  • Data: 2023-07-07 20:06:38
    Temat: Re: Nabicie klimy, cena
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Jul 2023 19:11:27 +0200, Janusz wrote:
> [...]
    -r134a-polski-producent-12013556473]

    amochodowej-actogo-r-134a-4.html

    > Przecież wyżej napisałem R290 i R600.

    R290 to propan, a R600a to izobutan.

    > Jakby tak było to butan byłby na liście f-gazów,

    nie F-gazów, bo to te szkodliwe :-)

    > ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
    > masz sam poczytaj
    > https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
    rt.html
    > i znajdź mi tam butan.

    Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
    noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
    (Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
    grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
    R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
    mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
    się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.

    A obok odnosnik do
    https://docplayer.pl/11344913-Warsztaty-chlodnicze-w
    eglowodory.html

    > Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?

    Najpierw LPG musi odparowac.

    > Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.

    I sie nie rozwarstwia.
    W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.

    > Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
    > są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
    > i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
    > Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.

    No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.

    > Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
    > węglowodory nie,

    Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.

    > masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.

    Ale ja to wiem.
    Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
    mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
    Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
    oleje, uszczelki ...

    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji

    > Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
    > to że działa nie oznacza że działa dobrze.

    W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
    Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
    czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
    faktycznie działa."

    Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)

    > Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
    > gorącym silniku.

    Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
    Od samego gorącego silnika nie powinno.

    No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
    raczej popęka.

    > Taa ocieplenia.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta

    "Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
    ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
    R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
    trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
    natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
    = 1300)."

    > No kiedy że nie.

    R134a i R1234yf? nie ma.

    > W aucie bez znaczenia.

    Do czasu wypadku.

    > Bosssze, skończ już piepszyć od rzeczy :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeth
    ane

    Contact of 1,1,1,2-tetrafluoroethane with flames or hot surfaces in
    excess of 250 °C (482 °F) may cause vapor decomposition and the
    emission of toxic gases including hydrogen fluoride and carbonyl
    fluoride

    J.