  • Data: 2014-06-28 00:38:14
    Temat: Re: Mobilne gniazdka elektryczne - używał ktoś coś takiego ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Owszem. Ale mozna sie przyzwyczaic do innego.

    Do wszystkiego można, temu nie przeczę. Chodziło mi tylko o to, że odkąd
    ludzie zaczęli mówić o sile (w takim sensie, jak to opisuje fizyka), to
    używali jednostek masy. A właściwie było odwrotnie -- masa była pojęciem
    późniejszym względem wcześniej znanego ciężaru, będącego szczególnym
    przypadkiem siły. Te całe niutony wciśnięto ludziom wyłącznie z tego
    powodu, "żeby było naukowo".

    > W zasadzie nie. Niedostrzegalna. Dziala sobie z dwoch stron,
    > kompensuje sie i znika. Nie ma przelozenia na nic.

    Na Mt. Blanc jest pół atmosfery -- i już wiadomo, że trzeba dwa razy
    bardziej uwijać się z płucami.

    > Owszem. Ale Anglicy musza pisac 14.5 psi i im to nie przeszkadza.

    Tylko techniczni.

    > Ale to przyzwyczajenie wlasnie. Wiesz ze 100 at to duzo, ale nie
    > za duzo.

    Na Wenus jest ciśnienie ciraca 100 atmosfer, a na Marsie 0,01 atmosfery.
    Ludzie sobie wyobrażają "jak by się tam czuli" (i od razu wiedzą, że
    nie najlepiej).

    > Ale widzisz - przeliczyles szybko na tony, a ile to jest tona to
    > wiesz. A jakbys od malego widzial wszedzie niutony to bys wiedzial.

    Od małego, to ja wiedziałem, że 10kG to sporo, bo wiadro wody udawało mi
    się podnieść, choć z trudem. A 50kG, to bardzo dużo, bo worka cementu już
    nie uradziłem. Niczego nie musiałem przeliczać.

    > Ty musisz 1000psi przeliczyc na atmosfery, Amerykanin pewnie 150at
    > przeliczy na psi i dopiero powie "duzo".

    Może jak ma napompować koła od szewrolety, to przelicza. Ale jak ma sobie
    to wyobrazić, to aż taki głupi nie jest -- wie, że trzy atmosfery są wtedy
    gdy się wdusi trzy razy więcej powietrza niż było we flaku.

    > Tylko ze to jawnie bylo "zaloz ze 10=1". A tu juz domyslnie tak.

    Jeśli na egzaminach na czeladnika oponiarskiego, to też dobrze. Przy
    dokręcaniu śrub przy kołach można tak przyjąć, dokładność wystarczająca.

    >>> http://en.wikipedia.org/wiki/Pound_sterling#Pre-deci
    mal

    > Tamze wyjasnienie. Funt to funt ... srebra. Gwinea to pewna ilosc
    > zlota ... warta jednego funta. A potem ceny metali sie rozjechaly.
    > To samo mialo pol swiata.

    W starej książce kucharskiej czytałem "weź cynamonu za 20 kopiejek"
    i temu podobne rzeczy.

    > Ale potem masz interesy na calym swiecie, i nie musisz sie Europa
    > interesowac. Szczegolnie gdy sie Europe blokuje :-)

    Od dawna dobrze wiedzieli, że w Europie nic już nie zagarną, więc się nie
    interesowali. Za to kradli po całym świecie. Zawsze jednak był ostry
    podział między wyspą, na której siedzieli i koloniami (z definicji czymś
    gorszym). Myśmy się (Polacy) też nieźle potrafili rozbijać po kontynencie,
    ale zawsze z myślą o powiększeniu kraju, a nie ustanowienia kolonii
    o zaznaczonych sztucznych granicach (naturalnych nie było, bo my nie
    wyspa). No i w tej całej Polsce od morza do morza przepływ kulturowy był
    w obie strony. W tę drugą może nawet czasem większy (nie tylko ruskie
    pierogi). Ot, takie różnice historyczne, nie żebym coś chciał wartościować.

    --
    Jarek