    From: "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: LED a oczka
    Date: Thu, 22 Jan 2015 08:53:07 +0100
    <m93nno$kmk$1@mx1.internetia.pl> <m95jqm$bi1$1@node1.news.atman.pl>
    <m96dgt$nup$1@mx1.internetia.pl>
    <54b6c651$0$2176$65785112@news.neostrada.pl>
    <m97ne0$jk2$1@node1.news.atman.pl> <m995rj$3th$1@mx1.internetia.pl>
    <m9adnp$h3l$1@node1.news.atman.pl> <m9edp3$nur$1@mx1.internetia.pl>
    <m9i7qt$rsg$1@node1.news.atman.pl> <m9imii$duc$1@mx1.internetia.pl>
    <m9in96$d5g$1@node1.news.atman.pl> <m9iq18$q4o$1@mx1.internetia.pl>
    <m9irnn$i7u$1@node1.news.atman.pl> <m9jjrb$kop$1@mx1.internetia.pl>
    <m9ktdk$plc$1@node1.news.atman.pl> <m9m7pb$irk$1@mx1.internetia.pl>
    <m9nkta$2pg$1@node2.news.atman.pl> <m9nvf4$enc$1@mx1.internetia.pl>
    <m9o7ke$n5b$1@node2.news.atman.pl> <m9oanq$qa5$1@node2.news.atman.pl>
    <54bfdb1d$0$2656$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik " (c)RaSz" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:54bfdb1d$0$2656$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > : > (...)
    > : > 4 laptopy z tym sposobem sterowania jasnością podświetlenia (200 Hz)
    > : > Łatwo to można sprawdzić w sklepie machając przed ekranem np. długopisem,
    > : > widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić
    > : > na np. 30%).
    > :
    > : Te 200Hz to z kwarcu czy z kondensatorka? Może by tak wstawić inny o 4x
    > : mniejszej pojemności i problem z migotaniem zniknie?
    > :
    >

    > Te 200Hz to (jak mi się wydaje) baaardzo duży zapas.

    Ale jak widać nie dla podświetlenia LED, bo LED nie ma takiej bezwładności
    świecenia po zaniku jego zasilania jak np. świetlówka.
    A np. zwykła żarówka podłączona do sieci dostaje zaledwie 50 Hz i też nie widać
    migotania. A podłącz sobie do sieci LED-a (oczywiście przez odpowiedni
    rezystor), to będziesz widział jak miga. A to przecież sinus, a co dopiero prostokąt!
    Proponuję zrobić sobie generatorek prostokąta z regulowaną częstotliwością
    i podłączyć do niego LED-a. Ja bez problemu dostrzegam migotanie przy 200 Hz,
    przy 300 Hz już bardzo słabo.

    > Wszak standardowy sposób wyświetlania filmów (co prawda: w dawnej technice)
    > to circa 24 klatki na sekundę, a jednak człek nie dostawał oczopląsu.

    Tu nie widać migotania, bo czas nie pokazywania klatki do czasu jej pokazywania
    jest znikomy. Tak samo w laptopie z podświetleniem PWM. Jeśli ustawię jasność
    na poziomie co najmniej 80%, to też nie dostrzegam migotania, bo czas wygaszenia
    LED-ów do czasu świecenia jest znikomy. Tylko że jasności na poziomie 80% jest
    zbyt duża (matryca w mim lapku ma dość mocne LED-y) dla komfortowej pracy i zaś
    męczy oczy. Za duża jasność źle, za mała też źle, bo migotanie.

    >Ja bym szukał innej przyczyny.
    > Otóż:
    > -- może być tak, że nakładają się dwie (lub więcej) częstotliwości
    > (czegoś-tam), które wpływają na wyświetlanie obrazu. Nakładają się, a skutkiem
    > tego jest "dudnienie", czy też generowanie migotania, będącego superpozycją
    > owych składowych. Np. częstotliwości karty graficznej, z częstotliwością
    > matrycy. No, ale ja nie expert...

    Też na początku szukania przyczyny tak myślałem, ale to nie to.

    --
    Pzdr.
    Marek