  • 31. Data: 2009-02-22 19:34:53
    Temat: Re: Którym wizjerem ostrzy się łatwiej
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Zakładamy powiększenie 1x.

    Chyba Ci sie nudzi... wez idz na spacer - dotlen organizm, zdjecia porób.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 32. Data: 2009-02-22 19:51:14
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Natężenie światła na jednostkę powierzchni się nie zmienia.

    ...w Twoim teoretycznym aparacie, bo w praktyce, to powiększenie jest
    różne, a co za tym idzie jasność matówki.

    > Zakładamy że nie ma klina.

    Może załóż dla ułatwienia od razu tezę? :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 33. Data: 2009-02-22 22:10:35
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Zakładamy? Pokaż pełnoklatkowca z powiększeniem 1x może co?

    No właśnie. Z tym założeniem to mały problem. Największy wizjer jaki
    widziałem (i jaki posiadam)kryjący prawie całe pole widzenia jednego oka
    dobrze dociśniętego do muszli ma powiększenie 0.95 x [92%] - Pentax
    ME(Super).
    Dużo mniejszy wizjer Pentaksa Z-20(autofokus) ma 0.8 x [92%] i jest
    duużo mniejszy, pewnie porównywalny z Canonem 5D czy Nikonem D3, albo z
    Pentaksem K20D+muszla pow.(ale tutaj zgaduję, bo wiem, jaka jest różnica
    między K100D a K10D i K100D+muszla a K10D).
    Sądzę, że przy powiększeniu x1 i polu krycia nawet te 92% to nie dało by
    się okiem objąć całego kadru, więc może przyjmijmy powiększenie 0,8x?
    Ale jak wtedy będzie wyglądać wizjer w 4/3?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 34. Data: 2009-02-23 07:16:03
    Od: Marx <M...@n...com>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
    > wytłumaczenie wyboru:
    >
    > FF
    > APS-C
    > 4/3

    Ja tam do ostrzenia uzwam AF. Wtedy wizjer mi "do ostrzenia"
    niepotrzebny. 99% uzytkownikow tak robi. Usredniajac i zakladajac twoje
    pytanie jest bez sensu
    Marx

  • 35. Data: 2009-02-23 07:19:50
    Od: Marx <M...@n...com>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Paweł Szwajkowski:

    > 4/3 jest ardzo wygodnym tematem do obalania mitów, bo jest na przeciwnym
    > końcu skali.

    > Ale ja nie chcę mieć tego samego kadru
    No to twoje wypociny sa zupelnie bez sensu
    Fotografujac calego owada na FF na APS-C zlapiesz tylko jego noge. Jaki
    w tym sens?
    Marx

  • 36. Data: 2009-02-23 07:41:53
    Od: j...@a...at

    jest dokladnie na odwrot.

    To teraz wez

    jezeli juz cos tam zmyslasz to przynajmniej napisalbys uwage ze to
    Twoim zdaniem.
    Jeszcze ktos uwierzy , przekaze dalej itd , itd i bedziemy mieli
    nowa religie.

    XXX

  • 37. Data: 2009-02-23 09:32:24
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Mikolaj Tutak pisze:

    > Bez sensu. Pomiedzy matówka a okiem jest układ optyczny wprowadzajacy
    > powiekszenie. Tak więc jest mozliwe (teoretycznie) aby obraz z jasnej
    > matówki z 4/3 był większy i jasniejszy od obrazy z matówki FF.

    Jak będzie większy, to nie będzie jaśniejszy. Oczywiście zakładamy taką
    samą jasność użytego obiektywu.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 38. Data: 2009-02-23 10:05:29
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Cezary Grądys" <c...@c...com> napisał:

    > Jak będzie większy, to nie będzie jaśniejszy. Oczywiście zakładamy taką
    > samą jasność użytego obiektywu.

    Dochodzą jeszcze dwa czynniki - jakość zastosowanej matówki (bywają
    jaśniejsze i ciemniejsze) oraz wspólczynnik podziału światła na lustrze
    półprzepuszczalnym (tu konstruktor ma do wyboru gdzie wiecej światła
    puścić - na matówkę, czy na czujniki AF). Ale generalnie zasada jest taka
    jak piszesz - im większe damy powiększenie obrazu, tym bardziej spadnie jego
    jasność.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 39. Data: 2009-02-23 10:50:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Feb 2009, "Paweł W." wrote:

    > Chyba wiem, do czego zmierzasz. Chodzi ci o odpowiedź - bez różnicy. Tak?
    > Chodzi ci o to, że przy takich samych parametrach z wyjątkiem wielkości
    > matrycy (czyli tak samo jasna matówka, tak samo jasne szkło, takie same
    > powiększenie, taki sam rodzaj pryzmatu/luster) to różnica między ff a 4/3
    > będzie się różniła tym, że będziemy widzieć tylko centralną część tego co w
    > FF i teoretycznie trudność w wyostrzeniu na dany obiekty powinna być taka
    > sama. Domyśliłem się?

    Nie wiem czy zdaniem Mateusza się domyśliłeś, ale opis zawiera błąd
    w założeniu.
    Jeśli z obu aparatów ma wyjść to samo zdjęcie (robione z tego samego
    miejsca itede), to obraz z APS trzeba bardziej powiększyć (a tym
    samym będzie ciemniejszy "bardziej^2") aby móc ocenić taką samą GO.

    Założenie że "obejrzę sobie wycinek" będzie działało tylko pod
    warunkiem, że również *odbitka* będzie zrobiona stosownie
    mniejsza (a oglądana z tej samej odległości).

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2009-02-23 11:21:55
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > miejsca itede), to obraz z APS trzeba bardziej powiększyć (a tym
    > samym będzie ciemniejszy "bardziej^2") aby móc ocenić taką samą GO.

    Niekoniecznie, napisałem to bo co chwilę gdzieś słyszę "nie kupuj M42 bo i tak
    nie poradzisz sobie z ostrzeniem na tak małej matrycy". Przecież jeśli ktoś
    kupuje 50mm to nie będzie się oddalał żeby mieć taki sam kąt jak przy 50 w FF.