eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNabicie klimy, cena › Re: Nabicie klimy, cena
  • Data: 2023-07-08 11:54:10
    Temat: Re: Nabicie klimy, cena
    Od: Janusz <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 7.07.2023 o 20:06, J.F pisze:

    >> Przecież wyżej napisałem R290 i R600.
    >
    > R290 to propan, a R600a to izobutan.
    A izobutan to coś innego niż butan mimo że mają ten sam wzór chemiczny
    "Izomery (gr. isos - równy, meros - część) - związki chemiczne o
    identycznych sumarycznych wzorach cząsteczkowych, różniące się między
    sobą sposobami lub kolejnością wiązań atomowych albo ich innym
    rozmieszczeniem w przestrzeni. "

    temp wrzenia butanu to -0,5st, a izobutanu to -11.7st, widzisz różnicę?
    Dla porównania propan ma -42st.


    >> ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
    >> masz sam poczytaj
    >> https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
    rt.html
    >> i znajdź mi tam butan.
    >
    > Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
    > noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
    > (Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
    > grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
    > R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
    > mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
    > się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.
    No i?
    Auta sobie nimi nie napełnisz.

    >>> Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
    >> Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?
    >
    > Najpierw LPG musi odparowac.
    Jesteś pewien? to po co jest reduktor ogrzewany?

    >
    >>> I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
    >>> czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
    >>> cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
    >>> Poza tym są jeszcze azeotropy.
    >> Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.
    >
    > I sie nie rozwarstwia.
    > W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.
    Oczywiście że się rozwarstwia, spalasz głównie propan a butan zostaje na
    dnie, dopiero jak ciśnienie mocno spadnie to zaczyna butan wrzeć,
    popatrz sobie na wykresy
    prężności par gazów.


    >
    >>> I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
    >>> W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
    >> Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
    >> są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
    >> i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
    >> Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.
    >
    > No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.
    >
    >>> klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
    >>> dobicia.
    >> Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
    >> węglowodory nie,
    >
    > Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.
    Dlatego go wycofują, ale to znowu jest ta sama histeria co z CO2, mu tu
    sobie flaki wypruwamy żeby te parę procent zaoszczędzić a np: Azja
    radośnie sobie produkuje coraz więcej. Z tymi f-gazami jest podobnie.


    >
    >> masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.
    >
    > Ale ja to wiem.
    > Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
    > mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
    Oczywiście że to drugie, chociażby dlatego że wiadomo jakie są parametry
    i że w skrajnym przypadku np nie pęknie wąż od za dużego ciśnienia jak
    może się wydarzyć przy p-b, czy zajechaniu sprężarki.


    > Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
    > oleje, uszczelki ...
    Dokładnie i nie wiadomo czego sie spodziewć, instalacje na r134 pracują
    na max 12-15 bar, na czystym r290 może to być i 40, na p-b podobnie bo
    butan nie będzie wcale 'pracował' tylko gdzieś będzie zalegał jako
    ciecz, najczęściej w parowniku przez co zmniejszy powierzchnię wymiany,
    klima będzie głównie chodziła na propanie.
    Dlatego tak ważna jest dla gazu temp wrzenia o której wyżej pisałem.

    >
    >>> https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji
    >>>
    >>> Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
    >> Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
    >> to że działa nie oznacza że działa dobrze.
    >
    > W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
    > Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
    > czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
    > faktycznie działa."
    >
    > Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)
    Wyżej napisałem, będzie działał jako tako, im będzie cieplej tym będzie
    niższa temp parownika co spowoduje spadek wydajności z powodu butanu.


    >> Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
    >> gorącym silniku.
    >
    > Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
    > Od samego gorącego silnika nie powinno.
    >
    > No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
    > raczej popęka.
    No i psyknie gaz i po kilku sekundach go nie będzie, pamiętaj że w
    skraplaczu/chłodnicy jest pod dużym ciśnieniem i gorący. Czyli szybko
    ucieknie do góry i sie rozproszy.



    >
    >>>>>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
    >>>>>> klimy
    >>>>>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
    >>>>>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
    >>>>>> 1234-syf.
    >>>>>
    >>>>> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
    >>>>> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
    >>>> Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
    >>>> gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.
    >>>
    >>> Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
    >> Taa ocieplenia.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta
    n
    >
    > "Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
    > ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
    > R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
    > trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
    > natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
    > = 1300)."
    No ok, ale nie rozkłada się na fluorochlor czy coś podobnego jak 1234-syf
    który pali płuca przy każdym wdechu.




    --
    Janusz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: