-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.185.234.91.234
!not-for-mail
From: Janusz <j...@o...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Nabicie klimy, cena
Date: Sat, 8 Jul 2023 11:54:10 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <u8bbk2$fki$1$Janusz@news.chmurka.net>
References: <u7mnm5$2icof$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u7oecu$2r6gs$1@dont-email.me> <g...@m...org>
<u7ucun$3mjdi$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u7ueol$3msf8$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u80rht$2fe3$3@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<93j448onk24h.174zofy4bdsxt$.dlg@40tude.net>
<o...@l...harvard.local>
<yq5v6aiuykmb$.1uh4at3omeu9c.dlg@40tude.net>
<u83t37$l35$1$Janusz@news.chmurka.net>
<1h0d953nndp6d.1dkp0fgkr51ek$.dlg@40tude.net>
<u84efe$vtu$1$Janusz@news.chmurka.net>
<13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
<u89gs0$8lk$1$Janusz@news.chmurka.net>
<lyzcdq4vc8b9.1ekx3mdz5gucn$.dlg@40tude.net>
Reply-To: j...@o...pl
NNTP-Posting-Host: 185.234.91.234
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Sat, 8 Jul 2023 09:52:02 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Janusz";
posting-host="185.234.91.234"; logging-data="16018";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.11.0
Cancel-Lock: sha1:lG/ixcUyjxQVvYkFpujJGZocjfc=
sha256:cXbd270TRQ1WKQRrkgfLv79BTXYxFK5TGQyup5dTqMg=
sha1:Mi8fwC0rQvsId9Zsm9nKFMXij6o=
sha256:Cjbik6Iigc9iRDSmMFNWVmp9c7rAYJLM4+4ibcNZjqY=
In-Reply-To: <lyzcdq4vc8b9.1ekx3mdz5gucn$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl-PL
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2714979
[ ukryj nagłówki ]W dniu 7.07.2023 o 20:06, J.F pisze:
>> Przecież wyżej napisałem R290 i R600.
>
> R290 to propan, a R600a to izobutan.
A izobutan to coś innego niż butan mimo że mają ten sam wzór chemiczny
"Izomery (gr. isos - równy, meros - część) - związki chemiczne o
identycznych sumarycznych wzorach cząsteczkowych, różniące się między
sobą sposobami lub kolejnością wiązań atomowych albo ich innym
rozmieszczeniem w przestrzeni. "
temp wrzenia butanu to -0,5st, a izobutanu to -11.7st, widzisz różnicę?
Dla porównania propan ma -42st.
>> ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
>> masz sam poczytaj
>> https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
rt.html
>> i znajdź mi tam butan.
>
> Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
> noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
> (Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
> grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
> R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
> mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
> się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.
No i?
Auta sobie nimi nie napełnisz.
>>> Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
>> Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?
>
> Najpierw LPG musi odparowac.
Jesteś pewien? to po co jest reduktor ogrzewany?
>
>>> I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
>>> czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
>>> cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
>>> Poza tym są jeszcze azeotropy.
>> Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.
>
> I sie nie rozwarstwia.
> W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.
Oczywiście że się rozwarstwia, spalasz głównie propan a butan zostaje na
dnie, dopiero jak ciśnienie mocno spadnie to zaczyna butan wrzeć,
popatrz sobie na wykresy
prężności par gazów.
>
>>> I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
>>> W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
>> Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
>> są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
>> i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
>> Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.
>
> No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.
>
>>> klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
>>> dobicia.
>> Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
>> węglowodory nie,
>
> Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.
Dlatego go wycofują, ale to znowu jest ta sama histeria co z CO2, mu tu
sobie flaki wypruwamy żeby te parę procent zaoszczędzić a np: Azja
radośnie sobie produkuje coraz więcej. Z tymi f-gazami jest podobnie.
>
>> masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.
>
> Ale ja to wiem.
> Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
> mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
Oczywiście że to drugie, chociażby dlatego że wiadomo jakie są parametry
i że w skrajnym przypadku np nie pęknie wąż od za dużego ciśnienia jak
może się wydarzyć przy p-b, czy zajechaniu sprężarki.
> Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
> oleje, uszczelki ...
Dokładnie i nie wiadomo czego sie spodziewć, instalacje na r134 pracują
na max 12-15 bar, na czystym r290 może to być i 40, na p-b podobnie bo
butan nie będzie wcale 'pracował' tylko gdzieś będzie zalegał jako
ciecz, najczęściej w parowniku przez co zmniejszy powierzchnię wymiany,
klima będzie głównie chodziła na propanie.
Dlatego tak ważna jest dla gazu temp wrzenia o której wyżej pisałem.
>
>>> https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
-nabijania-klimatyzacji
>>>
>>> Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
>> Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
>> to że działa nie oznacza że działa dobrze.
>
> W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
> Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
> czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
> faktycznie działa."
>
> Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)
Wyżej napisałem, będzie działał jako tako, im będzie cieplej tym będzie
niższa temp parownika co spowoduje spadek wydajności z powodu butanu.
>> Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
>> gorącym silniku.
>
> Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
> Od samego gorącego silnika nie powinno.
>
> No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
> raczej popęka.
No i psyknie gaz i po kilku sekundach go nie będzie, pamiętaj że w
skraplaczu/chłodnicy jest pod dużym ciśnieniem i gorący. Czyli szybko
ucieknie do góry i sie rozproszy.
>
>>>>>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
>>>>>> klimy
>>>>>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
>>>>>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
>>>>>> 1234-syf.
>>>>>
>>>>> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
>>>>> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
>>>> Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
>>>> gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.
>>>
>>> Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
>> Taa ocieplenia.
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta
n
>
> "Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
> ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
> R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
> trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
> natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
> = 1300)."
No ok, ale nie rozkłada się na fluorochlor czy coś podobnego jak 1234-syf
który pali płuca przy każdym wdechu.
--
Janusz
Następne wpisy z tego wątku
- 09.07.23 15:39 J.F
- 11.07.23 08:24 Trybun
- 11.07.23 08:24 Trybun
- 11.07.23 13:56 io
- 11.07.23 13:59 io
- 11.07.23 14:44 J.F
- 12.07.23 09:22 Trybun
- 12.07.23 09:23 Trybun
- 12.07.23 10:15 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 10:26 Cavallino
- 12.07.23 10:30 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 10:39 Cavallino
- 12.07.23 13:49 Trybun
- 12.07.23 13:58 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 14:56 io
Najnowsze wątki z tej grupy
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
Najnowsze wątki
- 2025-02-07 Jaki silikon lub może klej?
- 2025-02-07 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Starszy Programista C <=
- 2025-02-07 Niby to nie sąd ale kooorwa tak to w sądach dziś wygląda?
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=