  • 71. Data: 2024-07-17 14:09:12
    Temat: Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Jul 2024 22:51:47 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 16.07.2024 o 16:26, J.F pisze:
    > [...]
    >
    > Moja mama pracowała kiedyś w laboratorium "Centry" i tam ciągle były
    > robione badania +/- 30 lat temu...więc mi opowiadała i nawet znosiła do

    Ale takie badawczo-rozwojowe, czy bardziej kontrola jakosci produktĂłw
    i materiałów?

    Komuna powołała CLAiO, i to chyba gdzies przy Centrze było.

    > domu ciekawe eksponaty...ale 30 lat temu nie było tej technologii co
    > teraz i tych odkryć. Teraz ryją tam sztaby ludzi...bo mam kolegę w
    > Exide, który ciągnie ten temat :)

    Dobry akumulator to worek złota. Więc ryją.

    Ale obawiam się, ze ołowiowe to juz poza głównym kierunkiem badań.
    Nie rokują :-)

    > j/w Teaz jest lekko inaczej w sensie "dopuszczenia do produkcji
    > masowej"...i to się również realizuje, bo bazując nawet na starych
    > rozwiązaniach, zmodyfikowanych niewiele, już się uzyskuje 100% lepsze
    > efekty.

    Czytało sie o ogniwach paliwowych na alkohol, na gaz ziemny,
    SOHC, o akumulatorach Na-ion, Na-S ... i czyta się dalej.
    Materia jest oporna, a doniesienia prasowe optymistyczne.

    No ale kiedys, z 50 lat temu, tak się czytało o Li-ion, a jednak
    weszły do produkcji :-)

    Nawet dobre ogniwo paliwowe na wodĂłr jest chyba wyzwaniem, tzn mam na
    mysli wysokiej sprawnosci, trwałe i tanie.

    > Ja sobie jednak czasem eksperymentuję. Kombinowałem kiedyś, złożyć
    > baterię "doziemną" w sensie na działce, w kuwetach, w ziemi/betonowa
    > zalewka...zasadową, bo mnie wkurwiały akumulatory produkcyjne. Jak
    > odkryłem źródełko baterii używanych w BTS za niewielką cenę to mi
    > przeszło. Nie wiem co w nich siedzi ale nawet 20 lat im nie straszne,
    > jeśli zapewni się odpowiednią obsługę.

    A u UPS ciągle ołowiowe, o kilku latach trwałosci :-(

    J.

  • 72. Data: 2024-07-25 11:14:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Jul 2024 18:50:00 +0200, Krystek wrote:
> [...]
    ts/444333/SBL7.2-12L.pdf> Prądy ładowania i rozładowania, napięcie na ogniwo, rozkład
    energii w czasie itd.

    > I żem chyba wykrakał. Może podróba to nie jest, ale German QC pozostawia
    > trochę do życzenia. Nawet sam napis QC (na zielonym tle) nie nadrukował
    > się na obudowie. Tym bardziej, że to (teoretycznie lepsze) Made in
    > Vietnam - <https://i.imgur.com/2R1XjZS.jpeg> A żeby ich...

    No i jakie wrażenia po paru dniach?

    Bo z jednej - strony - podoba mi 9Ah, duzy prąd do UPS itp,
    a z drugiej strony - "zwykłe" CSB znowu nie tak wiele droższe ...

    J.

  • 73. Data: 2024-07-25 15:00:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 Jun 2024 19:10:10 +0200, Krystek wrote:
    > Zastanawiam się, czy kupić teraz np. takie akumulatory -
    > <https://www.akumulatory24.pl/ssb-sbl-7-2-12-p-867.h
    tml>, czy może olać

    A tu jeszcze osiołkowi w żłoby dano:

    https://www.ssb-akumulatory.pl/sbl-9-12hr-p-117.html

    9Ah, seria HR, wysoka wydajność do UPS.

    I CSB
    https://csb-baterie.com.pl/?40,hrl1234wf2

    9Ah, serie HR i HRL do UPS.
    I cena na rynku blizej 100zl, a nie 168.

    A jak tak ładnie żre, to jeszcze Europower EV 9
    https://www.akumulatory24.pl/europower-ev9-12-p-815.
    html

    Tylko znów trzeba poszukac lepszego sklepu z niższą ceną.

    Taa ... a potem sie okaże, ze one wszystkie z jednej chinskiej czy
    wietnamskiej fabryki :-)

    J.

  • 74. Data: 2024-07-25 15:44:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Jul 2024 15:00:21 +0200, J.F wrote:
> [...]
    >
    > Tylko znów trzeba poszukac lepszego sklepu z niższą ceną.
    >
    > Taa ... a potem sie okaże, ze one wszystkie z jednej chinskiej czy

    No tak

    https://allegro.pl/oferta/akumulator-csb-12-v-9-ah-1
    6021162811

    Na fotce
    CSB Energy Technology (Vietnam) Co., Ltd

    The system of manufacturer was certified by TUV CERT :-)

    J.

  • 75. Data: 2024-08-03 19:55:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-07-25 11:14, J.F wrote:

> [...]
    >
    > Bo z jednej - strony - podoba mi 9Ah, duzy prąd do UPS itp,
    > a z drugiej strony - "zwykłe" CSB znowu nie tak wiele droższe ...

    A w sumie to nie wiem. Zainstalowałem. Działają, to jest UPS działa.
    Testów nie robiłem - tzn. nie rozładowywałem przez 3 minuty 100-watową
    żarówką raz w miesiącu. Może nie padną szybko, gdy zabraknie prądu w
    gniazdku. UPS nieco ciepły, ale taki chyba był wcześniej. Przydałaby mi
    się jakaś kamera z termowizją, by sprawdzić temperaturę. Obstawiam, że
    się gotują, ze 30-35 w ciepłej obudowie z blachy jest, a wiatraczka żadnego.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 76. Data: 2024-08-20 20:10:50
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-03 19:55, Krystek wrote:

> [...]
    > się jakaś kamera z termowizją, by sprawdzić temperaturę. Obstawiam, że
    > się gotują, ze 30-35 w ciepłej obudowie z blachy jest, a wiatraczka

    A w sumie to już wiem. Wykonałem niezaplanowany test przy tzw. okazji,
    bo była dzisiaj kontrola (Raz na 5-lat) bezpieczeństwa instalacji
    elektrycznej i przeciwporażeniowej w mieszkaniu. W jednym, górnym z
    gniazd podwójnego gniazdka w kuchni mam zamienioną fazę z neutralnym,
    tzn. faza nie jest po lewej stronie od bolca (w dolnym gnieździe jest
    OK), więc chciałem rozkręcić gniazdko i połączyć tak, by w obu było
    zgodnie z niepisaną zasadą. W tym celu musiałem odłączyć zasilanie.
    Wcześniej jednak powyłączałem sprzęt komputerowy podtrzymywany przez UPS
    Fideltronik LUPUS 1000. Po ich wyłączeniu może ze 20W obciążało UPS-a.

    Prąd wyłączony, UPS sobie pika, a ja zabieram się za robotę, by
    rozkręcić gniazdko. Nie minęło 10 minut od momentu, gdy UPS przełączył
    się na zasilanie z baterii, gdy usłyszałem trzaski - takie, gdy do
    kuchenki mikrofalowej włoży się metalizowany, przewodzący prąd
    przedmiot. Poszedłem sprawdzić co to za trzaski i gdy tak stałem i
    patrzyłem to UPS zaczął "krzyczeć" - piszczeć na maksa, że wysiada mu
    bateria i zaraz padnie, ale z otworów obudowy dodatkowo zaczął wydobywać
    się biały dym. Jakby ktoś dymka z papierosa wypuścił. Szybko wyjąłem
    wtyczkę zasilania UPS-a z gniazdka (choć prądu w gniazdku nie było -
    prewencyjnie, by po wkręceniu bezpieczników od razu UPS mi ich nie
    wywalił) i przyciskiem na przodzie obudowy zasilacza awaryjnego
    wyłączyłem go, by przestał piszczeć. W całym pokoju zaśmierdziało
    spalenizną...

    Tak więc UPS-a podłączać do gniazdka już nie będę, akumulatory prawie
    nówka ledwo śmigane pewnie również trafił szlag. Dobrze, że nie
    zakończyło się pożarem. W głębi duszy liczę, że metalowa obudowa i
    prawie w ogóle brak plastikowych elementów zatrzymałyby rozwój ognia.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 77. Data: 2024-08-20 21:41:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Aug 2024 20:10:50 +0200, Krystek wrote:
> [...]
    >
    > Tak więc UPS-a podłączać do gniazdka już nie będę, akumulatory prawie
    > nówka ledwo śmigane pewnie również trafił szlag. Dobrze, że nie

    A patrzyłes, co tak dymiło?
    akumulatory - troche dziwne, przy tak małej mocy.
    kondensatory ?

    > zakończyło się pożarem. W głębi duszy liczę, że metalowa obudowa i
    > prawie w ogóle brak plastikowych elementów zatrzymałyby rozwój ognia.

    Tez bym troche liczył ... ale teraz duzo UPS w plastiku :-(

    J.

  • 78. Data: 2024-08-22 18:10:25
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-20 21:41, J.F wrote:

    > A patrzyłes, co tak dymiło?
    > akumulatory - troche dziwne, przy tak małej mocy.
    > kondensatory ?

    Rozkręciłem UPS-a, by sprawdzić stan uszkodzeń po awarii i wygląda na
    to, że nie jest aż tak tragicznie, jak podejrzewałem. Baterie chyba
    przeżyły - stan naładowania akumulatorów AGM około 13V. Jeden z nich
    wstawiłem do zapasowego UPS-a (niedrogi LESTAR MCL-655SSU AVR LCD 2XSCH
    USB -
    <http://www.lestar.pl/pl/produkty/zasilacze_awaryjne
    /zasilacze_awaryjne_ups/avr_line_interactive/mcl655s
    su_avr_lcd_2xsch_usb,p1713251420>,
    by podładowywał akumulator. Drugi będę musiał za jakiś czas włożyć.

    Z poważnych uszkodzeń to jest spalony tranzystor MOSFET 9972GP (końcówka
    mocy?) - <https://i.imgur.com/m3n1HO3.jpeg>, ale płytka z układem
    ścieżek nie wygląda na uszkodzoną - <https://i.imgur.com/S7vZtvd.jpeg>

    9971GP to ten układ:
    <https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/2500
    76/A-POWER/9972GP.html>
    <https://alltransistors.com/mosfet/transistor.php?tr
    ansistor=18889>

    Niewiele wyników w Google w języku polskim jeśli chodzi o ten układ, a w
    zasadzie w ogóle. Na Elektrodzie znalazłem ten post -
    <https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic842854.html>
    , w którym padła
    sugestia, by zamienić go tym układem: IRF3205.

    I teraz pytanie: czy wymieniać tylko ten upalony, czy wszystkie?
    Elektronikiem nie jestem, więc będę musiał zlecić naprawę fachowcowi.

    Obawiam się też, że mogą być jeszcze inne uszkodzenia, jak to wyjaśnił
    fachowiec na Elektrodzie, a dodatkowo wskazał na przyczynę, która mogła
    być też przyczyną spalenia układu w moim UPS-ie: praca UPS-a bez
    odpowiedniego obciążenia -
    <https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2059556.html

    Zastanawiam się, czy go naprawiać, bo jeśli padły przekaźniki to koszt
    naprawy może znacznie wzrosnąć :-/

    > Tez bym troche liczył ... ale teraz duzo UPS w plastiku :-(

    Dlatego szukam tych solidniej wykonanych - gniotsa nie łamiotsa, w
    metalowych obudowach z blachy. Bo plastikowa obudowa wcale nie musi
    spłonąć, czy raczej stopić się w pożarze. Może równie dobrze pęknąć.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 79. Data: 2024-08-22 21:31:35
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.08.2024 o 18:10, Krystek pisze:
    [...]
    > Rozkręciłem UPS-a, by sprawdzić stan uszkodzeń po awarii i wygląda na
    > to, że nie jest aż tak tragicznie, jak podejrzewałem. Baterie chyba
    > przeżyły - stan naładowania akumulatorów AGM około 13V.

    Nowe aku może załtwić jedynie bezpośrednie zwarcie o maksymalnym
    prądzie, lub długie, głębokie rozładowanie.

    > Zastanawiam się, czy go naprawiać, bo jeśli padły przekaźniki to koszt
    > naprawy może znacznie wzrosnąć :-/

    Przekaźniki są tanie ale naprawa UPSa, szczególnie kilkuletniego, jaki
    masz, mija się z celem. Lepiej kupić nowy.

    > Dlatego szukam tych solidniej wykonanych - gniotsa nie łamiotsa, w
    > metalowych obudowach z blachy. Bo plastikowa obudowa wcale nie musi
    > spłonąć, czy raczej stopić się w pożarze. Może równie dobrze pęknąć.

    Sądząc z tego co piszesz, w sensie wykorzystania, proponowałbym coś z Volta:
    https://voltpolska.pl/zasilanie-awaryjne/

    Lub wersja z osobnym akumulatorem 100Ah

    Może tanie nie są ale to solidna firma.
    --