    From: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Mały po?lizg.
    Date: Fri, 5 Feb 2010 20:27:37 +0100

    > Generalnie zasada mówi, że przednie koła powinny być równoległe z
    > zamierzonym kierunkiem jazdy. Łatwo napisać, trudno wykonać. IMO trzeba
    > bardzo dużo ćwiczyć (i nie na placu zasypanym śniegiem - reakcje są zbyt
    > wolne), aby to dobrze umieć.

    Słuszna uwaga. Na zaśnieżonym placu można łatwo wyczuć, o co chodzi, nauczyć
    się podstaw.

    Ale prawda, ze jak się poślizg nadsterowny zdarza na suchym asfalcie, to
    wszyskto odbywa się wprawdzie wg tego samego schematu, ale za to jak w
    przyspieszonym filmie (w porównaniu z treningiem na śniegu) i to
    przyspieszonym tak z 5 czy 10 krotnie :-) Autem rzuca jak szalone.

    Dobrze widać to - jak szybko to się dzieje - np. na jednym moim filmiku:
    www.vmpcrypt.pl/a_auto.php
    filmik "Freestyle" między 10 a 15 sekundą filmu....

    Kilka razy zdarzyło mi się odruchowo puścić kierownicę przy mocnym poślizgu
    nadsterownym na suchym asfalcie - puścić w momencie, w którym auto już było
    maksymalnie wychylone i kiedy powinno się już odbijać kontrę. Kierownica
    szybko sama się prostowała (jak przy wychodzeniu z zakrętu) i często wtedy
    udawało mi się idealnie wyprowadzić auto z poślizgu. Przy czym chwilę po
    puszczeniu kierownicy znowu ją łapałem. Ale tego już dobrze nie umiem
    teoretycznie wytłumaczyć - kiedy kierownicę puścić i kiedy znowu złapać.
    Instynktownie to robiłem. Nie wiem, czy tak jest poprawnie (z puszczeniem
    kierownicy na suchym asfalcie), ale mi się parę razy sprawdziło.

    Przy czym nie polecam nikomu próbować pierwszyt raz na drodze!!! :-)
    Popróbować trzeba na jakichś zamkniętych placach, gdzie utrata kontroli nad
    wirującym autem nie sprawi zagrożenia.

    Teoria teorią, ale najważniejsze to poźwiczyć, bez ćwiczenia teoria na
    niewiele się zda.

    Ale jak się człowiek nauczy takich rzeczy, to potem jazda sprawia więcej
    przyjemności :-) Nawet jak się jedzie tak samo jak kiedyś, ostrożnie, to ma
    się poczucie, że jest się ubezpieczonym, że w razie czego, w razie
    niespodziewanego poślizgu, mamy wytrenowane, co robić. I jadąc zwyczajnie na
    co dzień mamy wtedy mniej stresu i więcej przyjemności :-)

    pozdrawiam
    Bartek