    From: the_foe <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: LED a oczka
    Date: Wed, 21 Jan 2015 20:27:26 +0100

    W dniu 2015-01-21 o 13:54, Marek pisze:

> [...]
    >>> kolorze (np. niebo) i ustawieniu małej jasności (około 50%) zacząłem
    >>> dostrzegać
    >>> migotanie. Na początku podejrzewałem sterownik grafiki, ale z czasem

    > Na jakiej podstawie kolega twierdzi, że laptop jest zepsuty? Nie jest
    > zepsuty, bo właśnie
    > że "ten typ tak ma", jak wiele innych z matową matrycą. Widzę, że ten temat
    > dla kolegi to nowość. Proponuję poczytać:

    nie wiem co ma matowy ekran do migajacej matrycy.
    Nigdy nie widziałem mogajacego laptopa z podswietleniem LED a sporo ich
    widziałem wiec nie spodziewam się, zeby Soniak za 4K miał taki watpliwy
    "feature". W laptopie/monitorze jest układ zwany inwerterem (choc przy
    LED nie jest to stricte inwerter ale nazwa się przyjęła historycznie) i
    on zapewne jest uszkodzony. Wyglada przykładowo tak:
    http://tinyurl.com/nfklofg
    Celuje w wyschniete elki

    > http://www.infobyte.hr/blog/134/ccfl-vs-led-screen-b
    acklight-is-led-really-better/

    > http://carny.hubpages.com/hub/led-backlight-flicker
    >
    > http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_mod
    ulation.htm

    > Najpierw kolega pobawi się trochę laptopami i matrycami, ale od
    > środka (a nie tylko
    > klawiaturką i myszką) i z oscyloskopem, a wtedy dopiero stawia diagnozę,
    > czy laptop jest sprawny, czy nie.:)
    > Jako ciekawostkę dodam, że niedawno w RTVEuroAGD naliczyłem chyba ze
    > 4 laptopy z tym sposobem sterowania jasnością podświetlenia (200 Hz)
    > Łatwo to można sprawdzić w sklepie machając przed ekranem np. długopisem,
    > widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić
    > na np. 30%).

    To się zdecyduj, czy Twoj laptop ordynarnie miga, czy ma efekt
    stroboskowpowy. Bo to inne, zupełnie, sprawy i kazde elektryczne zrodlo
    swiatła ma mniejszy lub wiekszy taki efekt.
    Dodatkowo trochę to nie uczciwy test bo tylko LED z PWM pozwala tak
    nisko obniżyć jasność podswietlenia. W przypadku sterowania rezystorem
    (tzw flicker free) nie uzyskasz porównowalnego przyciemnienia podswietlenia.

    --
    @foe_pl