zera
    > masz, teoretycznie, PbSO4 i H2O. W rozładowanym częściowo jest sytuacja
    > pośrednia (część ołowiu i tlenku ołowiu zareagowała z kwasem, tworząc
    > siarczan ołowiu i wodę, a część nie). A to siarczan ołowiu krystalizuje.
    >
    > Generalnie mam wrażenie, że "zastanie" się akumulatora stale ładowanego to
    > jest jakiś mit

    Stale ładowanego, to też mi się tak wydaje.

    Kiedys pisałem, jak przemierzyłem takie stare z UPS.
    Napiecie spoczynkowe - prawidłowe.
    Napięcie pod prądem 5A - duzy spadek. No i dlatego UPS przestaje
    działać. Z powodu ubytku wody?

    Napięcie pod prądem 10A ... a tu się coś stało, i teraz dostarcza 1mA.
    Korozja jakiegoś wewnętrznego połączenia, które sie przy tych 10A
    przerwało?

    > (choć taki akumulator może umrzeć na inne sposoby, może np.
    > wyparowanie wody?),

    Jest w miarę szczelny, to parowania nie powinno być.
    Elektroliza? Pierwsza podejrzana, tylko jak sprawdzic?
    Następne może zważe przed użyciem.
    Elektroliza nie powinna jakoś "nabąblować" żelu?

    Poza tym wody można dolać.

    > ale jeśli nie, to chciałbym zrozumieć, jaki proces
    > chemiczny za tym stoi.

    Też się chętnie dowiem.
    Ale nie na tyle, żeby sekcję aku robić w domu - za duże straty :-)

    J.