    From: Filip KK <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: LPG do silnika w12 6.0l - czy da się tanio ?
    Date: Mon, 23 May 2011 23:10:54 +0200

    W dniu 2011-05-23 22:40, Michał pisze:

    > Ale to nie Laguna czy Clio, tylko Safrane/VelSatis

    Jedno i to samo wielkie G. Szkoda, że nie mam zdjęcia z serwisu, jak
    przyjechało takiego G o nazwie Velsatis z powyrywanymi blaszkami na
    całym boku. Właściciel pojazdu zahaczył o inne auto na parkingu. Nikt
    nie mógł mu w to uwierzyć, blaszki w konserwie są mocniejsze.

    > i porównywane do BMW nie 3,5 tylko 7 (nie wiem który
    > to był model, E38/E65/F01 ?).

    Obojętnie do jakiego porównasz, silniki są INNE.
    Silniki BMW dostają najwyższe noty i wygrywają w rankingach
    ogólnoświatowych.

    > poza tym z tego co pamiętam w E38 były spore kawałki
    > elektroniki safrane i patentów w najbardziej wypasionych
    > modelach po 96'
    >

    > Zresztą zza czasów początku Safrane, BMW robiło E32,
    > możesz się zastanowić które cichsze, które miało lepsze zawieszenie,
    > które miało 4x4, które miało memory i więcej komputera itp...
    > które było bezpieczniejsze...

    Oj nie Kolego. Jesteś w bardzo dużym błędzie i zamierzam Cię z niego
    wyprowadzić. Pierwsze Safrane (produkowane od 92r.) konkurowało z
    autami: Audi 100/Audi A6, Mercedesem klasy E i BMW serii 5.

    Więc nie porównuj Safrane do BMW klasy 7. Bo akurat E32 to było i jest
    bezapelacyjnie niezawodne i najlepsze auto jakie w tamtych latach było
    produkowane.

    W wyposażeniu e32 można było znaleźć: telefon, lodówkę, podgrzewane
    zamki, elektroniczny system kontroli trakcji i system wzmacniający
    docisk wycieraczek do szyby przedniej przy wyższych prędkościach,
    dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane fotele przednie (wraz z
    pamięcią ustawień dla kilku kierowców), elektryczną tylną kanapą
    (łącznie z elektrycznymi zagłówkami), podgrzewanie wszystkich foteli
    (łącznie z oparciami), EDC - system zmiany twardości zawieszenia, PDC -
    system wspomagający parkowanie (parktronic), serwo-tronic - system
    zwiększający twardość układu kierowniczego wraz ze wzrostem prędkości,
    tempomat, webasto - ogrzewanie postojowe, fotochromatyczne lusterka
    (wewnętrzne i zewnętrzne), domykanie klapy bagażnika, elektryczne rolety
    szyb tylnych, szklany szyberdach, worek na narty, kompletne wykończenie
    wnętrza skórą (łącznie z tunelem środkowym, boczkami czy deską
    rozdzielczą), drewniane listwy wewnętrzne, dyferencjał o zwiększonej
    sile tarcia (tzw. szpera - 25%), podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby
    przedniej, spryskiwacze przednich reflektorów oraz halogenów,
    elektryczną regulację kolumny kierowniczej, podgrzewanie przedniej
    szyby, podwójne szyby (zapewniające lepszą izolację cieplną oraz
    wyciszenie wnętrza auta), moduł komfortu - automatyczne domykanie szyb
    oraz szyberdachu po zamknięciu samochodu, OBC - komputer pokładowy
    pokazujący wiele parametrów dotyczących pracy samochodu oraz inne
    dodatki - w tym modelu BMW montowało na życzenie klienta całe dostępne
    wyposażenie (oczywiście za niemałą dopłatą).

    Samochód jak na swoje czasy był bardzo nowoczesny i naszpikowany
    elektroniką. Silniki były bardzo wytrzymałe (szczególnie silniki M30 -
    odpowiednio serwisowane wytrzymywały przebiegi powyżej 600 tys. km).
    Wprowadzone w 1992 silniki M60 V8 były bardzo nowoczesne (w całości
    wykonane z aluminium, 4 zawory na cylinder, pełny, sekwencyjny wtrysk
    paliwa, hydrauliczne kasowanie luzów rozrządu oraz łańcuchów), jednak
    były delikatniejsze od rzędowych szóstek M30. Najmocniejszy w gamie
    silników - V12 charakteryzował się wysoką trwałością, kulturą pracy,
    dużą mocą i momentem obrotowym oraz wysokim zużyciem paliwa (powyżej 20
    l/100 km w warunkach miejskich).

    W Europie można było zamówić wersje bez skóry czy wielu innych dodatków,
    które w wersji na rynek amerykański były standardem. Samochód także
    oferowano w wersji z powiększonym rozstawem osi o 11,4 cm (iL). Paletę
    silnikową E32 stanowiły same silniki benzynowe o pojemnościach: 3,0 l
    R6(730i), 3,0 l V8(730i) 3,5 l R6(735i), 4,0 l V8(740i) i 5,0 l
    V12(750i). E32 odznacza się dużą niezawodnością.

    źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_E32

    W Safrane najmocniejszy silnik miał 3 litry pojemności bez
    elektronicznej kontroli trakcji... Dalej nie będę poniżał Safrane, bo to
    jest tak jakby porównywać iglo do apartamentu.