  • 31. Data: 2015-01-20 19:24:29
    Temat: Re: LED a oczka
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2015-01-20 o 07:41, Marek pisze:
    > Sony VAIO SVE1713Y1E
    > http://www.skapiec.pl/site/cat/17/comp/7183201#techn
    iczne
    > lub
    > http://laptopy.benchmark.pl/test-laptopa/sony-sve171
    3y1eb.html

    kupiles lapka za 4K i założyłeś ze miganie matrycy jest natywne? Dobry
    klient z Ciebie ;)

    --
    @foe_pl

  • 32. Data: 2015-01-21 08:34:42
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    iczne
    3y1eb.html

    > kupiles lapka za 4K i założyłeś ze miganie matrycy jest natywne? Dobry klient z
    Ciebie ;)

    Zorientowalem się dopiero po jakimś czasie użytkowania (po około miesiącu),
    gdy po zmianie tapety pulpitu, zawierającej duże powierzchnie w dość jednolitym
    kolorze (np. niebo) i ustawieniu małej jasności (około 50%) zacząłem dostrzegać
    migotanie. Na początku podejrzewałem sterownik grafiki, ale z czasem zorientowałem
    się, że przyczyna jest sprzętowa (regulacja jasności podświetlenia matrycy metodą
    PWM przez układ KBC na płycie głównej), a nie software'owa.
    Jak minie gwarancja laptopa (jeszcze rok), to sobie przerobię matrycę, bo wystarczy
    drobna modyfikacja w sterowniku LED-ów w matrycy.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 33. Data: 2015-01-21 11:14:46
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2015-01-21 o 08:34, Marek pisze:

> [...]
    > bo wystarczy
    > drobna modyfikacja w sterowniku LED-ów w matrycy.

    powtarzam: dobry z Ciebie klient. Masz zepsuty laptop a wmawiasz sobie,
    ze ten typ tak ma.
    --
    @foe_pl

  • 34. Data: 2015-01-21 13:54:36
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > powtarzam: dobry z Ciebie klient. Masz zepsuty laptop a wmawiasz sobie, ze ten typ
    tak ma.

    Na jakiej podstawie kolega twierdzi, że laptop jest zepsuty? Nie jest zepsuty, bo
    właśnie
    że "ten typ tak ma", jak wiele innych z matową matrycą. Widzę, że ten temat
    dla kolegi to nowość. Proponuję poczytać:

    http://www.infobyte.hr/blog/134/ccfl-vs-led-screen-b
    acklight-is-led-really-better/

    http://carny.hubpages.com/hub/led-backlight-flicker

    http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_mod
    ulation.htm

    Najpierw kolega pobawi się trochę laptopami i matrycami, ale od środka (a nie
    tylko
    klawiaturką i myszką) i z oscyloskopem, a wtedy dopiero stawia diagnozę,
    czy laptop jest sprawny, czy nie.:)
    Jako ciekawostkę dodam, że niedawno w RTVEuroAGD naliczyłem chyba ze
    4 laptopy z tym sposobem sterowania jasnością podświetlenia (200 Hz)
    Łatwo to można sprawdzić w sklepie machając przed ekranem np. długopisem,
    widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić
    na np. 30%).

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 35. Data: 2015-01-21 14:49:14
    Od: Piotr Rezmer <k...@d...pl>

    W dniu 2015-01-21 o 13:54, Marek pisze:

> [...]
    > widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić

    Te 200Hz to z kwarcu czy z kondensatorka? Może by tak wstawić inny o 4x
    mniejszej pojemności i problem z migotaniem zniknie?

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 36. Data: 2015-01-21 17:59:32
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    21 stycznia 2015 14:49 Użytkownik "Piotr Rezmer" napisał w

    :W dniu 2015-01-21 o 13:54, Marek pisze:
    :
    : > (...)
[...]

    Te 200Hz to (jak mi się wydaje) baaardzo duży zapas. Wszak standardowy sposób
    wyświetlania filmów (co prawda: w dawnej technice) to circa 24 klatki na
    sekundę, a jednak człek nie dostawał oczopląsu. Ja bym szukał innej przyczyny.
    Otóż:
    -- może być tak, że nakładają się dwie (lub więcej) częstotliwości
    (czegoś-tam), które wpływają na wyświetlanie obrazu. Nakładają się, a skutkiem
    tego jest "dudnienie", czy też generowanie migotania, będącego superpozycją
    owych składowych. Np. częstotliwości karty graficznej, z częstotliwością
    matrycy. No, ale ja nie expert...

    ____________________________

    Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
    pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak
    troskliwie dbają o swój elektorat, że i pokrzywdzonych,
    i wyzyskiwanych... przybywa!

  • 37. Data: 2015-01-21 20:27:26
    Od: the_foe <t...@w...pl>

> [...]
    > że "ten typ tak ma", jak wiele innych z matową matrycą. Widzę, że ten temat
    > dla kolegi to nowość. Proponuję poczytać:

    nie wiem co ma matowy ekran do migajacej matrycy.
    Nigdy nie widziałem mogajacego laptopa z podswietleniem LED a sporo ich
    widziałem wiec nie spodziewam się, zeby Soniak za 4K miał taki watpliwy
    "feature". W laptopie/monitorze jest układ zwany inwerterem (choc przy
    LED nie jest to stricte inwerter ale nazwa się przyjęła historycznie) i
    on zapewne jest uszkodzony. Wyglada przykładowo tak:
    http://tinyurl.com/nfklofg
    Celuje w wyschniete elki

> [...]
    > widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić

    To się zdecyduj, czy Twoj laptop ordynarnie miga, czy ma efekt
    stroboskowpowy. Bo to inne, zupełnie, sprawy i kazde elektryczne zrodlo
    swiatła ma mniejszy lub wiekszy taki efekt.
    Dodatkowo trochę to nie uczciwy test bo tylko LED z PWM pozwala tak
    nisko obniżyć jasność podswietlenia. W przypadku sterowania rezystorem
    (tzw flicker free) nie uzyskasz porównowalnego przyciemnienia podswietlenia.

    --
    @foe_pl

  • 38. Data: 2015-01-21 20:36:52
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    fifak wrote:
    > Mam monit LED 24 LG IPS od 2 lat, nie wiem jak u was ale ja już nie mogę
    > patrzeć na LED, coś mi się z oczkami dzieje zwłaszcza lewym, taki
    > wewnętrzny ból i utrata ostrości widzenia po pół godzinie.
    > Co ciekawe w pracy siedzę 8h przed CCFL DELL 19" i nic żadnych objawów.
    >
    > Doszło do tego że kupiłem na allegro jakiegoś szrota CCFL LCD 17" DELL i
    > na nim moge działać w domu a IPS leży i się kurzy.
    >
    > Obecnie poszukuje jakiegoś CCFL ~19" ale NOWEGO bo ten tymczasowy to ma
    > strasznie wydzwonione tysiące godzin i obraz jest żółty mdławy.

    Ponieważ tanie LEDy to wypalarki do oczu.
    Gawiedź podnieca się tym, że kolory są oczojebne i ekran ma JASNOść
    niesamowitą, po prostu odlotową. Tymczasem przy realnej pracy na
    monitorze w domu pełna jasność nie ma zastosowania, bo wypali oczy. Więc
    trzeba monitor "przyciemnić". I wtedy zaczyna się dramat. Ponieważ diody
    LED nie potrafią świecić jaśniej lub ciemniej (tak potrafi np. klasyczna
    żarówka od Edisona). Więc, aby przyciemnić obraz stosuje się miganie
    diodami. Diody migają dość szybko, więc jest to niewidoczne na poziomie
    świadomym dla człowieka. Za to przy niskich jasnościach wygląda to tak,
    że dioda świeci z pełną jasnością przez np. 1/100 sek. a potem przez
    1/10 sek. nie świeci. Tęczówka się otwiera, jak dla poziomu światła
    "przyciemnionego" i przez taką otwartą na oścież tęczówkę trafiają na
    siatkówkę strzały LEDowych błysków z pełną siłą. Po paru latach
    siedzenia przez takim monitorem oczy są do wymiany.

    > A może kupić LED flicker free??? pomoże coś?

    Są, ale drogie.

  • 39. Data: 2015-01-22 08:31:34
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > nie wiem co ma matowy ekran do migajacej matrycy.

    Być może nie ma nic do tego, ale cóż ja mogę za to, że tylko w laptopach z takimi
    matrycami znalazłem takie rozwiązanie, choć nie we wszystkich.

    > Nigdy nie widziałem mogajacego laptopa z podswietleniem LED

    To nic niepokojącego, moja żona, jak twierdzi, też nie widzi migotania:) Zresztą
    jak byś sobie dobrze poczytał proponowane ostatnio przeze mnie strony, to
    byś się dowiedział, że tylko niektórzy to dostrzegają i to niewielki procent.

    > a sporo ich widziałem

    widać, że jednak nie tak sporo ;)

    > wiec nie spodziewam się, zeby Soniak za 4K miał taki watpliwy "feature".

    Też mnie to zirytowało, ale producent miał ku temu powody (niestety nie korzystne
    dla komfortu użytkownika), o których też można poczytać na wspomnianych
    stronach.

> [...]
    inwerter ale nazwa się przyjęła historycznie)
    > i on zapewne jest uszkodzony. Wyglada przykładowo tak:

    Pudło. Proponuję zaznajomić się z dokumentacją matrycy:

    http://tnijurl.com/n173hgel11/

    a wtedy możemy podyskutować, czy coś jest uszkodzone, czy ten typ tak ma. :)

    acklight-is-led-really-better/

    ulation.htm

    > To się zdecyduj, czy Twoj laptop ordynarnie miga, czy ma efekt stroboskowpowy.

    Kwestia indywidualna, czy 200 Hz dla kogoś to "ordynarne" migotanie, czy ledwo
    zauważalne.
    Dla mnie na tyle zauważalne, że przeszkadza w długotrwałej pracy i męczy oczy
    (zresztą nawet
    tym, co tego swiadomie nie dostrzegają)
    Co do efektu stroboskopowego, to kwestia metody jego zaobserwowania, czyli jak
    wspomniałem,
    np. przez machanie długopisem.

    > Bo to inne, zupełnie, sprawy

    Jak to inne? To przecież normalne, że jeśli jest pulsujące źródło światła i poruszamy
    w takim
    świetle jakimś przedmiotem, np. długopisem, to będzie taki efekt stroboskopowy, że
    powstanie
    coś w kształcie wachlarza.
    Kolega nigdy czegoś takiego nie zaobserwował, chociażby na dyskotece ze
    stroboskopami?
    A tu przykład z monitorem:

    https://www.youtube.com/watch?v=ru474L8N15w

    To akurat nie ma nic do rzeczy.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 40. Data: 2015-01-22 08:53:07
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik " (c)RaSz" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > : mniejszej pojemności i problem z migotaniem zniknie?
    > :
    >

    > Te 200Hz to (jak mi się wydaje) baaardzo duży zapas.

    Ale jak widać nie dla podświetlenia LED, bo LED nie ma takiej bezwładności
    świecenia po zaniku jego zasilania jak np. świetlówka.
    A np. zwykła żarówka podłączona do sieci dostaje zaledwie 50 Hz i też nie widać
    migotania. A podłącz sobie do sieci LED-a (oczywiście przez odpowiedni
    rezystor), to będziesz widział jak miga. A to przecież sinus, a co dopiero prostokąt!
    Proponuję zrobić sobie generatorek prostokąta z regulowaną częstotliwością
    i podłączyć do niego LED-a. Ja bez problemu dostrzegam migotanie przy 200 Hz,
    przy 300 Hz już bardzo słabo.

    > Wszak standardowy sposób wyświetlania filmów (co prawda: w dawnej technice)
    > to circa 24 klatki na sekundę, a jednak człek nie dostawał oczopląsu.

    Tu nie widać migotania, bo czas nie pokazywania klatki do czasu jej pokazywania
    jest znikomy. Tak samo w laptopie z podświetleniem PWM. Jeśli ustawię jasność
    na poziomie co najmniej 80%, to też nie dostrzegam migotania, bo czas wygaszenia
    LED-ów do czasu świecenia jest znikomy. Tylko że jasności na poziomie 80% jest
    zbyt duża (matryca w mim lapku ma dość mocne LED-y) dla komfortowej pracy i zaś
    męczy oczy. Za duża jasność źle, za mała też źle, bo migotanie.

> [...]
    > owych składowych. Np. częstotliwości karty graficznej, z częstotliwością

    Też na początku szukania przyczyny tak myślałem, ale to nie to.

    --
    Pzdr.
    Marek